בקהילות היהודיות באוקראינה מסכמים בהצלחה את פרויקט "נושמים לרווחה", שבמהלכו הוצאו אלפי יהודים, בדגש על ילדים ובני נוער, שהצעיר שבהם בן שבועיים בלבד - אל מחנה הפליטים חב"ד, השוכן על שפת אגם בלטון שבהונגריה.

"פרובוקציה": האם המערב עודד את אוקראינה לשבור את הכלים?
יבטל את הבחירות? הצעד הדרמטי שמתכנן ראש ממשלת הונגריה
 
המתחם שייך לממשלת ההונגרית, והוא הוקצה לטובת יהודי אוקראינה, כחודש לאחר פרוץ המלחמה. זאת, בשיתוף פעולה בין איגוד קהילות שומרי תורה בהונגריה בראשות הרב שלמה כובש לבין פדרציית הקהילות היהודיות באוקראינה, בראשות הרב מאיר סטומבלר. במהלך חופשת הקיץ התארחו במתחם 11 קבוצות שונות, רובן של ילדים, שהרכיבו מגוון קייטנות.

"המלחמה באוקראינה, שכבר כמעט לא מעניינת את העולם, גובה מחיר כבד בחיי אדם, ומיליונים נסים בכל שבוע למרתפים ולחדרי מדרגות בגלל צופרי אזעקה וירי רקטות וטילים, והסוף לא נראה באופק", ציינה קסניה אונופריצ'וק, שהייתה האחראית על מבצע "נושמים לרווחה" מטעם הפדרציה. "מצד אחד, אנשים מעדיפים להישאר באוקראינה, כי אחרי הכל זה הבית שלהם. אבל מצד שני, הם חייבים קצת חופש ורוגע. מתחם הפליטים שלנו מסייע להם להירגע מההפצצות והאזעקות".

"אנחנו מסייעים ככל שביכולתנו. זה בא לידי ביטוי בסיוע פסיכולוגי, תוכניות העשרה ותרבות, וכמובן בשלוש סעודות חמות ומזינות מדי יום וחדרים מרווחים ונקיים, וכל זאת ללא עלות", הוסיפה. לדבריה, השוהים בכפר הפליטים נהנו גם משיעורי העשרה ביהדות, למדו עברית ונהנו ממשחקי ספורט ושיט במתחם, כאשר חלק מתוכניות הקיץ היו בתמיכת "מוזיאק יונייטד" ומשרד התפוצות בישראל.

הרב לוי אנגלסמן, שניהל את מערך הלימודים במסגרת מבצע "נושמים לרווחה", סיפר עוד: "הנופש המבוגר במחנה היה יהודי בן 92, וכעת אנחנו נערכים לקלוט המוני יהודים שיגיעו לכאן להתרעננות בחגי תשרי".