מהפך היסטורי מסתמן בפולין אחרי שמונה שנות שלטון מפלגת "חוק וצדק" השמרנית קיצונית - העוינת בין היתר, לאירופה, למהגרים ולתקשורת החופשית, ומעל הכל - למערכת המשפט העצמאית, שאותה הצליחה להגביל ולהחליף בחלקה הגדול על ידי נציגי השלטון.

אלו הם בכירי חמאס שחוסלו על ידי צה"ל ושב"כ | כל הפרטים
למרות החשבון עם חמאס: כבר לא מדובר רק במלחמה עם עזה | טל לב רם

מדגמים ראשונים של תוצאות הבחירות לפרלמנט שנערכו אתמול, הראו בהשתתפות שיא של 73 אחוזים, כי למפלגת האופוזיציה "הקואליציה האזרחית" ושותפותיה הליברליות, מפלגת הדרך השלישית ומפלגת השמאל החדש, מספר מושבים מספיק  בבית התחתון - הסיים - 248 מתוך 460 כדי להרכיב ממשלה, למרות ש'חוק וצדק' זכתה במספר המושבים הגדול ביותר - 200.

מנהיג המחנה המנצח ראש הממשלה ונשיא האיחוד האירופי לשעבר, דונלד טוסק, אמר לפעילי מפלגתו שהתכנסו לחגוג את התוצאות במוזיאון בוורשה, כי למרות  המקום השני הוא האדם המאושר בעולם. עידן פולין ניצחה- הדמוקרטיה ניצחה. הדחנו אותם מהשלטון. זה סוף הימים רעים. השלטון  של מפלגת פי'ס - חוק וצדק הסתיים. אחוז ההצבעה של הנשים שנפגעו, בין היתר, מחוקים נגד הפלות של הפי'ס, היה גבוה במיוחד.

שר ההגנה לשעבר רדוסלב סיקורסקי מראשי מחנה המנצחים - הקואליציה האזרחית אמר ל'מעריב': "אני מביע סולידריות עם משפחות ההרוגים והחטופים בישראל. אי אפשר לקבל בשום אופן את מה שעשו הטרוריסטים של חמאס. 

אני מקווה שהציבור בישראל רואה שלחמנו עבור אותו עניין. עצמאות בתי המשפט. בפולין, כנראה, הצלחנו להוריד מהשלטון ממשלה שניסתה להשתלט על בתי המשפט. אני מקווה שזו בשורה טובה לדמוקרטים בכל העולם. הדמוקרטים הפולנים והישראלים, למרות האירועים המחרידים, יכולים להיות מרוצים לפחות מעניין זה".

קודם איים ראש הממשלה היוצאת מתיאוש מורבייצקי, כי "מחבלי חמאס וטרוריסטים מוסלמים אחרים עלולים להיכנס לפולין", לנוכח התפטרותם של הרמטכ"ל וסגנו ופרישתם של קצינים אחרים בצבא פולין, בגלל אי הסכמה עם הממשל שהואשם על ידי האופוזיציה כי ינסה לערוך הפיכה צבאית אם יפסיד.

אך האיש החזק של פולין , סגן ראש הממשלה וראש מפלגת "חוק וצדק", ירוסלב קצ'ינסקי, הרגיע ואמר כי, אמנם הבחירות הסתיימו בניצחון מפלגתו, אך יש לתרגם את הניצחון להרכבת ממשלה. מפלגתו, אמר, תמשיך לקדם את תכניותיה בתוך הממשלה או מחוצה לה.

מכיוון שנשיא פולין, אנדז'י דודה, הוא איש 'חוק וצדק', מניחים כי יפעיל סחבת, ועלול להטיל תחילה את הרכבת הממשלה על הסיעה הגדולה ביותר, כך שהשינויים בממשל לא ייערכו לפני אמצע דצמבר.