המגזין אמריקאי The Nation בחן השבוע את האפשרות שישראל תושעה מאולימפיאדת פריז, הצפויה להיערך בשנה הבאה, בעקבות המלחמה עם עזה.

12 חברי הפרלנט האירופי דורשים להסיר אנדרטאות לזכרם של פעילים אנטישמיים
מכתב לארגוני הנשים בעולם שקולם נדם אל מול זוועות החמאס ב-7 באוקטובר

השאלה הזו כבר עלתה על הפרק עבור רוסיה, תחילה בגלל תוכנית הסמים שלה ואחר כך בגלל הפלישה לאוקראינה בין אולימפיאדת החורף לפאראלימפיאדת בייג'ינג ב-2022. כעת, פעולותיה של ישראל בעזה עשויות להוביל לקמפיין השעיה מאולימפיאדת פריז.

עד כמה שה-IOC, הועדה האולימפית הבינלאומית, תרצה להתעלם מכך, מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרס, דחה את "ההפרות הברורות של ישראל של המשפט ההומניטארי הבינלאומי" בעזה, ודרש הפסקת אש מיידית. עם זאת, ישראל וה-IOC נמצאים במסלול התנגשות, ומבט מקרוב על האופן שבו IOC מתייחס לרוסיה מספק תובנה לגבי מה שעלול לקרות עם מדינת ישראל.

בחודש שעבר אסר ה-IOC על הוועד האולימפי הרוסי להשתתף באולימפיאדת פריז 2024. המשמעות היא שרוסיה אינה זכאית לקבל חלק מכספי השידור האולימפיים או החסות, מה שמונע מהם מיליונים. ספורטאים רוסים אולי עדיין יוכלו להשתתף בפריז, אבל כנייטרלים שלא יכולים לפרוש את דגל רוסיה ולא ישמעו את ההמנון הלאומי של המדינה בעודם על דוכן המדליות.

ה-IOC ביסס את החלטתו לאסור את הוועד האולימפי הרוסי על שני גורמים: ביטולו הבוטה של ​​ההפוגה האולימפית, החלטה לא מחייבת שהתקבלה מדי שנתיים על ידי האו"ם המעודדת מדינות להימנע ממלחמה במהלך המשחקים, והפרת האמנה האולימפית כשהיא הפרה את השלמות הטריטוריאלית של הוועד האולימפי הלאומי של אוקראינה על ידי השתלטות על "ארגוני ספורט אזוריים הנמצאים בסמכותו של הוועד האולימפי הלאומי של אוקראינה". 

לפי הדיווחים, ה-IOC שוקל לאסור את אפגניסטן מהאולימפיאדה בפריז בגלל אי ​​שוויון מגדרי ביחס להזדמנויות ספורט במדינה. אם כך, זה לא רעיון מופרך שהמחאות עולמיות לתמיכה בהפסקת אש עלולות לאלץ את נושא השתתפותה של ישראל בראש סדר העדיפויות של IOC.