הסנאט האמריקאי יקיים ביום רביעי הצבעה ראשונית על הצעת החוק שנועדה לאשר סיוע ביטחוני של מיליארדי דולרים לישראל ולאוקראינה כחלק מהסכם פשרה בין הדמוקרטים לרפובליקנים על הטיפול בהגירה הבלתי חוקית בגבול הדרומי עם מקסיקו, אולם הרפובליקנים בבית הנבחרים כבר הודיעו שיסכלו את הצעת לפי הנחייתו של הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ.

אחרי שלושה חודשים של משא ומתן בין הצוותים של שתי המפלגות, בהשתתפות הבית הלבן, הוצגה אמש הצעת הפשרה שכוללת 20.2 מיליארד דולר לטובת שיפורים באבטחת הגבול הדרומי לנוכח המשבר המתמשך של ההגירה הבלתי חוקית מכיוון מקסיקו. בין השאר, הוסכם על מתן סמכות חדשה לסגירת הגבול במקרה של הגירה מעבר לרף הקבוע, הגדלת מספר המיטות במתקני הכליאה למהגרים בלתי חוקיים וגיוס פקידים לטיפול בבקשות מקלט וסוכנים לאבטחת הגבול.

בנוסף, הצעת החוק החדשה כוללת תקציב של 60.1 מיליארד דולר לסיוע ביטחוני לאוקראינה, 14.1 מיליארד דולר עבור סיוע ביטחוני לישראל ועשרה מיליארד דולר עבור סיוע הומניטרי לאזרחים באזורי סכסוך, כולל ברצועת עזה, בגדה המערבית ובאוקראינה, כאשר סעיף מיוחד אוסר על העברת כספי סיוע לסוכנות אונר"א של האו"ם.

מנהיג הרוב הדמוקרטי, הסנאטור צ'אק שומר, הודיע כי הוא מתכוון לקיים ביום רביעי הצבעה מנהלתית ראשונית לקראת הצבעה מכרעת בהמשך וציין כי "אני יודע שהרוב המכריע של הסנאטורים רוצה שזה יושלם". מנהיג המיעוט הרפובליקני, מיץ' מקונל, בירך על הפשרה, אולם נמנע מלקרוא לחברי הסיעה שלו לתמוך בהצעה.

גם אם הצעת החוק תאושר בסנאט, היו"ר הרפובליקני של בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, כבר הכריז כי ההצעה "תהיה מתה" והיא לא תאושר כלל, וזאת אחרי שטראמפ דרש מחברי מפלגתו להתנגד לפשרה שתעניק לנשיא ג'ו ביידן הישג לנוכח המשבר בגבול. "הצעת החוק הזו גרועה מכל מה שציפינו ואינה מתקרבת לסיים את הקטסטרופה בגבול שהנשיא יצר", מסר ג'ונסון, שבסוף השבוע הודיע על כוונתו להביא להצבעה רק את הסיוע לישראל, מהלך שביידן הודיע שיטיל עליו וטו אם ייעשה בנפרד. 

ביידן עצמו הפציר במחוקקים להעביר את הצעת החוק בשלמותה. "הגענו להסכם על ביטחון לאומי דו מפלגתי שכולל את הרפורמות הקשוחות וההוגנות ביותר בגבול מזה עשרות שנים. אני תומך בזה", אמר. "כעת, הרפובליקנים בבית הנבחרים צריכים להחליט. האם הם רוצים לפתור את הבעיה? או שהם רוצים להמשיך לשחק פוליטיקה עם הגבול?".