בצל פעילות ישראל ברצועת עזה למיטוט חמאס, והמשבר ההומניטארי המחריף מיום ליום, היה ברור שיהיו גורמים שינצלו את הכאוס כדי למלא את הוואקום השלטוני ברצועה. עיתון הגארדיאן דיווח היום (שני) כי חמולות חמושות וכנופיות מקומיות מטילות טרור על התושבים, ואף משתלטות על הסיוע ההומניטארי המגיע לרצועה. 

גורם מצרי חושף: אלו התוכניות שישראל שוקלת ליום שאחרי
היום שאחרי: בהיעדר שיתוף פעולה מישראל - ארה"ב קובעת עובדות בשטח

נארימן סאלמן, בת 42 השוהה כיום ברפיח לאחר שנטשה עם משפחתה את ביתה בצפון הרצועה, סיפרה לעיתון: "בעלי ובני הצליחו להניח את ידיהם על שק קמח מאחת ממשאיות הסיוע, אבל בדרך הביתה עצר אותם איש עם סכין גדולה והם חזרו הביתה בידיים ריקות". היא מוסיפה: "אכלנו בימים הבאים אורז, קצת שעועית ועשב שליקטנו. היינו צריכים להתחנן לשכנים שיעזרו לנו עם אוכל, בשביל בתי שבהיריון".

אוסאמה אבו דאקה, גורם משפיע בקהילה הפלסטינית ברפיח, אמר כי: "המלחמה שינתה הכל, ואין כרגע ביטחון לתושבים בשום מקום ברצועה. לא נותר סיוע לחלשים, רק החזקים יוכלו לשרוד עכשיו".

פלסטינים מחכים לקבלת מזון בעיר האוהלים ברפיח (צילום: רויטרס)
פלסטינים מחכים לקבלת מזון בעיר האוהלים ברפיח (צילום: רויטרס)

לאורך המלחמה, פגע צה"ל לא רק באנשי חמאס אלא גם באנשי המשטרה הפלסטינית בעזה, אותם מחשיבה ישראל לחלק ממערך חמאס. שוטר לשעבר שנמצא כיום ברפיח, סיפר כי פרש מתפקידו בעקבות תקיפות ישראל. 

"מי ששולט ברחובות עזה בפועל זה כנופיות ואנשים שהשיגו נשק באופן בלתי חוקי", אמר. "גורם נוסף שתורם לכאוס הוא שחרורם של אסירים פליליים מבתי הכלא, לאחר שבתי הכלא הותקפו פעם אחר פעם על ידי ישראל, והרשויות המקומיות חששו שלא יוכלו לדאוג לביטחון הכלואים. כתוצאה מכך, הרחובות מלאים בפושעים מורשעים".