משתתפי הכנס של ועידת אונס"קו בריאד שבסעודיה המשיכו גם אתמול לדון במצב 260 אתרי מורשת עולמית, מתוכם 55 נמצאים בסכנה מיידית, בין השאר בגלל מלחמות כמו בין רוסיה לאוקראינה.

הקטארים תקפו את ישראל, הפלסטינים שמרו על ניטרליות | שליח "מעריב" בסעודיה

שלשום תפסו את מקומם בכנס חמשת חברי המשלחת הישראלית. האירוע המרשים נערך באולם המליאה של כינוס מועצת המורשת העולמית של אונסק"ו במלון פייסליה, השוכן במגדל המלוכה הענק והמפורסם של ריאד.

"הקונצנזוס" בין משלחות ישראל, ירדן והרשות הפלסטינית המשיך לפעול גם אתמול. הדיון באתרי המורשת בישראל, שאותם הרשות הפלסטינית מבקשת להגדיר כאתרי מורשת בסיכון מצד ישראל, נדחה שוב לכינוס הבא. למרות ההסכמה לדחות את הדיון, ישראל לא מוותרת לדרישה הפלסטינית לרשום את תל יריחו כאתר מורשת פלסטיני, שתעלה בשבוע הבא. חברי המשלחת ממשיכים לקיים התייעצויות אינטנסיביות בנושא.

מכיוון שחברי המשלחת עוזבים עד סוף השבוע, צפוי להגיע בקרוב צוות חדש שימלא את מקומם בדיונים בשבוע הבא עד סוף הכינוס. עובדה זו מהווה במידה מסוימת "נורמליזציה" של הנוכחות הדיפלומטית הישראלית בוועידה בבירת סעודיה.

בימים האחרונים המשתתפים והמארגנים של הכנס התרגלו לנוכחות הישראלית ולצלילי השפה העברית הנשמעים באולם ובמסדרונות. המארחים הסעודים מפגינים אירוח למופת ועושים הכל על מנת להנעים את שהות הנציגים מכל המדינות, כולל ישראל.

אף על פי שברמה הפורמלית אין מגעים בין הישראלים לסעודים, באורח בלתי רשמי ממשיכים גורמים סעודיים רבים מתחומי התרבות והתיירות להביע את רצונם בקשרים הדוקים יותר עם הישראלים וביוזמות משותפות, כמו בתחום הטכנולוגי.

בתוך כך, עיתוני סעודיה ממשיכים לעסוק בשיפור מעמדה הבינלאומי של ארצם באמצעות פגישות רבות, שערך יורש העצר מוחמד בן סלמאן בשולי ועידת ג'י־20 בהודו והברית ההודית־סעודית.

לצד ההיערכות להמשך המו"מ עם ארה"ב מעמדת כוח והשפעה, סעודיה לא מזניחה את תהליך שיפור היחסים עם איראן - ואתמול הגיש השגריר הסעודי את כתב אמנתו לשר החוץ האיראני.