שר החוץ הצרפתי סטפן סז'ורנה אמר בראיון לעיתון "לה מונד", כי ההכרה במדינה פלסטינית היא אמצעי לחץ אפשרי בידי צרפת על ישראל, כפי שבידי ארה"ב – אספקת הנשק, וסעודיה - הנורמליזציה עם ישראל. לדבריו, צרפת עובדת עם ארה"ב על יצירת קואליציה עם המדינות הערביות המתונות, ותוך כמה שבועות או כמה חודשים - תוכל להציע מוצא פוליטי ולא רק בטחוני. אין ספק שחוסר הנכונות להתפשר של ממשלת ישראל, קשור גם לבחירות הצפויות בארצות הברית.

"אירוע מדיני משמעותי": בארה"ב מתכוננים להכיר במדינה פלסטינית ללא הסכמה ישראלית
תחקיר בצרפת: זו המדינה שעומדת מאחורי תקרית אנטישמית בפריז

בנימין נתניהו, סטפן סז'ורנה (צילום: חיים צח / לע״מ)
בנימין נתניהו, סטפן סז'ורנה (צילום: חיים צח / לע״מ)

בראיון אמר עוד סז'ורנה כי המצב ההומניטרי ההולך ומחמיר ברצועה יצר מצבים שלא ניתן להצדיק או להגן עליהם, ושישראל אחראית להם. ישראל לא נענתה לפניות צרפת להגדיל את מספר המעברים להכנסת הסיוע, אך על ישראל להקשיב. האחריות לחסימת הסיוע היא בבירור של ישראל. צרפת מאמינה שכפי שהשמיעה את קולה על זכותה של ישראל להגן על עצמה, עליה להשמיע את קולה גם לגבי תקיפות בעזה.

סז'ורנה אמר כי יש מבוי סתום לגבי התקיפה ברפיח. צרפת עושה הכול כדי למנוע תקיפה ישראלית, שפירושה אסון הומניטרי חדש. צרפת תומכת בהחלטות בית הדין הבינלאומי בהאג, אך מתנגדת לשימוש במונח "ג'נוסייד" כלפי ישראל. עם זאת, ישראל לא מיתנה את פעילותה מאז פסק הדין של בית הדין הבינלאומי.

סטפן סז'ורנה, ישראל כ''ץ (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)
סטפן סז'ורנה, ישראל כ''ץ (צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ)

לדבריו, צרפת לא קבלה את הוכחות להאשמות של ישראל נגד סגל אונר"א, אך הן גרמו לתחושה רעה אצל התורמות ויש צורך בשקיפות ובערבויות לעתיד. צרפת לא השעתה את המימון, כי לא סוגרים שירות ציבורי אם נמצאו בו אנשים בלתי רצויים. על ישראל להבין שאונר"א אינה קשורה רק לעזה אלא לכל המדינות הקולטות פליטים, כמו ירדן. ישראל לא תרוויח דבר מיציאת אונר"א מעזה. בנוסף, שר הפנים הצרפתי הורה להגביר את השמירה סביב מוסדות ובתי ספר יהודיים מחשש  לפעולת  נקמה של גורמים פרו פלשתינים.