בדרך לפעולה ברפיח? על רקע החשש מאי הגעה להסכם חדש עם חמאס שיכלול את החזרת החטופים, בצה"ל נערכים להפעלת אש רבה מהקרקע, מהים והאוויר, כחלק מפעולה שתכלול מספר שלבים, כשהראשון בהם הינו הוצאת כמיליון אזרחים עזתים מחוץ לשטח הלחימה.

שתי אוגדות של צה"ל - 98 ו-162 מתמרנות במבצע בשלב זה, כאשר אוגדה 99 חוסמת את ציר נצרים. המטרה של המבצע תהיה פירוק ארבעת הגדודים של חמאס, איתור החטופים, פירוק תוואי התת קרקע. משך הפעולה הצפוי - בין מספר שבועות לעד שלושה חודשים.

בפיקוד הדרום של צה״ל ממתינים לאור הירוק של הדרג המדיני לצאת לכיבוש רפיח. כלל היחידות יודעות מה נדרש מהן, ואלו אף הציגו את תוכניות המבצע. הלוחמים והמפקדים ביצעו מודלים למבצע, ערכו משחקי מלחמה, קיימו ותרגלו את נוהלי הקרב בצוותי הקרב והשת״פ עם חייל האוויר, זרוע הים, כוחות הרפואה והארטילריה. 

איך צפויה להיראות הפעולה?

מסתמן כי פעולה ברפיח תתבצע בכמה שלבים, כאשר השלב הראשון יכלול את כיתור המרחב. בשלב השני צה"ל יבצע ירי מאסיבי עם הרבה אש. הכוחות צפויים לנוע תחת אש כבדה של צה״ל שתכלול ארטילריה, ירי מהים של חיל הים ומעטפת אווירית של חיל האוויר. בראש הכוחות יפעלו יחידות ההנדסה של צה״ל שיאפשרו מסדרונות פתוחים ממטענים ומיקוש לכוחות  השריון והחי״ר.

גורל ציר פילדלפי נתון גם להיערכות המצרית, ובישראל מבינים את המצוקה המצרית. על כן, ישראל אפשרה למצרים לשנות חלק מהפריסה בצפון סיני. ישראל אף אפשרה למצרים להכניס כוחות איכותיים יותר של הצבא המצרי, וזאת כדי למנוע זליגה או אף פריצה של גדר הגבול בין רפיח למצרים.

בשלב השלישי יתמקד צה"ל בטיהור העיר, איתור חטופים ואיתור מנהרות והשמדתם. חלק זה של המבצע הינו מורכב ודורש פעילות כירורגית של הכוחות, בדגש על כוחות אוגדה 98, ובכלל זה יחידות הקומנדו אגוז, מגלן ודובדבן לצד יחידות החי״ר - צנחנים, נח״ל וגבעתי. הכוחות יפעלו במעטפת מקומית של חטיבות השריון, ובכלל זה חטיבה 7 וחטיבה 401, ויזכו למעטפת אווירית של חיל האוויר.

לצד הכוחות יפעלו בכל השלבים רכזי ואנשי המבצעים של השב״כ אשר ירכזו מודיעין בזמן אמת כדי להעביר עדכונים מהירים לכוחות המתמרנים. בין המידע שיאספו אנשי השב״כ הם יבדקו היכן יש מלכוד מבנים וצירים, מנהרות תקיפה, מערכי צליפה ועוד.

הסכנות הטמונות בפעולה

 במאמר של העיתון האמריקאי 'וול סטריט ג'ורנל' נכתב, כי למרות הצהרותיה של ישראל להכנס לרפיח ברצועת עזה כדי למחוק את הגדודים המאורגנים האחרונים של ארגון הטרור חמאס, פעולה זו עשויה להיות המבצע המסוכן ביותר שלה עד כה.

סער רומז לאיחוד עם ליברמן? "מתקיים שיח בין גורמים שונים" | האזינו
ביידן מנסה לאזן בין צרכיו: את סינוואר ונתניהו זה לא מעניין | דעה

צה"ל יצטרך בדרך כלשהי לנווט בזהירות בין אי גרימת נזק שיעורר זעם בינלאומי, שיפגע אפילו יותר ביחסים עם ארה"ב ויהרוג את חלק מהחטופים הישראלים המוחזקים שם כנראה, לבין לא להכנס בעדינות מדי כך שייכשל במיגור חמאס ויסכן את חייליו. המאמץ הרחב יותר לנרמל את היחסים עם ערב הסעודית במטרה לשנות את מאזן הכוחות במזרח התיכון הוא גם חלק מהמשוואה.

תמיר הימן, מנכ"ל המכון למחקרי ביטחון לאומי, רואה את היתרונות בהשמדת הנוכחות של חמאס ברפיח. ישראל צריכה לאטום את הגבול עם מצרים על ידי הריסת המנהרות התת-קרקעיות שלדבריה אפשרו לחמאס להבריח נשק. בנוסף, אם יושאר שם בשקט, חמאס יוכל לשקם את יכולותיו הצבאיות ולהוות שוב איום.

הריסות ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
הריסות ברפיח (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
רפיח במבט מלמעלה (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )
רפיח במבט מלמעלה (צילום: עבד רחים חטיב פלאש 90 )

"זה יהיה המסלול ממנו ינסה חמאס לשקם את היכולות הצבאיות שלו בשאר רצועת עזה", אמר הימן. ובכל זאת, הוא לא חושב שהיתרונות הטקטיים יעלו על התועלת, במיוחד עם ההזדמנות לנרמל יחסים עם סעודיה ולבנות שותפות אזורית שיכולה לשמש כמשקל נגד לאיראן. "היתרונות מעטים מאוד, במיוחד אם משווים אותם להשפעות השליליות", אמר הימן.

התקדמות השיחות על עסקה לשחרור החטופים הגיעה לשלב מכריע, הדילמה האם להיכנס לרפיח מחריפה. מתווכים ערבים אמרו כי מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, העביר מסר שההצעה הנוכחית היא הקרובה ביותר לדרישות הארגון, אך העלה כמה הסתייגויות.
בעוד שהושגה הסכמה על פרטים רבים, נקודת המחלוקת העיקרית נותרה איזון בין מטרת חמאס למסלול להפסקת אש קבועה, לבין התעקשותה של ישראל לשמור על הזכות להמשיך להילחם, כולל ברפיח במידת הצורך.

נתניהו איים להיכנס לרפיח אם לא תהיה עסקה. אך הוא גם אמר שפלישה תתרחש עם או בלי עסקה. ויתור על מבצע ברפיח עלול לאיים על הישרדותו הפוליטית המידית. כיבוש רפיח יאפשר לו להכריז על ניצחון מוחלט - שישראל השיגה את מטרתו להשמיד את חמאס - ניצחון שיזדקק לו כשיתמודד בבחירות חדשות.

עם זאת, המחיר הפוליטי הבינלאומי עלול להיות כבד. אחרי שבעה חודשי מלחמה, אהדת העולם למתקפת ה-7 באוקטובר דעכה. במקומה מתפתח תסכול הולך וגובר על מספר ההרוגים הפלסטינים, העומד כעת על יותר מ-34 אלף איש, על פי משרד הבריאות הפלסטיני.

ארה"ב הזהירה את ישראל מפני פלישה לרפיח ללא תוכנית מציאותית להוציא אזרחים מחוץ לאזורי הסכנה. מזכיר המדינה אנתוני בלינקן אומר שארה"ב עדיין לא ראתה תוכנית כזו ולוחצת על ישראל לא להתקדם. הממשל של ביידן היסס להטיל סנקציות על ישראל, כמו עיכוב סיוע צבאי או וטו באו"ם. מבצע ברפיח ללא אישור ארה"ב עלול לאלץ את הממשל לפעול.

אזור העיר רפיח בדרום רצועת עזה (צילום: מעריב אונליין)
אזור העיר רפיח בדרום רצועת עזה (צילום: מעריב אונליין)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
רפיח (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

גם היחסים המתוחים ממילא של ישראל עם מצרים עלולים להיפגע עוד יותר. רפיח, בקצה הדרומי ביותר של עזה, היא ביתו של "מסדרון פילדלפי", אזור חיץ בין הרצועה למצרים. ישראל טוענת שהוא מכיל רשת מנהרות נרחבת שאפשרה לחמאס להבריח נשק וסחורות בלתי חוקיות אחרות לרצועה במשך שנים. לחימה באזור, כאשר כוחות מצריים מוצבים בקרבת מקום, תהיה מורכבת.

לחימה סביב אוכלוסייה אזרחית מכותרת, בינתיים, עלולה לגרום לתנועה המונית של פלסטינים לחצי האי סיני של מצרים. תרחיש גרוע ביותר עלול לאיים על הסכם השלום בין שתי המדינות. עסקה לנורמליזציה עם ערב הסעודית - שהממשל של ביידן דחף אליה כחלק מהסכם כולל לסיום המלחמה ושיקום עזה - עשויה לרדת מהשולחן, לפחות בטווח הקצר. מבצע עלול גם לגרום לישראל לאבד הזדמנות לגרום לשותפות ערביות כמו איחוד האמירויות להזרים כסף לעזה ולסייע בשיקומה.

כל תוכנית להתקדם ברפיח תדרוש תיאום הדוק עם ארה"ב ומצרים - דבר שאף אחד מהם לא נראה קרוב לאישור. לא ברור גם אם המשימה האדירה להוציא כל כך הרבה אנשים מחוץ לסכנה למקום עם מחסה, מים ומזון היא מציאותית. נפגעים אזרחים רבים רק יחמירו את מעמדה הממשמש ובא של ישראל כמנודה בינלאומית. ישראל כבר חוששת שבית הדין הפלילי הבינלאומי עלול להוציא צווי מעצר נגד בכירים ישראלים. מבצע ברפיח שיהרוג אלפי פלסטינים יכול לסייע בחיזוק התיק.

המשימה גם תהיה מסובכת מבחינה צבאית. האתגר של רפיח העיק על ישראל לכל אורך הדרך: לחימה בשטח צפוף ועירוני שבו לחמאס יש רשת מנהרות נרחבת והוא מעורה עמוקות בתשתית האזרחית. ארבעה גדודי חמאס נותרו ברפיח, לצד אלפי לוחמים אחרים שנמלטו מצפון ומרכז הרצועה. הם מסתתרים בעיר שתפחה לכדי למעלה ממיליון פלסטינים המחפשים מחסה באזור.

"זהו מיקרוקוסמוס של כל אתגר, סיכון וסיבוך שהתרחש במלחמה הזו", אמר אהרון דייויד מילר, עמית בכיר במכון קרנגי למען שלום בינלאומי. "צריך לחשוב בזהירות רבה על מה אתה מוכן לסכן בשביל מה שתרוויח". חלק מהאנליסטים סבורים שככל שישראל תמתין יותר להיכנס לרפיח, כך חמאס יהיה מוכן יותר. השהיה נותנת לחמאס זמן להתארגן מחדש, להתקין מלכודות באזור, מה שיוביל ליותר הרוגים בצד הישראלי כשהצבא ייכנס.

אוגדה 162 על רפיח (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

"אני חושב שזו מטרה חשובה מאוד, והיא דחופה", אמר יעקב עמידרור, יועץ לביטחון לאומי לשעבר וחבר במכון היהודי לביטחון לאומי של אמריקה. הסיכון לאבד נורמליזציה עם סעודיה הוא זניח לעומת האיום הקיומי שמציב חמאס, לדבריו. מבחינה טקטית, מבצע ברפיח יצטרך להיות שונה מההתקפות של ישראל בעזה ובח'אן יונס, שתי הערים הראשיות האחרות ברצועת עזה. בעיר עזה, ישראל הסתמכה במידה רבה על מסע אווירי להשמדת גדודי החמאס בעיר - דרך להגן על חיי חיילים ישראלים, אך במחיר של נפגעים אזרחיים רבים.

ישראל שאפה להיות ממוקדת יותר כשהתקדמה דרומה לח'אן יונס. היא עדיין השאירה את העיר הרוסה ברובה. אנליסטים צבאיים מאמינים שמבצע רפיח יצטרך להיות הממוקד ביותר של צה"ל עד כה בשל נוכחותם של כל כך הרבה אזרחים, לחץ בינלאומי עצום והסיכון להרוג חטופים. אבל גם התרחיש הטוב ביותר יהיה מכוער. "זה לא יכול להיות מבצע חלק, מסודר ו'נקי'", אמר אהוד יערי. "לא משנה אילו אמצעי זהירות תנקוט, אזרחים ייפגעו".