כ-5,000 צועדים, 80 מהם שורדי שואה מהונגריה, התאספו היום (ראשון) סמוך לבית-הכנסת בבודפשט לתחילת מצעד החיים לציון 80 שנה לשואת יהודי הונגריה. המצעד, שיצא לדרך והתקיים תחת אבטחה כבדה של המשטרה ההונגרית, עבר בחוצות בודפשט והגיע לתחנת הרכבת קלטי, משם יצאו הרכבות עם מאות אלפי היהודים למחנה ההשמדה אושוויץ. 

מטח חריג לדרום: עשרה נפגעים מירי מרפיח | כל מה שאפשר לספר
בצפון טוענים - זה הבלוף הגדול שהממשלה מספרת לציבור לגבי ההסכם עם חיזבאללה

עם תחילת המצעד עמדו תושבי המקום בצדי הדרך וקיבלו בתשואות את המשתתפים, שצעדו לשירת "עם ישראל חי", "דוד מלך ישראל" ו"עושה שלום". נשיא המדינה יצחק הרצוג שלח ברכה ששודרה על גבי מסך ענק בטקס הסיום של המצעד.

עם סיום הטקס יצאה רכבת החיים מתחנת קלטי למחנה אושוויץ-בירקנאו כשעליה 500 תלמידים הונגרים שישתתפו במצעד החיים בפולין.

כ-565 אלף מתוך כ-800 אלף יהודי הונגריה נרצחו בשלהי מלחמת העולם השניה במחנות ההשמדה, בעיקר באושוויץ-בירקנאו, בצעדת המוות עם סיום המלחמה ועל גדות הדנובה, שם נורו כ-יהודים.

בין מובילי מצעד החיים בבודפשט היו יו"ר הסוכנות היהודית אלוף במיל' דורון אלמוג, יו"ר קק"ל יפעת עובדיה-לוסקי, שגריר ישראל בהונגריה יעקב הנדסמן, ארגונים יהודיים ומאות ניצולי שואה לצד ילדיהם ולעתים גם נכדיהם.

מצעד החיים בבודפשט (צילום: משה כהן)
מצעד החיים בבודפשט (צילום: משה כהן)

יו"ר הסוכנות היהודית, אלוף במיל' דורון אלמוג: "העם היהודי חווה משבר נוראי. אנחנו נחשפים לאנטישמיות שלא נראתה מאז מלחמת העולם השניה. סטודנטים שנאלצים להסתיר את יהדותם בקמפוסים הכי נחשבים בארצות הברית ובאירופה. המתקפה בשבעה באוקטובר גרמה לטלטלה בכל העולם היהודי לצד מראות של סולידריות ואהבה ללא תנאי של יהודי העולם, במשלחות, בתרומות ובגיוס הכספים, מעל מיליארד דולר של קרן היסוד והפדרציות. הסוכנות היהודית פועלת בכל המדינות בעולם עם מערך של שליחים שמחזק ותומך בקהילות בכל מקום, ביניהם גם שליחי הקמפוסים שהם הלב הפועם של העם היהודי בתוך הקמפוס. אנחנו בסוכנות היהודית מחויבים להמשיך ולהילחם באנטישמיות. מדינת ישראל נותנת כוחות וגאווה לכל יהודי".

תחת אבטחה כבדה. מצעד החיים בבודפשט (צילום: משה כהן)
תחת אבטחה כבדה. מצעד החיים בבודפשט (צילום: משה כהן)

"השנה אנו מציינים את יום השואה, על רקע משבר קשה בו מצויים מדינת ישראל והעם היהודי. המעמד שאנו עומדים בו היום, הוא תמונת הניצחון שלנו. אנו עומדים פה למול כל שונאינו, המבקשים פעם אחר פעם לפגוע, להשמיד, לכלות. אנחנו כאן. זקופים, גאים, אוהבים ומחויבים. ברוחה של חנה סנש, ברוחה של רוז לובין, ברוחם של אלפי חיילים וחיילות שעזבו הכל ונלחמים עבור העם היהודי, עבור מדינת ישראל. אילו הייתי צריך להסביר את המילים לעולם לא עוד – הייתי מציג את התמונה הזו לעולם. הדור הצעיר שעומד פה – אתם ההבטחה שלנו. אתם התקווה שלנו, אתם הערובה היחידה שלנו לכך שהעם היהודי יוסיף ויתקיים, חרף כל מבקשי רעתנו", הוסיף.

מריאן מילר, אימו של הקומיקאי אדיר מילר ששרדה את השואה בבודפשט, הגיעה למצעד החיים ביחד עם ארבעה ילדיה ושלושה נכדים. היא, בדומה לשורדי שואה ותיקים, תשתתף במצעד כשהיא רוכבת על קלנועית.

אדיר מילר סיפר: "אני מאוד מתרגש, זו צעדת הניצחון שלנו. לראות את דגלי ישראל מול בית-הכנסת בבודפשט, לשמוע את השיר 'עם ישראל חי' - זאת תחושה של כוח, ניצחון והבנה שאף אחד לא יכול למחוק אותנו".

קן הנוער הציוני בהונגריה (צילום: משה כהן)
קן הנוער הציוני בהונגריה (צילום: משה כהן)

יו"ר קק"ל יפעת עובדיה-לוסקי ציינה, כי "מאוד סמלי שמצעד החיים מתקיים סמוך לבית בו נולד חוזה המדינה בנימין זאב הרצל", והדגישה את חשיבות המצעד לזיכרון השואה ועל רקע 7 באוקטובר.

אביבה קינן, שהייתה תינוקת בת שנה בעת השואה בגטו בבודפשט ואביה נרצח, הגיעה עם בנה יובל ובתה ענתי, ואמרה: "ההתרגשות עצומה, זו צעדת הניצחון שלי, שהנאצים לא הצליחו".

רב בית הכנסת בבודפשט טומי וור תוקע בשופר (צילום: משה כהן)
רב בית הכנסת בבודפשט טומי וור תוקע בשופר (צילום: משה כהן)

את הצעדה הוביל קן הנוער הציוני בהונגריה. ראש הסניף דניאל אווה-לסלאו אמר: "קיימת התרגשות רבה, אנחנו פעילים ונוביל את המצעד".

שמעון יצחקי (שיץ), בן לניצולי שואה מטרנסילבניה, סיפר: "כשהייתי בתפקידי ניהול בכירים ב'אלביט הדמיה' הקמנו 17 קניונים בהונגריה ו-45 במזרח אירופה. הקניון הגדול ביותר והאחרון שהקמנו נמצא מול תחנת הרכבת קלטי, ממנה נשלחו היהודים לאושוויץ-בירקנאו. זו סגירת מעגל שלנו במצעד הזה, זו הצוואה של אמא שלי וזו החובה שלי כלפיה. שורדי השואה הם גיבורים שהצליחו לשרוד, לבנות ולהקים משפחות. זה ניצחונם הגדול על הנאצים".

טקס הסיום של מצעד החיים בתחנת הרכבת קלטי בבודפשט (צילום: משה כהן)
טקס הסיום של מצעד החיים בתחנת הרכבת קלטי בבודפשט (צילום: משה כהן)

הטקס באנדרטת הנעליים  (צילום: משה כהן)
הטקס באנדרטת הנעליים (צילום: משה כהן)

לפני המצעד התקיים טקס מרגש באנדרטת הנעליים על גדת הדנובה, שם מוצבים 60 זוגות נעליים כעדות לרציחות ההמוניות של יהודים שהושלכו לנהר ורק בודדים מהם שרדו.