גלי החום הקיצוניים שפוקדים בשבועות האחרונים אזורים נרחבים באירופה, בארה"ב ובאסיה לא היו מתקיימים ללא ההשפעה האנושית על שינויי האקלים. כך מראה מחקר מדעי חדש, כששריפות ענק ממשיכות להשתולל באזור הים התיכון בגלל הטמפרטורות הגבוהות.

מדענים מהיוזמה לייחוס מזג אוויר עולמי, פורום של חוקרים שמודדים את ההשפעות של שינויי האקלים על העוצמה של אירועי מזג אוויר חריגים ועל הסבירות להתרחשותם, בדקו את הקשר בין שינויי האקלים לבין גלי החום שהתרחשו מאז תחילת החודש בדרום אירופה, במערב ארה"ב, בצפון מקסיקו ובסין.

המסקנה שלהם הייתה כי "ללא שינויי אקלים שנגרמו על ידי בני אדם, אירועי החום הללו היו נדירים ביותר". לפי הממצאים, גל החום שהתרחש החודש, ובו גם נמדדה טמפרטורת שיא של יותר מ־52 מעלות, היה קורה רק אחת ל־250 שנה ללא השפעות שינויי האקלים, בעוד שאם בני האדם לא היו מזהמים את כדור הארץ עם דלקי מאובנים, זה היה "כמעט בלתי אפשרי" שגלי חום קיצוניים היו מתרחשים בדרום־מערב ארה"ב ובדרום אירופה.

"אם העולם לא יפסיק במהירות לשרוף דלקי מאובנים, האירועים האלה יהפכו לשכיחים אפילו יותר והעולם יתנסה בגלי חום שיהיו אפילו חמים יותר ולפרקי זמן ממושכים יותר", התריעו החוקרים. "גל חום כמו הגלים הנוכחיים יתרחשו בכל שנתיים עד חמש שנים, בעולם שחם בשתי מעלות יותר מאשר האקלים שלפני העידן התעשייתי".

בינתיים מרחב הים התיכון ממשיך לסבול מטמפרטורות קיצוניות, כשהיובש והרוחות החזקות גם תורמים לגל שריפות ענק ביוון, איטליה, קרואטיה, אלג'יריה ותוניסיה.

בסיציליה, שם נמדד שיא חדש של 47 מעלות ביום שני, משתוללות יותר מ־50 שריפות, שחלקן מקיפות את פלרמו וגרמו לסגירתם של נמל התעופה המקומי ולהפסקת הפעילות של מרבית האוטובוסים בעיר. כבאי נפצע קשה וקשישה בת 88 מתה אחרי שהשריפות מנעו משירותי ההצלה להגיע לביתה בזמן. "מעולם לא ראיתי דבר כזה", סיפר תושב העיירה סן מרטינו דלה סקאלה. "אנחנו מוקפים באש, לא יכולים ללכת לשום מקום".

גם ביוון ממשיך משבר השריפות הקשה עם עשרות דליקות, בעיקר באיים רודוס, אוויה וקורפו. גם באי כרתים הוכרז על כוננות גבוהה מחשש להתלקחות שריפות לנוכח גל החום, שצפוי להימשך גם בימים הקרובים.