לפחות 20 ממשלות זרות ומנהיגיהן שילמו לעסקים שקשורים לדונלד טראמפ תשלומים של יותר מ-7.8 מיליון דולר במהלך כהונתו כנשיא ארה"ב - כך עולה מדוח של הדמוקרטים בבית הנבחרים האמריקאי שפורסם היום (חמישי) תחת הכותרת "בית לבן למכירה: כיצד נסיכים וראשי ממשלה שילמו לדונלד טראמפ".

הדוח המפורט של החברים הדמוקרטים בוועדת הפיקוח של בית הנבחרים מבוסס על קבלות ומסמכים נוספים שהושגו אחרי מאבק משפטי ממושך ומתאר כיצד עסקי הנדל"ן של חברת טראמפ - ובראשם בתי מלון ומגדלי מגורים ועסקים - רשמו הכנסות נכבדות במהלך שנות כהונתו, גם בזכות תשלומים שהגיעו מממשלות שנחשבות ליריבות מרות של ארה"ב או משטרים רודניים שפוגעים בזכויות אדם.

המדינה ששילמה את הסכום הגבוה ביותר היא סין שהעבירה תשלומים של יותר מ-5.5 מיליון דולר עבור שימשו במגדל טראמפ במנהטן ובמלונות בוושינגטון ובלאס וגאס. מדינות נוספות שמוזכרות בדוח הן סעודיה, קטאר, כוויית, איחוד האמירויות, הודו, טורקיה, מלזיה, אפגניסטן, הפיליפינים, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, קזחסטן, תאילנד, הרפובליקה הטורקית של צפון קפריסין, מונגוליה, לבנון, לטביה, הונגריה, קפריסין, אלבניה וקוסובו.

הדוח מאשים כי טראמפ הפר את החוקה כאשר קיבל תשלומים מישויות זרות באמצעות עסקים ששייכים לו וכי הוא "מעולם לא ביקש או קיבל את אישור הקונגרס כדי לשמור את התשלומים הזרים האלה, כפי שדורשת החוקה".

בנוסף, מאשים הדוח כי טראמפ "הציב את האינטרס האישי שלו מעל האינטרס הציבורי", כאשר בין השאר הוא נמנע מלהטיל סנקציות על הבנק הסיני לתעשייה ולמסחר, ששכר משרדים במגדל שלו,  וזאת על אף שמשרד המשפטים טען כי הבנק הוא בין המוסדות הסיניים שמסייעים לבנק צפון קוריאני להתחמק מסנקציות.

"באמצעות העלאת האינטרסים הפיננסיים האישיים שלו וסדרי העדיפויות של ממשלות זרות מושחתות על פני האינטרס הציבורי האמריקאי, הנשיא לשעבר טראמפ הפר את הפקודות הברורות של החוקה ואת התקדים הזהיר שנקבע על ידי כל מפקד עליון קודם ואשר נשמר על ידו", כתב החבר הדמוקרטי הבכיר בוועדה, ג'יימי רסקין. "הממצאים המפורטים בדוח מבהירים שאין לנו חוקים תקפים כדי להתמודד עם נשיא שמוכן להמיר בבוטות את הנשיאות לעסק של התעשרות עצמית ומקסום של עושר תוך השתתפות של מדינות זרות".

פרסום הדוח הוא מהלך תגובה של הדמוקרטים לחקירת ההדחה שמנהלים הרפובליקנים ששולטים בבית הנבחרים נגד הנשיא ג'ו ביידן סביב העסקים הבינלאומיים של בנו, האנטר, והטענות לשחיתות.