סגן אלוף במילואים אבי כאלו, לשעבר ראש מחלקת שבויים ונעדרים באגף המודיעין, התראיין הבוקר (ראשון) ב-103FM, והתייחס לסוגית החזרת החטופים הישראלים מעזה. "נראה כרגע שאין באמת איזושהי פריצת דרך, אבל אפשר לומר אולי בתפיסה רעיונית שנראה שיש איזה פער רעיוני בין הצדדים, במובן הזה שישראל כבר עוסקת עם המתווכים בעולם המו"מ במה שקשור בתוך החדר, וחמאס נמצא בכלל מחוץ לחדר", ציין.

הותר לפרסום: שמונה חיילי צה"ל נפלו בקרבות הקשים ברצועה| עדכונים שוטפים
לאחר הסערה שעורר: דובר ש"ס מבהיר את דבריו על נתניהו

הוא הציג את ההפתעה, לטענתו, של קטאר מגישת חמאס במהלך התקופה האחרונה: אנחנו מתדיינים עם עצמנו ואולי גם עם הקטארים, שהם מופתעים מהסירובים כנראה, הכול לפי פרסומים כמובן, של חמאס להידרש כרגע למו"מ, אבל חמאס בכלל לא נמצא בחדר. הוא עוד עסוק בעולמות של עיצוב הנרטיב של המו"מ הזה, קרי לחץ צבאי לא יביא לשחרור החטופים, קרי חמאס כאן כדי להישאר, שורה ארוכה של תפיסות שבכלל עוד לא הביאו את חמאס לחדר, ואנחנו כבר בתוך החדר מתדיינים איתו על מחירים או מנסים לייצר מציאות הסכמית שתאפשר שחרור נוסף של חטופים".

אולי זה קשור בעובדה שישראל הסכימה לפתוח את המצור ופתחה את כרם שלום? לא צריך לשנות בכלל את כל התפיסה ולייצר לחץ הומניטרי הרבה יותר כבד?
"זו בהחלט דילמה ראויה, אבל בסוף הפרקטיקה בשטח היא כזו שישראל גם מוכתבת על ידי השעון הבינלאומי והאזורי, ויכול להיות שגם בתוך זה יש לחץ על ישראל לעבור משלב ב' במערכה, השלב של המערכה העצימה, לשלב ג', אותו שלב המכונה כפשיטות. בתוך הדבר הזה, אולי גם נכון לחשוב על שבירת הפרדיגמה שאומרת שהלחץ הצבאי, בלי קשר למאמצים מבצעיים המתקיימים, לבין מה שנקרא הפסקת הלחימה ואולי מעבר לשלב אחר". 

אולי אחת הבעיות זה באמת התיחום של הזמנים?
"אם בשלב הראשון, בעסקה של 100 החטופים, חמאס היה במקום של התבוננות עליהם כנכס טקטי שמסייע לו בהפוגות, בדלק, אולי בדימוי שלו אפילו, עכשיו הוא עובר למקום שבו הוא מבין שהחטופים שבידו הם קלף אסטרטגי במערכה הזו והוא צריך למנף אותם כדי להבטיח את השרידות שלו. הוא רואה בחטופים רכיב בשרידות של הארגון, וגם כדי לעצב את הנרטיב בישראל ולהראות שוב לישראל, 'אתם לא מנהלים את האירוע הזה לבד, גם לי יש מה להגיד'". 

ככל שיש צינור אספקה ומזון לחמאס, אז הוא פחות מדבר
"בסוף המציאות היא מורכבת יותר, יש לנו גם אילוץ בינלאומי, אפשר לומר שגם יש לנו אילוץ משפטי בינלאומי בהקשר הזה שאנחנו מחויבים לאוכ' ברצועה, וגם אם אנחנו לא כובשים כרגע ברצועה להגדרתנו, יש לנו אחריות מורחבת לגבי מצב האוכ'. חמאס מתעל את הדבר הזה כמובן לטובתו. יש כאן מורכבויות שלמות. אני הייתי לוקח את זה למקום אחר, לזה שמהפרדיגמה של שני המתווכים, להעביר את מרכז הכובד מהקטארי אל המצרי. לממשל ביידן יש בעיות בהנעת המשטר הקטארי, הוא הפטרון של חמאס, המצרי יותר בשטח, יותר אגרסיבי מול חמאס, יש לו ציפיות אחרות, האינטרס שלו בשטח יותר קרוב ויש לו מנופי השפעה מיידיים, כוחניים יותר על חמאס ואני מכיר את זה מכלי ראשון". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm