רשת המנהרות התת-קרקעית העצומה של החמאס, אשר לפי הצבא משתרעת על פני קילומטרים מכיוונים רבים, ומעמידה את חיילי צה"ל בפני משימה שאין לה אח ורע בהיסטוריה הצבאית המודרנית.

חופר מנהרות חמאס שנעצר חושף: חפרתי בעיניים מכוסות 1.5 ק"מ ל"רנתיסי"
באורך של יותר מ-4 ק"מ: מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה עד כה בעזה | תיעוד

דן גולדפוס, מפקד אוגדה, מסר ל-CNN כי הוא מאמין שחלק לא מבוטל מ-200 בני הערובה שנלקחו בשבי על ידי החמאס ב-7 באוקטובר הוחזקו בשלב כלשהוא במנהרות מתחת ללב ח'אן יונס, וזה כולל גם חלק מ-136 החטופים שעדיין נמצאים בעזה.

חלק מהמנהרות הן בעומק של 60 מטרים, חלקן רחבות וחלקן צרות. גולדפוס ציין שהבעיה הגדולה ביותר העומדת בפני חייליו היא טבעה "הרב ממדי" של הלחימה "בכל החזיתות". "אנו מתמרנים מתחת לאדמה כדי להגיע לכל תאי הטרור, לכל מחבל", הוסיף.

גולדפוס הוביל צוות של CNN בסיור במנהרות התת-קרקעיות ברצועה, שהמחיש את מורכבות המשימה שצה"ל עומד בפניה. הסיור לקח את הצוות במורד סולם וגרם מדרגות, לעומק של כ-15 מטר מתחת לאדמה. בסופו של דבר הגיע הצוות לעומק של יותר מ-20 מטר, ונכנס לרשת סבוכה ומורכבת. עם זאת, גולדפוס הדגיש דווקא כי "זו לא מנהרה עמוקה במיוחד. יש מנהרות עמוקות בהרבה". 

בפנים, התקרה הייתה כל כך נמוכה שהיה בלתי אפשרי לעמוד זקוף, מעידים הכתבים של רשת החדשות האמריקאיות. "בחדרונים קטנים ודחוסים כאלה שהו חלק מבני הערובה שנחטפו על ידי החמאס ב-7 באוקטובר", טען גולדפוס שהציג לכתב אף כלובים שנבנו במנהרות. "זו סביבה אכזרית וחסרת פשרות עבור כל אחד, בין אם עבור בן ערובה או חייל".

לסיכום, הבהיר: "האויב גרר אותנו, משך אותנו פנימה, על ידי ביצוע טבח באנשינו, ואנחנו יודעים בבירור למה אנחנו כאן ומה אנחנו עושים. אנחנו כאן כדי לעשות את העבודה עד הסוף".

בתוך כך, דובר צה"ל התיר היום לפרסום תיעוד מהתשתית התת קרקעית שבה הוחזקו חטופים ישראלים. לפי הערכות, בבנייתה של המנהרה והתשתית התת קרקעית הושקעו מיליוני שקלים. המאמץ לאיתור והשמדת מנהרות חמאס נמשך, וכוחות הנדסה, קומנדו ויחידות נוספות פועלות במרחב חאן יונס. במהלך הלחימה מתחת לקרקע איתרו הלוחמים מעל 300 פירים, בניהם פירים המובילים למנהרות תת קרקעיות משמעותיות, פירי לחימה טקטית ופירים המשמשים כמצבורי אמצעי לחימה ומתחמי לחימה. עד כה הושמדו למעלה ממאה מנהרות.