כלי התקשורת באיראן דיווחו אתמול על מותה של ארמיטה גרוואנד, הנערה בת ה-16 שנקלעה לפני כחודש לעימות עם משטרת המוסר ברכבת התחתית בטהרן, בגלל שסירבה לכסות את שיערה בציבור. גרוואנד נפצעה בעימות, נכנסה לתרדמת וסבלה ממות מוחי, עד שכאמור, נקבע מותה.

המלחמה הפסיכולוגית של חיזבאללה: המסר העמום של נסראללה בתיעוד חדש
אחרי שהסיתה לטרור: האם תישלל אזרחותה של השחקנית מאיסה עבד אל אלהאדי?

בעקבות העדכון על מותה של גרוואנד החלו להתקיים באיראן הפגנות חדשות נגד המשטר, קצת יותר משנה לאחר פרוץ "מחאת החיג'אב" במדינה, שפרצה בעקבות מותה של מהסא אמיני, צעירה בת 22 שהותקפה גם היא על ידי משטרת המוסר בטהרן, בגלל ש"התרשלה" בעטיית החיג'אב. 

בסרטון שהועלה לטוויטר ניתן לראות מפגינים בטהרן שקוראים "למטה עם רוצחי ילדים" ו"למטה עם הרפובליקה האסלאמית של איראן" ממרפסות הבניינים, במחאה על מותה של גרוואנד.

כזכור על פי התיעודים שהופצו ברשתות החברתיות, נראתה גרוואנד כשהיא מוחזקת על ידי מספר בנות אשר מוציאות אותה מקרון הרכבת התחתית בבירה טהרן. לאחר מכן, מצלמות האבטחה תיעדו אותה כשהיא מונחת על רצפת הרציף ומפונה משם על ידי מספר אנשים. הסרטון לא מציג את השתלשלות האירועים בתוך קרון הרכבת. לטענת ארגוני זכויות האדם, ביום האירוע שהתרחש ב-1 באוקטובר, הייתה גרוואנד בדרכה ליום לימודים בבית הספר, יחד עם חבריה. לאחר האירוע הועברה הנערה באמבולנס לאחד מבתי החולים בטהרן, כשהוריה אינם מורשים לבקרה.

בראיון שקיימו הוריה עם סוכנות הידיעות "פארס", הם טענו כי היא לא הותקפה, וכפי שאמר אביה: "הסתכלנו על כל הסרטונים שפורסמו, וקיבלנו הוכחה שהתקרית הייתה בכלל תאונה. אנו מבקשים להתפלל עבור ההחלמה של הילדה שלנו". אמה סיפרה בריאיון: "היא הלכה בבוקר לבית הספר, הייתה אמורה להיפגש עם חברים בתחנת המטרו, אני חושבת שלחץ הדם שלה ירד, אני לא יודעת, אני חושבת, בכל מקרה היא נפלה וראשה פגע בקצה הרציף". 

עם זאת, הרשויות האיראניות כבר פרסמו בעבר ראיונות כפויים עם בני משפחה, וברשתות החברתיות הועלו טענות לפיהן הוריה של ארמיטה אולצו לומר את הדברים.

במחאת החיג'אב שפרצה בחודש ספטמבר 2022 ברחבי איראן נהרגו למעלה מ-500 בני אדם, בהם 71 קטינים, מאות נפצעו ואלפים אחרים נעצרו ונכלאו. על פי ארגוני זכויות האדם, עיתונאים, עורכי דין, סטודנטים, אנשי ציבור ובני מיעוטים הואשמו בקשרים עם פעילי המחאה ופוטרו ממקומות העבודה שלהם, כמו גם קרובי משפחה של מפגינים שנהרגו בזמן המחאות.

התמונה בכתבה פורסמה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. מערכת האתר מכבדת זכויות יוצרים ומשקיעה מאמצים באיתור בעלי זכויות יוצרים לצורך שימוש בחומרים המופיעים באתר. אם לדעתכם נפגעה זכותכם כבעלי זכויות יוצרים בחומר המופיע באתר זה, הנכם מתבקשים לפנות באמצעות דואר אלקטרוני לכתובת: [email protected]