בספטמבר 2013 זומנו קומץ עיתונאים בעלי קשרים הדוקים למשמרות המהפכה של איראן לטקס חשאי בהאנגר מטוסים, שם חיכו להם שני מטוסים חדשים בצבעים כחול ולבן, המסומנים במספר 129. לעיתונאים שהגיעו למקום הוסבר כי מדובר ב"שאהד", מזל"ט קטלני ארוך טווח שמצליח בימים אלה להמיט הרס במזרח התיכון, כך עולה מסקירה מיוחדת שבוצעה היום (שני) ב"טלגרף".

"הכיוון חיובי": התשובה המסתמנת של חמאס להצעה לעסקת שחרור החטופים, והקאץ' מאחורי הקלעים

"המדענים שלנו בנו את המטוס הבלתי מאויש האסטרטגי ביותר של איראן", הכריז הגנרל מוחמד עלי ג'עפרי, אז המפקד העליון של משמרות המהפכה. "הטכנולוגיה החכמה הזו יכולה לעשות את העבודה של אלפי חיילים, עמדות צבאיות ולהגן על אבטחת הגבולות". הגנרל ג'עפרי צדק, שכן השאהד הפך למה שמומחה אחד כינה "AK-47 (קלאצ'ניקוב) של טהראן": זול, בייצור המוני ומוכן לייצוא ברחבי העולם לאזורי סכסוך שבהם יש למשטר אינטרס.

חיילים רוסים באוקראינה (צילום: REUTERS/Irakli Gedenidze)
חיילים רוסים באוקראינה (צילום: REUTERS/Irakli Gedenidze)

האיום של ה"שאהד" בא לידי ביטוי השבוע לאחר שנורה, על פי גורמים רשמיים בארה"ב, על המוצב המדברי שלהם בירדן. ככל הנראה, מי שביצעה את הירי הייתה מיליציה שנתמכת על ידי איראן בעיראק. למחרת, מסכי הטלוויזיה בארה"ב שידרו את השמות, הדרגות, הגילאים והתצלומים של החיילים ההרוגים. זה היה הרגע שבו המלחמה במזרח התיכון הגיעה לאמריקה.

"הפיגוע הקטלני ביותר מאז 17 באוקטובר"

גורמים רשמיים אמריקאים כינו זאת "המתקפה הקטלנית ביותר מאז ה-17 באוקטובר", התאריך שבו החלו קבוצות חמושות ברחבי המזרח התיכון לתקוף את כוחות ארה"ב כנקמה על המלחמה המתמשכת של ישראל בחמאס. 

ה"שאהד" שימש פעמים רבות שלוחים איראנים במזרח התיכון, בעיקר קבוצות מיליציות חות'יות שלחמו בקואליציה בראשות סעודיה בתימן, ולאחרונה בשורה של התקפות על ספינות מסחריות מערביות בים האדום. 

טילים ורחפנים בתצוגה של המורדים החות'ים בתימן, ארכיון (צילום: רויטרס)
טילים ורחפנים בתצוגה של המורדים החות'ים בתימן, ארכיון (צילום: רויטרס)

גם בשמי אוקראינה נשמעים בימי אלה קולות ה"שאהד", שמשמש את הצבא הרוסי בעיקר לתקיפת רשתות אנרגיה ומחסני תבואה. דו"ח שפורסם בספטמבר 2023 על ידי אתר התחקירים הבריטי "Airwars" העלה כי 2,000 מזל"טים מדגם "שאהד" שוגרו מרוסיה לאוקראינה באותו חודש. 

אולריקה פרנקה, מומחית למל"טים במועצה האירופית ליחסי חוץ, אמרה ל"טלגרף" כי "מל"טים איראנים כמו שאהד היו אטרקטיביים במיוחד עבור רוסיה, מכיוון שהם כבר עברו ניסוי מבצעי במזרח התיכון, וקל לשלוח אותם בכמויות אדירות".

היא הסבירה כי "לאיראן יש היסטוריה ארוכה של בניית מל"טים קטנים ופחות מתוחכמים. מה שמפתיע הוא המספרים העצומים שלהם. הם מחלקים מאות מהם, שיוצרו במהירות, או כאלה שכבר נמצאים בארסנל שלהם".