ג'וליה סבוטינדה מאוגנדה הייתה השופטת היחידה שעמדה לצד ישראל בכל הצווים הזמניים שהוצאו נגדה. אפילו בהחלטות כי ישראל צריכה לחקור ולהעניש קריאות לרצח עם וכן להכניס סיוע הומניטרי לעזה, אליהן השופט אהרן ברק הצטרף, סבוטינדה עמדה לימין ישראל והתנגדה להוצאת הצו.

סבוטינדה, בת ה-69, הייתה שופטת בבית המשפט העליון באוגנדה וזו הקדנציה השנייה שלה ב-ICJ לאחר שהיא נבחרה לקדנציה שניה לפני כארבע שנים. היא שופטת בבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג מ-2012, וצפויה לסיים את כהונתה הנוכחית ב-2030. סבוטינדה עבדה במשרד המשפטים של אוגנדה, ושימשה כשופטת בבית המשפט העליון במדינתה. 

השופטת ג'וליה סבוטינדה (צילום: רשתות חברתיות)
השופטת ג'וליה סבוטינדה (צילום: רשתות חברתיות)

כאמור, 17 שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, קבעו היום ברוב של 15 מול שניים (בהם אהרן ברק) כי לבית הדין יש סמכות להכריז על סעדים זמניים בנוגע לתביעה של דרום אפריקה לפיה ישראל מבצעת "רצח עם" בעזה. עם זאת, בית הדין לא נתן צו לעצירת המלחמה. בית הדין קבע כי ישראל חייבת לנקוט בכל צעד אפשרי כדי למנוע הפרה של האמנה נגד רצח עם ואשר יאפשר חיים תקינים בעזה וקרא לחמאס לשחרר באופן מיידי את כל החטופים.

נשיאת בית הדין, ג'ואן דונהיו, אמרה בפתח הדיון כי בקשת ישראל נדחתה וכי בית הדין לא יכול לאשר את בקשתה של ישראל לדחות את התביעה של דרום אפריקה. "יש צדק מסוים בדרישת דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה. עזה הפכה למקום של מוות ומתפתח שם אסון בריאותי. נוציא צו ביניים רק אם קיימת דחיפות ותחושה של סכנה מוחשית", אמרה הנשיאה. היא גם הקריאה חלקים מהצהרות של פוליטיקאים ישראלים, ואמרה: "בכירים בישראל כינו אותם 'חיות אדם'. אמרו ש'לא יהיה חמאס, נשמיד את הכל'".