מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, דיבר אתמול (שלישי) על עסקת החטופים המסתמנת, זאת לקראת הגעתו לביקור מדיני בישראל בפעם השמינית מאז פרוץ המלחמה. על רקע המגעים המתקדמים לעסקה, אמר בלינקן: "ישראל הגישה הצעה רצינית ועתה זה על חמאס. די לדחיות, די לתירוצים. הגיע הזמן שחמאס יפעל". בתוך כך, גורם אמריקאי אמר לסוכנות הידיעות AFP כי בלינקן אמר לראש הממשלה שארצות הברית עדיין מתנגדת למבצע ברפיח.

סמוטריץ': העסקה שעל השולחן - ניצחון לחמאס; איזנקוט: סחיטה באיומים
ישראלית שלומדת באוניברסיטת קולומביה: "חיינו הפכו להזויים"

שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, הדגיש פעם נוספת את עמדת הממשל בוושינגטון בנוגע לפעילות הקרקעית ברפיח ואמר: "יש לנו ספקות לגבי יכולתם של הישראלים לפנות את כל האזרחים מרפיח. אם נתניהו יפלוש לרפיח ללא תוכנית שתגן על אזרחים, נתנגד לו, והנשיא יקבע את ההשלכות". מהבית הלבן נמסר: "אנחנו לא רוצים לראות פלישה גדולה לרפיח שתסכן את חייהם של יותר ממיליון בני אדם".

אנתוני בלינקן בישראל (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן בישראל (צילום: רויטרס)

מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, יצא אתמול למסע דיפלומטי בן שלושה ימים במזרח התיכון, כאשר במוקד פגישותיו - העסקה שתכלול החזרת החטופים והפסקת אש ממושכת. לממשל ביידן - יש בכך אינטרס פוליטי ברור, לצד שלל האינטרסים המדיניים - אזוריים: המלחמה הנמשכת מבעירה את ההפגנות האנטי-ישראליות בארצות הברית, מה שמסבך את הקמפיין הנשיאותי של ביידן.

כאמור, בלינקן צפוי להגיע לארץ ביממה הקרובה, בפעם השמינית מתחילת המלחמה. יצוין כי פרטי ביקורו והלו"ז הסופי טרם סוכמו, אך ידוע כי פרט לפגישות עם ראש הממשלה נתניהו ועם בכירים ישראלים נוספים, מזכיר המדינה האמריקאי צפוי לבקר בנמל אשדוד שהוא המוקד החשוב בהעברת הסיוע ההומניטרי לעזה, וכן - במעבר כרם שלום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן (צילום :איתי בית-און / לע״מ, סאונד: יחזקאל קנדיל / לע״מ)