התיעוד מארכיון הוותיקן, שנחשף בסוף השבוע בתקשורת האיטלקית, הוא עבור רבים אסמכתה נוספת לעובדה הידועה כבר שנים ארוכות לטענתם של כל חוקרי השואה, שלפיה בוותיקן ידעו על השמדה שיטתית של היהודים בידי הנאצים - ולמרות זאת העדיפו לשתוק.

אחרי 80 שנה: בריטניה תחקור מחנות ריכוז נאצים שפעלו בשטחה
דרך הזיכרון: בחזרה לגלגוליו הראשונים של מוזיאון "יד ושם" 

מנגד, בוותיקן טענו לאורך השנים כי הכנסייה, בראשות האפיפיור פיוס ה־12, העדיפה לפעול למען יהודים בדרכים דיפלומטיות וגם בפעולות הצלה ישירות בסתר.

רק לפני שבועיים הציג הוותיקן רשימה של למעלה מ־4,000 יהודים שהוסתרו במוסדות קתוליים מפני הנאצים, רובם זוהו בשמותיהם. מדובר בפרסום של ממצאי מחקר שנעשה בשיתוף יד ושם, אך לא הזכיר במאום את שמו או מעורבותו של האפיפיור פיוס השנוי במחלוקת.

בעקבות הפרסום הדרמטי בסוף השבוע, אמרה סוזן בראון פלמינג, בכירה במוזיאון השואה בוושינגטון, כי פרסום המכתב מוכיח שהאפיפיור פרניצסקוס "התכוון למה שאמר כי הכנסייה אינה מפחדת מההיסטוריה, כאשר הורה על פתיחת הארכיונים של הוותיקן ב־2019".

במייל ששלחה לרויטרס אמרה פלמינג כי "יש גם רצון עז וגם תמיכה לבצע ניתוח זהיר של הממצאים כמו המכתב הזה, מתוך פרספקטיבה היסטורית, ללא משוא פנים ומבלי שיהיה קשר לתוצאות שיתקבלו".

גם זוכה הפוליצר הסופר דיוויד קרצר, שכתב ב־2022 ספר על שנותיו של האפיפיור פיוס בוותיקן, ציין כי העובד ג'יבואני קוקו, שחשף את קיומו של המכתב, הוא "גורם מכובד שהגיע לוותיקן כדי לחשוף את האמת".

בחודש הבא צפוי להיערך כנס גדול בשיתוף ארגונים יהודים ומחלקת המדינה האמריקאית, שיתמקד באפיפיור פיוס ובשנותיו בוותיקן.