רוסיה החלה בהכנות לתרגילי טילים יחד עם בלארוס ליד אוקראינה, המדמים שימוש בנשק גרעיני טקטי בתגובה ל"איומים" של גורמים במערב. דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב אמר שההצהרות האחרונות של נשיא צרפת עמנואל מקרון ושר החוץ הבריטי דיוויד קמרון מהוות "סבב חדש לחלוטין בהסלמה של המתיחות".

בפעם השנייה: רוסיה ביצעה מתקפת סייבר נגד מפלגת השלטון בגרמניה

תרגילי הנשק הגרעיני הטקטיים שהוכרזו אמש (שני) הינם פקודה ישירה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, כך על פי סוכנות הידיעות TASS. הם צפויים להתקיים "בעתיד הקרוב" ויכללו מערכי טילים וכן כוחות חיל האוויר וחיל הים. נשק גרעיני טקטי הוא ראשי נפץ גרעיניים קטנים ומערכות שיגור המיועדות לשימוש בשדה הקרב, או לתקיפה מוגבלת. הם נועדו להשמיד מטרות אויב באזור מסוים, מבלי לגרום לנשורת רדיואקטיבית נרחבת.

בחודש הקודם, מנהיגה הוותיק של בלארוס, אלכסנדר לוקשנקו, אמר ש"כמה עשרות" יחידות של נשק גרעיני טקטי הוצבו בארצו. דובר המודיעין הצבאי האוקראיני דחה את ההודעה כי יתקיימו תרגילים, וכינה זאת "סחיטה גרעינית". אולם דובר נאט"ו, פארה דחלאללה, אמר שזה "מסוכן וחסר אחריות" והצהיר כי נאט"ו "ערנית" למצב.

פוטין ולוקשנקו (צילום: רויטרס)
פוטין ולוקשנקו (צילום: רויטרס)

לאחר פגישה בפריז עם מקרון ונשיא סין שי ג'ינפינג, נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה כי היא מקווה שהנשיא שי יעזור להחליש את האיומים הגרעיניים "חסרי האחריות" של רוסיה.

כזכור, בשבוע שעבר, מקרון סירב לשלול פריסה פוטנציאלית של כוחות צרפתים, אם קייב תבקש אותם, בעוד שקמרון אמר שלאוקראינה יש את הזכות להשתמש בנשק בריטי לתקיפות בתוך רוסיה. אמש, הצהיר משרד החוץ הרוסי כי "ההתפרצות העוינת" של קמרון סותרת את ההבטחות הבריטיות הקודמות שלא ייעשה שימוש בטילים ארוכי הטווח שנשלחו לאוקראינה בשטח רוסיה, ומשמעותה היא שבריטניה היא "צד לסכסוך".

המשרד הוסיף כי התגובה לתקיפות אוקראיניות באמצעות נשק בריטי על רוסיה עשויה להיות כרוכה בפגיעה בכל מתקנים וציוד צבאי בריטי בשטח אוקראינה ומחוצה לה. עוד נאמר, כי ההצהרה של מקרון על פריסה אפשרית של כוחות צרפתים לאוקראינה יכולה להיחשב כ"נכונות לעימות ישיר עם רוסיה". השגרירים הבריטיים והצרפתיים במוסקבה זומנו אמש לבירור ביום.

דיבורי הגרעין של רוסיה הגיעו ערב השבעתו של הנשיא ולדימיר פוטין לכהונה חמישית. משרד החוץ של אוקראינה אמר כי הוא לא יתייחס עוד לוולדימיר פוטין כנשיא לגיטימי לאחר השבעתו, והפציר במדינות אחרות וארגונים בינלאומיים ללכת בעקבותיו. גרמניה וכמה מדינות אירופיות אחרות שללו לשלוח את שליחיהן.