עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני דיווח היום (שני) כי המתווכים המצרים והקטארים ממתינים לתגובת חמאס באשר למתווה העסקה לשחרור חטופים כפי שהוצג לארגון לאחר הפגישה בפריז, בה נועדו מתווכים המייצגים את ארצות הברית וישראל. נראה כי האווירה השוררת בקרב כולם הניעה את וושינגטון לנסות לשכנע את ישראל לבצע ויתורים נוספים, כולל הארכת הפסקת האש הזמנית, בתגובה לבקשות המתווכים המצריים והקטארים להבטיח את אישור חמאס ושאר פלגי ההתנגדות במסגרת העסקה.

הטרור הפסיכולוגי של חיזבאללה: סרטון ובו איומים נגד חברי קואליציה | צפו
האם הניצחון של ישראל במלחמת ששת הימים הובילה לאדישות לקראת ה-7 באוקטובר? | ראיון מיוחד

על פי הדיווח, הנהגת התנועה בחו"ל סיימה סבב התייעצויות ראשון, שכלל את ראשי התנועה עצמה, וכן מגעים ופגישות עם הנהגת הג'יהאד האסלאמי ופלגים פלסטינים נוספים. הנהגת חמאס תדרכה את הנהגת חיזבאללה בלבנון על פרטי המגעים המתמשכים. ל"אל-אח'באר" נודע כי הנהגת חמאס הכניסה את הצד הקטארי לאווירה של מה שהיא מאמינה שתהיה המסגרת הכללית לתגובה, תוך התמקדות בצורך לכלול בכל הצעה התייחסות ברורה וישירה להפסקת אש כוללת ברצועת עזה, ומתן ערבויות המאשרות את מחויבות הכיבוש להפסיק את המלחמה בתום כל חילופי שבויים ועצורים.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לדברי המקורות, ההתייעצויות בצמרת חמאס התמקדו בצורך שלא לשגר עמדות שליליות, שהאויב או בעלת בריתו האמריקאית מנצלים להפעלת לחץ נוסף. אולם התנועה ביססה את עמדתה על המציאות בשטח, בה תגובת הנהגת התנועה ברצועה והנהגת גדודי עז א-דין אל-קסאם הייתה כי הקשיים היחידים הניצבים בפני ההתנגדות הם הטרגדיה האנושית. זוהי טרגדיה כתוצאה מהמלחמה, ולכן עצירת הטרגדיה הזו מחייבת את הפסקת המלחמה באופן ברור וחד משמעי, כמו גם התחייבות איתנה להסיר את המצור מעל רצועת עזה ולהתחיל מיד בתהליך השיקום.

על פי מידע שבידי "אל-אח'באר", ההנהגה המדינית והצבאית בעזה הודיעה להנהגת התנועה בדוחה כי "אין חשש לגורל שבוייה וכי האויב לא הצליח להגיע אליהם והוא לא יוכל לעשות זאת, וכי להתנגדות יש את היכולת והמנגנון המאפשרים לה לשמור עליהם". עוד הדגישה ההנהגה כי "ההגזמה במציאות הצבאית היא חסרת בסיס, כי ראשי הצבא הסתגלו למציאות החדשה שכפתה עליהם פלישת כוחות הכיבוש, וכי עמידתם האיתנה של הלוחמים במשך ארבעה חודשים היא העדות הגדולה ביותר ליכולתם לעמוד לאורך זמן".

בנוסף נאמר כי "ההתנגדות רוצה לסיים את המלחמה עכשיו, אך היא אינה עומדת בפני שום לחץ שדה שדוחף לוויתורים, וכי אין זה בידי צבא הכיבוש לעשות יותר ממה שעשה. אפילו ניסיונותיה הבלתי פוסקים להיכנס מחדש לאזורים מהם נסוגה, הפכו לנטל עליה, משום שהיא מכניסה את כוחותיה ללב המארבים של ההתנגדות".

לחימה בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)
לחימה בח'אן יונס (צילום: דובר צה''ל)

המקורות הפלסטינים ציינו כי ההנהגה בעזה הסכימה עם נשיאות הלשכה המדינית שהתגובה הכתובה שתימסר למתווכים המצריים והקטארים תהיה "בכיוון חיובי", אך "תכלול הכללת נקודות מפתח בנייר הסכם המסגרת, וכי היא תקבע בבירור את הסעיף להפסקת המלחמה ללא קשר אם היא בתחילתה או בסיומה של העסקה".

גורמים המעורים במגעים על ההצעה שגובשה בפריז אמרו: "הדרישות מתמקדות כעת בתיקון 'הסכם המסגרת' כך שיכלול סעיף הפסקת אש ולא הפסקת אש זמנית, וכי כוחות ההתנגדות רואים בהצעה שירות לכוח הכובש. המטרה שלה היא לשלול מעזה את כרטיס הכוח של האסירים". המקורות חידשו את "סירובה של ההתנגדות לכונן הפסקת אש ללא טקסט וערבויות להפסקת המלחמה, וציינו כי לא תינתן לאויב הזדמנות להסיר את קלף הכוח המיוצג על ידי השבויים, לחזור ולסדר את מסמכיו ולאסוף את כוחו ולבנות מחדש בנק חדש של מודיעין מטרות כדי להתחיל תוקפנות חדשה".

המקורות ציינו כי בהתייעצויות שהתקיימו בימים האחרונים הועלה כי יש לא לעמוד מול גל הלחצים המופעל נגד כוחות ההתנגדות, בין אם באמצעות התקשורת ובין אם באמצעות התבטאויות פוליטיות, שמטרתן להביך את ההתנגדות מול החממה העממית באמצעות שמועות, כי מה שמוצע טוב ומתאים להתנגדות.

גורם מדיני פלסטיני בולט אמר ל"אל-אח'באר" כי "ההתנגדות יודעת מה היא עושה, וכי אין לקבל את מה שמוצע ללא נוסח שיבטיח את הפסקת המלחמה, בין אם בתחילתה או בסיומה, בנוסף להשלמת עסקת החילופים ועמה שיקום והקלה".

עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
עצרת למען החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

ההתייעצויות של כוחות ההתנגדות הפלסטינים הניעו את הנהגת חמאס למנות את אסאמה חמדאן לכנס מסיבת עיתונאים ולהודיע על עמדה ברורה בתגובה לכל השמועות וההדלפות. חמדאן אמר בנאום שנשא בביירות ביום שבת כי ההתנגדות "פתוחה לדון בכל יוזמה או רעיון שיובילו לעצירת התוקפנות הברברית הזו נגד עמנו הפלסטיני", והוסיף כי ההצעה "היא הסכם מסגרת שדורש דיון ודיאלוג כי כל פרטיו אינם קיימים". הוא הדגיש כי "תגובתנו להצעה מבוססת על הפסקת התוקפנות נגד עמנו ונסיגת הכיבוש מעזה, ותגובתנו להצעה מבוססת גם על הכנסת סיוע והגעה לעסקת חליפין הוגנת".

בנימין נתניהו על עסקת החטופים (צילום: רועי אברהם / לע״מ)

בתוך כך בערוץ הטלוויזיה הלבנוני אל-מיאדין דווח כי מעצמות אזוריות הבטיחו לחמאס שהדרך מובילה למעשה להפסקת אש וכי "ישראל" לא יכולה לחדש את המלחמה בעזה. 

על פי הדיווח אין מחויבות ברורה לנושא השיקום ואבטחת העקורים, ואין ערובות שישראל תיסוג מעזה, אלא הצהרות מצד ישראל לפיהן היא תקים אזור חיץ. עוד דווח כי מתנהל משא ומתן בנוגע להפסקת אש, נסיגה, אסירים, שיקום, עקורים, הכנסת סיוע והסרת המצור.