17 שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, קבעו היום (שישי) ברוב של 15 מול שניים (בהם אהרן ברק) כי לבית הדין יש סמכות להכריז על סעדים זמניים בנוגע לתביעה של דרום אפריקה לפיה ישראל מבצעת "רצח עם" בעזה. עם זאת, בית הדין לא נתן צו לעצירת המלחמה. בית הדין קבע כי ישראל חייבת לנקוט בכל צעד אפשרי כדי למנוע הפרה של האמנה נגד רצח עם ואשר יאפשר חיים תקינים בעזה וקרא לחמאס לשחרר באופן מיידי את כל החטופים.

לא כשיר: נתניהו יודע שעסקת החטופים הבאה תסמן את סוף הממשלה | בן כספית
סקר מעריב: גנץ ממשיך לעלות, כמה קיבלה הליכוד? | תמונת המנדטים

נשיאת בית הדין, ג'ואן דונהיו, אמרה בפתח הדיון כי בקשת ישראל נדחתה וכי בית הדין לא יכול לאשר את בקשתה של ישראל לדחות את התביעה של דרום אפריקה.

"יש צדק מסוים בדרישת דרום אפריקה להגן על אזרחי עזה. עזה הפכה למקום של מוות ומתפתח שם אסון בריאותי. נוציא צו ביניים רק אם קיימת דחיפות ותחושה של סכנה מוחשית", אמרה הנשיאה.

היא גם הקריאה חלקים מהצהרות של פוליטיקאים ישראלים, ואמרה: "בכירים בישראל כינו אותם 'חיות אדם'. אמרו ש'לא יהיה חמאס, נשמיד את הכל'".

בנוסף פסק בית הדין סעדים זמניים נגד ישראל: 
על ישראל תחת מחויבותה לאמנה, לנקוט בכל הצעדים שתחת כוחה כדי להימנע מהפרות כללי האמנה (הרג הקבוצה הלאומית המאוימת, ועוד). 

על ישראל לוודא שצבאה לא יבצע אחד מהצעדים האלה.

על ישראל לחקור ולהעניש בגין הסתה נגד הפלסטינים כקבוצה.

על ישראל לנקוט צעדים אפקטיביים כדי שלא יושמדו ראיות לפעולות אפשריות כאלה.

על ישראל להגיש לבית הדין ולדרום אפריקה דו"ח על הצעדים שהיא נקטה בתוך חודש מהיום.

צעדת הזדהות עם ישראל בהאג (צילום :משרד החוץ)

יצוין כי ההחלטה היא בעניין הסעדים הזמניים בלבד ולא פסק הדין הסופי. לטענת מומחים למשפט בינלאומי, החלטה מסוג זה יכולה לקחת שנים (לפי תקדימים מן העבר).

פרופ' איתמר מן, חוקר דין בינלאומי ותיאוריה משפטית ופוליטית באוניברסיטת חיפה, התייחס להחלטה שמסר היום בית הדין והביע עליה את דעתו ואת ההשפעות הצפויות לנבוע ממנה על ישראל: "בהחלטה של היום בית הדין הבינלאומי בהאג קבע כי יש סיכוי ממשי כי ישראל 'תבצע מעשה של רצח עם', ולכן יש צורך בצעדי ביניים נגד ישראל, על מנת למנוע זאת. בצעדי הביניים מנה בית הדין מספר דברים. הוא דרש מישראל שתחקור ותעניש אנשים שהסיתו. לשמר את הראיות שיש בהן צורך על מנת לברר האם יש ראיות שישראל מבצעת רצח עם. 

למעשה, בית הדין מייצר מסגרת כדי לפקח על ישראל. מדובר בתהליכים שיכולים להימשך שנים. זה לא צפוי להיות הדיווח האחרון, ככל שאנחנו נקיים את הכרעת בית הדין זה יטיל חובות על משרד המשפטים, וגם על הצבא. למשל, נשאלת שאלה טובה עם היועמ"שית תגיש את הדיווח כפי שנדרש.

אני צופה שיהיו קולות משמעותיים בתוך משרד המשפטים שיקראו לשתף עם כך פעולה, ומצד שני הדרג הפוליטי הנבחר יתנגד, ויבקש לקעקע את בית הדין כזרוע פוליטית. הדינמיקה לפחות במישור הפלילי, תהיה שיחזרו תקיפות נגד היועצת המשפטית לממשלה, אם היא כאמור תבקש לבצע את הצווים. 

במישור הבינלאומי, יש להחלטה משמעות רחבה וקשה נגד ישראל, היא עשויה לסכן סיוע מסוגים שונים שאנחנו מקבלים ממדינות אחרות, או להצמיד לו כל מיני תנאים בנוגע למה נעשה את הסיוע. היא יכולה לסכן יחסים דיפלומטיים של ישראל, כמו גם הסכמי סחר. לסכן השתתפות של ישראל באירועי ספורט, הכל תלוי באופן שבו ישראל תשתף עם כך פעולה".