מאז תחילת המלחמה נמנעה ישראל מלדון בסוגיית היום שאחרי המלחמה, ולשאלה הבוערת ביותר: מי ישלוט ברצועת עזה וייכנס לוואקום השלטוני לאחר "הניצחון המוחלט" על חמאס? כעת, גורם דיפלומטי מצרי טוען כי ישראל בוחנת שתי תוכניות לשלטון בעזה לאחר המלחמה.

סוגיית היום שאחרי: מה שנתניהו, איזנקוט וגנץ מסתירים מהציבור
"היום שאחרי" כבר כאן: הפרויקט החדש של ישראל בעזה - והחשש בחמאס

הגורם אמר לעיתון אל-ערבי אל-ג'דיד, כי אפשרות אחת כוללת את מעורבותו של מאג'ד פרג', ראש שירותי המודיעין של הרשות הפלסטינית, שיפקח על קבוצות חמושות ומנהלים אזרחיים אזוריים שיכללו מוכתרים ואנשי עסקים מקומיים שאין להם קשר לחמאס. 

האפשרות השנייה, כך לדברי הבכיר, מעלה את שמו של מוחמד דחלאן - איש עסקים עשיר וגורם הנחשב למתון בהנהגה הפלסטינית, ששמו כבר עלה בעבר בהקשר של היום שאחרי עזה. הגורם הוסיף כי במצרים מביעים חשש מפני שתי האפשרויות, שעלולות לגרום לסיבוכים דיפלומטיים כבר בעתיד הנראה לעין.

מוחמד דחלאן  (צילום: רויטרס)
מוחמד דחלאן (צילום: רויטרס)

בשבוע שעבר דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי גורם ישראלי במערכת הביטחון שוחח עם המדינות המתווכות במטרה לבנות תמיכה אזורית באנשי עסקים פלסטינים שלא מקיימים קשרים עם חמאס. בין הדמויות הפלסטיניות שאליהן פנתה ישראל - איש העסקים בשאר מסרי וראש מנגנון המודיעין הכללי הפלסטיני מאג'ד פרג'.

על פי הדיווח, הסיוע ההומניטרי ייכנס לרצועת עזה דרך הים והיבשה, כשאותם אנשים יהיו אחראים על הסיוע ויקבלו את הסמכות למשול, בגיבוי כוחות הביטחון שיפרסו באזור על ידי ממשלות ערביות עשירות. "עזה תנוהל על ידי מי שלא מבקש לרצוח ישראלים", אמר גורם ישראלי בכיר בלשכת ראש הממשלה לעיתון האמריקני.