שירות ביון הפנים הבריטי MI5 יבצע בדיקות רקע לחוקרים ולאקדמאים שמעורבים במחקרים מדעיים בתחומים קריטיים, כדוגמת בינה מלאכותית, רובוטיקה וטכנולוגיית קוואנטים, כחלק מצעדים חדשים של הממשלה הבריטית למאבק בריגול הסיני באוניברסיטאות במדינה.

שמונה נעצרו בטורקיה בחשד לריגול לטובת ישראל

מנהל סוכנות הביון, קן מקאלום, נועד אתמול עם 24 נשיאי האוניברסיאות בבריטניה, כולל קיימברידג' ואוקספורד, ועדכן אותם בממצאים של בדיקה סודית שביצעו שירותי הביטחון במוסדות ההשכלה הגבוהה ולפיהם מדינות "עוינות", ובראשן סין, פועלות באופן גלוי וסמוי כדי "להשיג קניין רוחני ולגנוב יתרון".

על מנת להתמודד עם האיום, הממשלה מקדמת צעדים חדשים שבמסגרתם שירות הביון יבצע בדיקות רקע למעורבים במחקרים רגישים וקריטיים באוניברסיטאות, ובנוסף המוסדות האקדמיים יידרשו להתייעץ עם שירות הביון לפני שייכנסו לשיתופי פעולה עם מוסדות זרים.

"אנחנו יודעים שהאוניברסיטאות שלנו מהוות יעד פעיל עבור שחקנים עוינים והן צריכות לחזק את ההגנות נגד האיום על מחקר פורץ דרך בתחומים הרגישים ביותר", אמר סגן ראש הממשלה, אוליבר דאודן. "אנחנו צריכים להכניס כעת צעדים נוספים כדי להגן מפני האיום הזה, לעשות יותר כדי לסייע לאוניברסיטאות שלנו ולהציג את האבטחה המתאימה שתגן על המחקר פורץ הדרך".