סרטון של התבטאויות מסיתות של אחד ממנהיגי מאהל הסטודנטים באוניברסיטת קולומביה פורסם אתמול, ואילץ את המוסד האקדמי להתמודד שוב עם הסוגיה שבלב הסכסוך המתחולל בקמפוסים ברחבי המדינה: המתח בין אקטיביזם פרו-פלסטיני לאנטישמיות.

שחרור חטופים? רק בסופי שבוע: פרטים חדשים מההצעה הקודמת לחמאס | ג׳קי חוגי
השר בן גביר נפצע באורח קל בתאונת דרכים | צפו ברגע ההתהפכות

על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס" הסטודנט, חימאני ג'יימס, בן 20, אמר בסרטון כי "לציונים לא מגיע לחיות" והוסיף: "היו אסירי תודה על כך שאני לא סתם יוצא ורוצח ציונים". ג'יימס אמר את הדברים במהלך ולאחר שימוע משמעתי עם מנהלי אוניברסיטת קולומביה, אותו הקליט ולאחר מכן פרסם באינסטגרם. הבוקר דווח כי האוניברסיטה החליטה על הרחקתו של ג'יימס מהמוסד.

השימוע, שנערך על ידי מנהל שותף של המרכז להצלחת סטודנטים והתערבותם באוניברסיטה, התמקד בהתבטאות קודמת ששיתף ברשתות החברתיות. "אני לא נלחם כדי לפצוע או כדי שיהיה מנצח או מפסיד, אני נלחם כדי להרוג", כתב.

"אידיוט עיוור": אורין ג'ולי בעימות חריף באוניברסיטת קולומביה (צילום :אור גפן)

מנהל באוניברסיטת קולומביה שאל, "אתה מבין למה זה בעייתי באיזושהי צורה?". ג'יימס השיב בשלילה.

הדברים זכו לשיתופים נרחבים ברשתות החברתיות ונגעו ללב השאלה שמסתובבת סביב ההפגנות: כמה מהתנועה מונעת מדאגה כנה לסבלם של תושבי עזה, וכמה נגועה באנטישמיות?

מנהלי מכללות התחייבו בפני הקונגרס כי ינקטו פעולה מהירה נגד התקפות שנאה על סטודנטים יהודים ואיומים אנטישמיים. "אני מבטיח לכם, מההודעות שאני שומע מהסטודנטים, שהם מקבלים את המסר שלהפרות של המדיניות שלנו תהיינה השלכות", אמר נשיא קולומביה, נמאט שפיק, למנהיגי הקונגרס בשבוע שעבר.

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)
הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת קולומביה (צילום: רויטרס)

דובר בית הספר אמר כי "קריאות אלימות והצהרות המכוונות לאנשים על בסיס זהותם הדתית, האתנית או הלאומית - אינן מקובלות ומפרות את מדיניות האוניברסיטה". הוא סירב לומר אם ג'יימס הועמד לדין משמעתי על הדברים.

היום לפנות בוקר פרסם ג'יימס הצהרה ברשתות החברתיות שבה התייחס לדבריו. "מה שאמרתי היה שגוי", כתב. "לכל חבר בקהילה שלנו מגיע להרגיש בטוח ללא סייג". הוא ציין כי אמר את הדברים בינואר לפני שהחל להיות מעורב בתנועת המחאה, והוסיף כי מנהיגי מחאת הסטודנטים לא גינו את הדברים. "אני מסכים עם הערכתם", כתב.

לא ברור כמה סטודנטים מנהלים את תנועת המחאה בקולומביה, אבל ג'יימס התגלה כפנים הציבוריות של ההפגנות בתחילת השבוע, כשהוביל מסיבת עיתונאים שבה הדגיש את הדרישות שהתנועה מציבה לממשל קולומביה.

"המאהל הזה - הפגנה שקטה בהובלת סטודנטים - הוא חלק מהתנועה הגדולה יותר של שחרור פלסטין", אמר בוועידה.