על רקע מתקפת הנגד של קייב, הצבא הרוסי ממשיך לספוג אבדות ולשקוע בבוץ האוקראיני. בעקבות כך, על פי כלי תקשורת במדינה, משרד ההגנה הרוסי החליט להשמיש כ-1,500 טנקים מיושנים מתקופת ברית המועצות, על מנת להשתמש בהם בשדה הקרב באוקראינה. על פי הדיווחים, בין הטנקים ניתן למצוא דגמים ישנים מתחילת שנות ה-60 ועד סוף שנות ה-70, כמו ה-T-62, ה-T-54 וה-T-55.

ההחלטה בדרגים הגבוהים להוציא את הטנקים מאחסון, התקבלה כאמור על רקע ההערכות כי צבאו של פוטין איבד למעלה מ-2,200 טנקים. על פי תצלומי לוויין שפורסמו ברוסיה, הטנקים אוחסנו עד כה במחנה צבאי בבוריאטיה, השוכנת בסמוך לגבול עם מונגוליה. על פי העדויות, במקום שכנו אלפי טנקים וכלי רכב צבאיים מיושנים מתקופת ברית המועצות, אך כיום, שנה וחצי לתוך המלחמה, נותרו בבסיס כ-2,270 כלי רכב משוריינים בלבד. 

טנק רוסי שנפל בידי חיילים אוקראינים במחוז סומי, 25 במרץ 2022 (צילום: רויטרס)
טנק רוסי שנפל בידי חיילים אוקראינים במחוז סומי, 25 במרץ 2022 (צילום: רויטרס)

בחודש יוני האחרון טען גורם צבאי בקייב כי רוסיה איבדה יותר מ,4000 טנקים מאז שהחלה המלחמה. אנליסטים במערב ציינו כי "זה נתון מאוד מאוד גבוה, זה אובדן משמעותי". קצין בכיר לשעבר בצבא הבריטי הוסיף כי "המספרים שפורסמו על ידי קייב מדויקים בהרבה מההערכות שונות, מכיוון שהאוקראינים נמצאים בליבו של שדה הקרב". לדבריו, "אני לא חושב שהנתון רחוק מהמציאות, הוא בהחלט מדהים, מדובר באובדן מסיבי של השריון הרוסי".

אנליסטים נוספים ציינו כי אחת הסיבות לאובדן כה רב בצד הרוסי, נוגע בעיקר לחוסר האימונים, חוסר המשמעת והיעדר המוטיבציה בקרב החיילים הרוסים. לטענתם, "עם כל הבעיה שהצטברו בחלק הראשון של המלחמה, רוסיה המשיכה בטקטיקה השגויה שלה". במקביל, דווח כי בעקבות הנזק הכבד, רוסיה הקימה מחדש חטיבות שריון המורכבות מטנקים סובייטים ישנים מסוף שנות ה-60 וה-70 כמו T-54 ו-T55.