שבוע פרסי הנובל יוצא לדרך היום (שני) עם ההכרזה על פרס נובל בפיזיולוגיה ורפואה. הפרס מוענק מדי שנה לאנשים אשר תרמו תרומה ייחודית או ביצעו מחקר יוצא דופן בתחום הפיזיולוגיה או הרפואה. הפרס מוענק על ידי מכון קרולינסקה השוודי. הטקס החל היום ויימשך עד ליום שני הבא, במהלכם שישה פרסי נובל מוענקים כמדי שנה בתחומים שונים.

היום הוכרזו שני הזוכים הראשונים לרפואה, כשאר מדובר בשניים ממפתחי החיסון לקורונה. הזוכה הראשון הוא דרו ויסמן, רופא-מדען יהודי-אמריקאי, והזוכה השנייה היא קטלין קריקו, ביוכימית הונגרית-אמריקאית.

ויסמן החל לשתף פעולה עם קאריקו, שהעבירה את המיקוד שלה לחיסונים מבוססי RNA. המכשול העיקרי שעמד בפניהם היה שה-RNA עצמו גרם לתגובות חיסוניות ודלקתיות לא רצויות. בשנת 2005 פרסמו השניים מחקר משמעותי שהשתמש בנוקלאוזידים סינתטיים כדי לשנות את ה-RNA בכדי להפוך אותו לבלתי מזיק לגוף. פריצת דרך זו הניחה את היסודות לשימוש בתרופות ה-RNA, ובסופו של דבר הוסמכה על ידי פייזר ומודרנה לפיתוח החיסון נגד קורונה.

ויסמן גם שיתף פעולה עם מדענים בתאילנד כדי לפתח ולספק חיסונים לקורונה למדינה ולמדינות שכנות בעלות הכנסה נמוכה שאולי אין להן גישה מיידית לחיסון.

שידור חי מהטקס בשטוקהולם:

בין השנים 1901–2022 הוענקו 113 פרסי נובל לפיזיולוגיה או לרפואה. הפרס הוענק ל-225 זוכים מתוכם 12 נשים ו-58 יהודים. חתן הפרס הצעיר ביותר, פרדריק בנטינג, היה בן 32 כשזכה בפרס הרפואה לשנת 1923 על גילוי האינסולין. חתן הפרס המבוגר ביותר, פייטון רוס, היה בן 87 כאשר הוענק לו פרס הרפואה לשנת 1966 על גילוי נגיפים הגורמים לגידולים.

חתני פרס נובל יקבלו דיפלומה של פרס נובל, מדליית פרס נובל ומסמך המפרט את הסכום שעומד השנה על 11 מיליון קרונות שוודיות, או כ-989,000 דולר בשערי החליפין הנוכחיים.