נשיא צרפת עמנואל מקרון הדליק אמש (חמישי) נר ראשון של חנוכה בחנוכיה שהוצבה, באופן נדיר, באולם הנשפים של ארמון האליזה לאחר שהוענק לו הפרס על שם הרב יעקובוביץ' מטעם ועידת רבני אירופה על מאבקו באנטישמיות. הרב הראשי של צרפת חיים קורסיה קרא התפילה וכל האולם שר 'מעוז צור ישועתי'. בטקס נכח גם רקטור המסגד של פריז. בשולחן הכיבוד שהוצב בצילו של עץ האשוח הענק שמד בצד האולם הוגשו סופגניות ומטעמים אחרים על כוס שמפניה כשרה.

מקרון הגיב גם לביקורת על הדלקת הנר בארמון האליזה, במדינה חילונית: "איני מצטער על כך, ההדלקה בוצעה ברוח של הרפובליקה וההסכמה. החילוניות איננה התעלמות מהדתות, אלא כיבוד כל אחת. לו הנשיא ביצע מעשה פולחני או השתתף בטקס דתי, היה בזה אי כיבוד החילוניות- זה לא מה שקרה. נשיא מכבד חילוניות כמוני סבור כי זו מחווה של חופש. החילוניות איננה מחיקת הדתות או להתערב בחיי הדתות".

בזכות מאבקו באנטישמיות: הפרס שקיבל נשיא צרפת, עמנואל מקרון

קודם לכן, בנאום קבלת הפרס, הסביר מקרון ארוכות את עמדותיו לאחרונה כלפי המחאה נגד האנטישמיות וישראל בהקשר המלחמה בעזה. הוא אמר כי המאבק הנחוש באנטישמיות אינו צריך להוביל לפגיעה בקהילות אחרות (כמו המוסלמית). הוא רמז לאנשי מפלגת האיחוד הלאומי של מארין לה פן שהשתתפו במצעד נגד האנטישמיות, שבעצמם היו אנטישמים ומשתמשים בכך כדי לתקוף קהילות אחרות. הגישה חייבת להיות אוניברסליסטית. מקרון הסביר את העובדה שהוא בעצמו לא השתתף במצעד למרות שהביע בו תמיכה, בכך שאילו למחרת ייתה נערכת הפגנה למען מטרה צודקת אחרת, והוא לא היה משתתף בה, היו מאשימים אותו כי הוא מעדיף מטרה אחת על פני האחרות. מקרון השיב לתביעת הקהילה היהודית לערוך טקס זיכרון לאומי לקרבנות בעלי האזרחות הצרפתית של תקיפת חמאס בכך שעדיין איננה ידועה הרשימה המלאה של הקרבנות ואין רצונו לפגוע במשפחות שעדיין מקוות לטוב ושיקיריהן לא יוזכרו. הוא הבטיח לערוך את הטקס בשבועות הקרובים ואף להקים אנדרטה לזכרם.

מקרון מדליק נר ראשון של חנוכה עם רבני אירופה. צילום: יח"צ ועידת רבני אירופה

אשר לעמדה כלפי ישראל, מקרון הדגיש כי צרפת, כמו מדינות אחות, גינתה בתוקף את הפעולה המזעזעת של חמאס, וקבעה שלישראל הזכות להתגונן. המחלוקת היא על היקף התגובה הישראלית שמביאה בהכרח לקרבנות אזרחיים חפים מפשע. הוא הוסיף כי צרפת תמשיך לפעול ככל יכולתה לשחרור כל החטופים וממשיכה לקיים מגעים בדרג בכיר בנדון. אם הוא הכריז בעצמו כי האנטי-ציונות מובילה לאנטישמיות- אין פירושו שיש להסכים עם כל צעדי ממשלת ישראל. מקרון חזר על הצעתו לתמיכה בינלאומית בבטחונה של ישראל על ידי אספקת מודיעין על פעולות חמאס וארגוני הטרור, קיצוץ מקורות המימון שלהם ועוד. השלב הבא צריך להיות הומניטרי עם הפוגות להכנסת סיוע  שיובילו להפסקת אש. סבל הפלשתינים הביא גורמים ערבים מתונים להתבטאויות חריפות. בשלב השלישי חייב להיות של פתרון מדיני כדי לא להשאיר מיליוני אנשים ללא תקווה.  מי שרוצה להגן על הבטחון צריך גם להגן על היכולת לחיות יחד.

פוליטיקאים מימין ומשמאל תקפו את הנשיא מקרון על כך שארגן טקס הדלקת נרות חנוכה בארמונו, מה שאסור, לדעתם, במדינה חילונית שבה יש הפרדה בין הדת למדינה. אפילו יו"ר מועצת הגג של הארגונים היהודים יונתן ארפי אמר כי מדובר ב"שגיאה".

בשיחה עם 'מעריב' הודה מקרון כי 'קשה לו לאחרונה לשוחח עם ראש הממשלה נתניהו לגבי התקיפות בעזה'. שרת החוץ של צרפת קתרין קולונה אמרה ל'מעריב' כי צה'ל חייב למצוא דרך לפגיעות נקודתיות במחבלי חמאס. היא עמדה על התערבותה של צרפת כדי למנוע הידרדרות בלבנון. מנהיגי המדינה וחזבאללה הוזהרו לא פעם. היא העריכה כי השפעתה של איראן איננה בלתי מוגבלת. עם זאת, לדעתה, קשה יהיה להטיל על כוח יוניפיל תפקיד קרבי, כדי שיכאיח את כוחות חזבאללה לסגת מעבר לנהר הליטני על פי החלטה 1701 של האו'ם.

נשיאות צרפת ביקשה להעניק לאירוע בארמון עופי מוצנע ככל האפשר. כמה עיתונאים הוזמנו ברגע האחרון וגם הם התבקשו לא להקליט או לצלם. למרות שהפרס מעניק למקרון לגיטימציה מול הטענות נגדו מהצד היהודי, באליזה עדיין חוששים מתגובת 'החלקים האחרים' של העם.