לרגל יום השואה הבינלאומי, שיחול מחר, הציג משרד התפוצות יחד עם ההסתדרות הציונית העולמית והסוכנות היהודית את דוח מצב האנטישמיות לשנת 2023, אשר סוקר את המגמות העיקריות של האנטישמיות בעולם, עם דגש על התקופה שלאחר הטבח ב־7 באוקטובר.

בשל גילויי אנטישמיות: קריאה להשעיית חבר הפרלמנט הספרדי
עשרות פרו ישראלים עמדו בהפגנה מחוץ לשגרירות קטאר בוושינגטון

בדוח נכתב כי שנת 2023 החלה עם עלייה מתונה באירועי האנטישמיות שנרשמו, בסדר גודל של עד כ־10%, בהשוואה לשנת 2022. מגמה זו נשמרה לאורך תשעת חודשי השנה הראשונים (ינואר־ספטמבר). אולם בחודשים אוקטובר־דצמבר ניתן להצביע על פי שישה יותר אירועים אנטישמיים, בהשוואה לכמות האירועים שנרשמו בחודשים ינואר־ספטמבר.

הפלטפורמות החברתיות ממשיכות לאפשר הפצה והטמעה של רעיונות אנטישמיים, אשר משפיעים על דעת הקהל ומעצבים אותה ואת התודעה העולמית. במסגרת זו, נרשמה עלייה של 1,200% בפוסטים שכללו תכנים אנטישמיים אלימים, אשר קראו לאלימות נגד יהודים, ישראלים וציונים.

עוד צוין בדוח כי בארה"ב, בחודשיים שלאחר אירועי 7 באוקטובר, נרשמה עלייה של 337%, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2022, וכן נרשם המספר הגבוה ביותר של תקריות אנטישמיות לפרק זמן של חודשיים, מאז שהחל להתבצע תיעוד מסודר (1979). במסגרת זו, נרשמו כ־200 הפגנות שבהן דווחו ביטויים אנטישמיים, אנטי־ציוניים או שכללו תמיכה בטרור, ונמצאה עלייה של 919% בכמות הפוסטים האנטישמיים במרחב המקוון ושל 540% בכמות איומי השווא בהטמנת פצצות נגד מוסדות יהודיים ובתי כנסת. בקמפוסים במדינה נרשמה עלייה של 700% בכמות האירועים האנטישמיים שנרשמו, כאשר 54.5% מהסטודנטים היהודים בארה"ב אינם מרגישים בטוחים מבחינה פיזית בקמפוסים, ומעל לשליש מהסטודנטים היהודים בארה"ב נאלצים להסתיר את זהותם היהודית. מחקרים שפורסמו בשנה החולפת מצביעים על כך שלמימון זר הניתן לאוניברסיטאות בארה"ב, גם ממדינות בעלות משטר אוטוקרטי (חלק ניכר מהן במזרח התיכון, בדגש על קטאר), יש השפעה ישירה על עלייה בהיקף האנטישמיות ובשחיקת ערכים דמוקרטיים במוסדות ההשכלה הגבוהה בארה"ב.

בנוסף מצוין בדוח כי בצרפת דווחו מאז 7 באוקטובר על כ־1,800 אירועים אנטישמיים, יותר מפי ארבעה בהשוואה לשנת 2022 כולה. אירועים אלו, כללו, בין היתר, דקירה של אישה יהודייה, אשר על ביתה צויר צלב קרס, תקיפות של נערים ברחובות, שריפת דלתות בתיהם של יהודים וסימון מגן דוד על בתים של יהודים בפריז בפרבריה.

כמו כן, נכתב כי בבריטניה נרשם בפרק הזמן שמאז 7 באוקטובר מספר האירועים הגבוה ביותר במדינה מאז החל התיעוד ב־1984, ועלייה כללית של 512% בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2022. קרוב למחצית מהיהודים שקלו לעזוב את המדינה, וכמחצית מהם לא חשים ביטחון ברחובות מאז 7 באוקטובר.

בגרמניה מאז 7 באוקטובר נרשמו 29 אירועים אנטישמיים ביום בממוצע, וזאת בהשוואה ל־7 אירועים אנטישמיים ביום בשנת 2022 (עלייה של 320%).

כ־80% מהקהילות היהודיות במדינה דיווחו כי הן חשות חוסר ביטחון, וטענו כי עיקר האיום טמון במהגרים ממוצא טורקי וערבי ובחוגי השמאל במדינה.

האנטישמיות בעולם גוברת - המספרים המדאיגים:

ב עלייה של 235% באירועים
אנטישמיים בעולם ב־2023 לעומת 2022
ב זינוק של 1,200% בפוסטים אנטישמיים
ברשתות החברתיות
ב גידול של 337% באירועים אנטישמיים
בארה"ב לאחר 7 באוקטובר
ב 54.5% מהסטודנטים היהודים
בארה"ב: “לא מרגישים בטוחים בקמפוסים"
ב 60% מיהודי בריטניה חוו אירוע אנטישמי או
מכירים יהודי שחווה כזה מאז 7 באוקטובר
ב 80% מהקהילות היהודיות בגרמניה:
“מרגישים איום וחוסר ביטחון"