בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג צפוי למסור מחר (שישי) את פסיקתו בנוגע לצווי ביניים בסוגית המלחמה בעזה, שהחלה לאחר הטבח הרצחני של ארגון הטרור חמאס בחודש אוקטובר האחרון. זאת, כשהדרישה היא להוביל לסיומה של המלחמה. 

אביה של לירי אלבג חושף: המסר המצמרר שהעבירה לו מהשבי
שלמה קרעי נגד גלנט: "בורח לו השמאל, מנסה להפיל את הממשלה יחד עם גנץ"

בישראל מעריכים כי קיים סיכוי לא מבוטל כי בית הדין יקבל את בקשת העותרים ויוציא צו הדורש מישראל לעצור את הלחימה בעזה. במקרה כזה, הסוגיה תעבור למועצת הביטחון של האו"ם שתתבקש לאשר החלטה מחייבת שתדרוש מישראל לסיים את המלחמה. גורמים מדיניים בישראל אומרים כי "אנחנו תמיד מצפים מארה״ב לסכל החלטות מדיניות עוינות לישראל במועצת הביטחון. עם זאת, לא התקיים שיח בנושא עם הממשל, ולא פנינו אליהם לוודא כי הווטו יוטל".

התובע בהאג על צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט (צילום:יחצ)

הפסיקה צפויה להגיע מספר ימים לאחר שהתובע בהאג ביקש להוציא צווי מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. האישומים נגד נתניהו וגלנט כוללים "גרימת השמדה, גרימת הרעבה כשיטת מלחמה, כולל שלילת אספקת סיוע הומניטרית, פגיעה מכוונת באזרחים בסכסוך". ישראל וארה"ב אינן חברות בבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. עם זאת, בית הדין טוען שיש לו סמכות שיפוט על עזה, מזרח ירושלים ויהודה ושומרון לאחר שמנהיגים פלסטינים הסכימו רשמית להיות מחויבים לעקרונות היסוד של בית המשפט ב-2015.

ההחלטה זו עשויה לשים את נתניהו באותה רשימה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שהוצא עליו צו מעצר בגין המלחמה באוקראינה. כאשר צצו דיווחים בחודש שעבר לפיהם התובע הראשי של בית הדין הפלילי שוקל את דרך הפעולה הזו, אמר נתניהו כי כל צו מעצר של בית הדין הפלילי נגד בכירי ממשל וצבא ישראל "יהווה שערורייה בממדים היסטוריים", וכי לישראל "יש מערכת משפטית עצמאית. שחוקרת בקפדנות את כל הפרות החוק".