מרגל אוקראיני סיפר היום (רביעי) לסקיי ניוז על מסע חיסול חשאי ש"יתכן" שמנוהל על ידי שירות הביטחון האוקראיני (SBU) כדי להוציא משתפי פעולה מהקרמלין. במקומות אחרים, רוסיה אמרה שהיא הפילה תקיפות אוויריות בבלגרוד.

דאע"ש מרים ראשו: בצרפת העלו את הכוננות לרמה הגבוהה ביותר עקב הפיגוע ברוסיה
אבדות כבדות ותלות גוברת בסין: המחיר שמשלמת רוסיה על הפלישה

בראיון שנמשך שעה בטלוויזיה, אמר ראש שירותי הביטחון האוקראיניים ה-SBU, ואסיל מאליוק, כי מרגלים אוקראינים תקפו "הרבה מאוד" אנשים האחראים לפשעי מלחמה ולהתקפות נגד אזרחים אוקראינים, וגם לכאלו ששיתפו פעולה עם רוסיה.

הוא גם חשף לגבי מסעות התנקשות - המתנהלים דרך רשתות של סוכנים חשאיים ופעילים חשאיים - כי הוציאו להורג אזרחים אוקראינים שמשתפים פעולה עם הקרמלין כדי לעצור ולענות אוקראינים אחרים. מר מאליוק אמר כי אוקראינה לא יכולה לקחת אחריות על הרציחות באופן רשמי, ואמר לשדרן הלאומי ICTV: "רשמית, לא נודה בכך. אבל במקביל אני יכול לספק כמה פרטים".

המלחמה באוקראינה (צילום: Radio Free Europe/Radio Liberty/Serhii Nuzhnenko via REUTERS)
המלחמה באוקראינה (צילום: Radio Free Europe/Radio Liberty/Serhii Nuzhnenko via REUTERS)

הוא הסביר כי לאחר אישור המודיעין, ה-SBU מקבל סנקציות לבצע את ההתנקשות על ידי רשויות אזרחיות. כשנשאל מי נהרג או נפגע במסגרת המקרים האלו, ענה שההרג המתוקשר ביותר היה של ולדלן טטרסקי יליד אוקראינה, איש תקשורת, בלוגר ואישיות תקשורת מהקרמלין, שנהרג באפריל שעבר.

העיתונאי הצבאי הרוסי ולדלן טטרסקי (צילום: רויטרס)
העיתונאי הצבאי הרוסי ולדלן טטרסקי (צילום: רויטרס)

עדי ראייה סיפרו כי המטען שהתפוצץ הוטמן בתוך פסלון מוזהב בדמות חייל עם קסדה, שטטרסקי קיבל במתנה מאישה כלשהי שהשתתפה באירוע בו נכח. עדה אחת אמרה כי האישה המסתורית הציגה את עצמה בפניו כאומנית, שאמרה שהכינה לו מתנה כהוקרה לגיבורי "המבצע המיוחד" של פוטין באוקראינה, ואז ניגשה למתלה הבגדים בכניסה לבית הקפה והביאה ממנו קופסה שאותה מסרה לטטרסקי: "הוא אמר תודה והניח אותה לידו, היא התיישבה בכיסא שלה – ושלוש דקות אחר כך היה פיצוץ. כולם ברחו", סיפרה עדת הראייה. 

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Pool via REUTERS)

בראיון, אישר מר מאליוק את הפרטים. עוד אמר שה-SBU לא ייקח קרדיט על ההתנקשות, אבל "מר טטרסקי היה ראוי לכך בגלל התעללות חוזרת ונשנית שלו בשבויי מלחמה אוקראינים". עוד אמר כי קרא לרצח אוקראינים. הוצאה להורג נוספת בפרופיל גבוה היה חבר הפרלמנט האוקראיני לשעבר איליה קיווה, שדיבר נגד עצמאות אוקראינה ונמלט משלטונות קייב. 

קיווה הורשע בבגידה ושיתוף פעולה עם ה-FSB של רוסיה. הוא נהרג לאחר שמתנקש ירה בו מטווח קצר, אמר מאליוק. בנוסף, האזרח האוקראיני זכר פרלפין, בכיר במשטרה בממשלה "בדלנית" שנתמכת על ידי הקרמלין באזור לוהנסק המזרחי של אוקראינה, גם הוא היה מטרה. מאליוק מסביר כי הוא קרא בפומבי לרצח אוקראינים.

מלחמת רוסיה-אוקראינה: האו"ם על הסכם התבואה (צילום :רויטרס)

עם זאת, הוא שרד את הפיצוץ של הבית הכפרי שלו בלוהנסק, שהרג כמה שוטרים אחרים שהתאספו שם בספטמבר 2022.  עוד הוסיף מאליוק על קיווה, שהוא נותר עם פציעות קשות בחלקו האמצעי. בכיר נוסף במשטרה באזור שעובד עם רוסיה, איגור קורנט, ניצל גם הוא מפיצוץ שפגע במספרה במאי 2023.

מאליוק הוסיף כי עוד ניסיון התנקשות בעל פרופיל גבוה, היה גם נגד הפילוסוף הפוליטי הרוסי ובן בריתו הקרוב של ולדימיר פוטין, אלכסנדר דוגין. הניסיון נכשל כאשר הוא החליף מכונית עם בתו, שנהרגה בפצצה שאובדה על ידי סוכנים.