מלחמת חרבות ברזל: בבדיקה שערך העיתון "ניו יורק טיימס" על יותר ממאה סרטונים מאירועי המחאה באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס (UCLA), נמצא שליל אירוע האלימות נמשך כמעט חמש שעות, ברובה ללא התערבות משטרתית או עם מעט מאוד התערבות כזו. האלימות הופעלה על ידי עשרות אנשים תומכי ישראל שתקפו את המאהל הפרו-פלסטיני

"אחיו של המחבל שהידים": ההודעה של צה"ל שעוררה מהומת ענק
המאמצים לעסקת חטופים: חמאס יגיש את תשובתו; אלו עיקרי המתווה

בסרטונים נראו מפגינים תוקפים סטודנטים במאהל הפרו-פלסטיני במשך מספר שעות, באמצעות במקלות, שימוש בתרסיסים כימיים וירי זיקוקים ככלי נשק. נכון ליום שישי, לא נעצר אף אחד בקשר לתקיפה. כדי לבנות ציר זמן של האירועים באותו לילה, ניתח הטיימס שני שידורים חיים, יחד עם סרטונים מרשתות חברתיות שצולמו על ידי עיתונאים ועדים.

ההתפרעות החלה כשקבוצת מפגינים החלה לקרוע את המחסומים שהיו במקום כדי לתחום את המפגינים הפרו-פלסטינים. כמה שעות קודם לכן, הכריזו בכירי UCLA שהמאהל אינו חוקי. אנשי האבטחה שנשכרו על ידי האוניברסיטה נראו בווסטים צהובים עומדים בצד לאורך כל האירוע. דובר האוניברסיטה סירב להגיב על תגובת צוותי האבטחה.

המפגינים מזיזים שערי מתכת וחוסמים כניסות באוניברסיטת קולומביה (צילום :רשתות חברתיות)

בסרטונים נראים מפגינים יורים זיקוקים לכיוון המאהל לפחות 6 פעמים. חלק מהמפגינים התיזו כימיקלים גם לתוך המאהל וגם ישירות לפניהם של אנשים. לעיתים, מפגינים הסתערו על יחידים – לפעמים קבוצה תקפה גם אדם אחד. הם נראו מכים באגרופים, בועטים ותוקפים אנשים עם כלי נשק מאולתרים כולל מקלות, חרוטי תנועה ולוחות עץ.

בסרטון אחד, נשמעים מפגינים שמתחבאים בתוך המאהל צועקים "החזיקו את הקו!". בכמה מקרים נראים מפגינים במאהל נלחמים בחזרה, משתמשים בתרסיס כימי על מי שמנסה להרוס מחסומים או להכות במקלות. אף אחד מהסרטונים שנותחו על ידי הטיימס לא מראה מקרה ברור שבו מפגינים מהמאהל יזמו עימותים מעבר להגנה על המחסומים.

בסביבות השעה 1 בלילה, יותר משעתיים לאחר שהאלימות פרצה, פרסם דובר במשרד ראש העיר הודעה שבה נאמר כי בכירי UCLA קראו למשטרת לוס אנג'לס (LAPD) לעזרה, והם מגיבים "מיד". שוטרים מסוכנות אכיפת חוק נפרדת, משמר המדינה של קליפורניה, החלו להתכנס בסביבה בסביבות 1:45 לפנות בוקר. יחידת פיזור הפגנות של LAPD הצטרפה אליהם כמה דקות לאחר מכן. מפגינים מחאו כפיים לכניסתם, וקראו "U.S.A, U.S.A, U.S.A!".

רק ארבע דקות לאחר שהשוטרים הגיעו, תקפו מפגינים גבר שעמד עשרות מטרים מהשוטרים. כרבע שעה לאחר שהמשטרה הגיעה, נראה בסרטון מפגין מתיז חומר כימי לעבר המאהל במהלך קטטה על מחסום מתכת. מפגין אחר נראה מכה מישהו בראש ליד המאהל. 15 דקות לאחר מכן, ארגנו המפגינים מתקפה לעבר המחסומים.

לאורך האלימות, תועדו השוטרים בסרטון עומדים כ-300 מטר מהאזור במשך כשעה, מבלי להתערב. רק בשעה 2:42 לפנות בוקר החלו השוטרים להתקדם לעבר המאהל, לאחר מכן התפזרו המפגינים והאלימות בין שני המחנות ברובה פסקה. LAPD ומשמר המדינה של קליפורניה לא ענו על שאלות מהטיימס לגבי תגובותיהם בליל שלישי, ופנו ל-UCLA.

ביום רביעי פרסמה נשיא של UCLA, ג'ין בלוק, הצהרה שבה כינה את המעשים של "מסיתים" שתקפו את המאהל בלתי מקובלים. דובר מטעם מושל קליפורניה, גווין ניוסום, ביקר את התגובה המעוכבת של רשויות האכיפה בקמפוס ואמר שהיא דורשת תשובות. ארגונים יהודיים ומוסלמיים מלוס אנג'לס גם גינו את התקיפות.

חוסאם אילוש, מנהל המשרד של המועצה ליחסי אמריקה-איסלאם באזור לוס אנג'לס, קרא לתובע הכללי של קליפורניה לחקור את חוסר תגובת המשטרה. הפדרציה היהודית של לוס אנג'לס האשימה את בכירי UCLA ביצירת סביבה לא בטוחה במשך חודשים ואמרה שהבכירים "היו איטיים כשנדרשה אכיפת החוק".

15 אנשים נפצעו בתקיפה על פי דיווחים. בלילה שלאחר שהחלה התקיפה, הזהירו רשויות האכיפה את המפגינים הפרו-פלסטינים לעזוב את המאהל או שייעצרו. עד יום חמישי בבוקר, פירקה המשטרה את המאהל ועצרה יותר מ-200 אנשים.