בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קבע היום (רביעי) שרוסיה לא צריכה לשלם פיצויים אחרי שהבדלנים הנאמנים לה הפילו את מטוס הנוסעים של "מלזיה איירליינס" מעל מזרח אוקראינה לפני קרוב לעשור, אולם פסק כי היא הפרה את אמנת זכויות האדם אחרי הסיפוח הבלתי חוקי של חצי האי קרים.

יאיר לפיד בהצהרה מפתיעה: "מוכן להיכנס לממשלה במקום בן גביר וסמוטריץ'"
בדרך לעסקת חטופים? הרמז שפיזר בכיר ישראלי

אוקראינה הגישה לבית הדין בינואר 2017, כחמש שנים לפני הפלישה הרוסית הנרחבת לשטחה, תביעה כפולה נגד רוסיה. הראשונה נגעה להפרת האמנה הבינלאומית למאבק במימון טרור בשל הפלת טיסה 17 של "מלזיה איירלינס" ביולי 2014 שגרמה למותם של 298 נוסעים ואנשי צוות. בית משפט בהולנד הרשיע בדלן אוקראיני פרו רוסי ושני רוסים באחריות להפלת המטוס.

החלק השני של התביעה עסק בהפרת האמנה הבינלאומית נגד כל צורות האפליה, כאשר קייב טענה כי הרוסים נקטה במדיניות מפלה נגד הטטארים ונגד האוקראינים בחצי האי קרים אחרי שהשתלטה עליו באופן בלתי חוקי באפריל 2014.

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Vyacheslav Prokofyev/Pool via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Vyacheslav Prokofyev/Pool via REUTERS)

היום קבע בית הדין ברוב של 13 מול שניים כי רוסיה הפרה את האמנה נגד מימון טרור אחרי שלא נקטה בצעדים כדי לחקור את המימון של הבדלנים הפרו רוסים, כולל הגורמים שהיו אחראים להפלת המטוס. עם זאת, ברוב של עשרה שופטים מול חמישה, הוחלט שלא לקבל את שאר הטענות האוקראיניות, כולל הבקשה לקבוע כי מוסקבה אחראית להפלת המטוס ושעליה לשלם פיצויים למשפחות הקורבנות.

במקביל, השופטים קיבלו ברוב של 13 מול שניים את הטענה האוקראינית שרוסיה הפרה את האמנה נגד אפליה גזעית מאחר שלא הגנה על השפה האוקראינית במוסדות החינוך בחצי האי קרים לאחר שסיפחה אותו. אולם בית הדין גם דחה את הטענות הנוספות על אפליה נגד הטטארים ונגד האוקראינים בקרים ולא הסכים לתת פיצויים לאוקראינה.