בנימין נתניהו, ראש הממשלה, השתתף היום (ראשון) בעצרת ההזדהות, לאחר אירועי הטרור בצרפת: "צעדתי עכשיו בשורה אחת עם מנהיגי העולם כדי להתאחד נגד הטרור. אמרתי להם שנגד הטרור, כל טרור, יש להילחם עד חורמה. אני מבקש להודות לאנשי הביטחון שלנו, וגם לאנשי הביטחון של צרפת, שחרף קשיים לא מבוטלים אפשרו לי להשתתף בצעדה החשובה הזאת ולייצג את אזרחי מדינת ישראל".

נתניהו, ליברמן, בנט וישי, הצטרפו אל עשרות מנהיגים מהעולם, כולל אבו-מאזן ומדינאים מוסלמים, התכנסו בכיכר הרפובליקה בפריז והצטרפו למליון אזרחים צרפתיים, בצעדה לזכר קורבנות אירועי הטרור האיסלאמיות של השבוע האחרון. המנהיגים שהגיעו צעדו יחד, יד ביד, אל עבר המיקום המרכזי של העצרת, שנמצא לא רחוק ממערכת המגזין "שארלי הבדו"' כמחוות הזדהות לצרפת. המנהיגים והאזרחים עמדו דקת דומיה, לזכר הקורבנות של אירועי הטרור, ולאחר מכן נסעו לכיוון השאנז-אליזה. פרנסואה הולנד, נשיא צרפת, עבר בין הנוכחים בכיכר, חיבק ולחץ ידיים, ככל הנראה עם קרובי משפחה של ההרוגים. 

בתוך כך, הלחץ על יהודי צרפת נמשך. שר החוץ, אביגדור ליברמן, אמר בעת ביקורו ביריד העליה של הסוכנות היהודית בפריז, כי ״המסר החשוב ביותר ליהודי צרפת הוא: תעלו לישראל. אם אתם מחפשים ביטחון ועתיד בטוח לילדיכם, אין שום אלטרנטיבה אחרת. עלייה היא המסר העיקרי של הציונות ליהודי כל העולם". ליברמן התייחס לאיום האיסלאמי, ואמר: "היום גם מנהיגי אירופה מבינים שאיום האיסלאם הקיצוני הוא איום מאנשים שאינם מקבלים בשום אופן את הערכים של העולם החופשי, ולכן במזרח-התיכון הם פועלים נגד ישראל, כי אותנו הם מזהים כנציגי העולם החופשי באזור״.
 
אל העצרת הגיעו אלפים, חלקם הגדול מצויד בעפרונות ובשלטים עם הכיתוב: je suis charlie, (מצרפתית: "אני שארלי") ועם שמות המאיירים והעורכים שנהרגו בטבח במערכת שארלי הבדו, כמפגן תמיכה בחופש הביטוי. 


לא לפגיעה בחופש הביטוי. בעצרת בכיכר הרפובליקה. צילום: רויטרס

שעות לפני הצעדה, בוידאו שפורסם ברשת, נראה אמדי קוליבאלי, המחבל במרכול הכשר, בסרטון שפירסם דאעש, כשהוא נשבע אמונים לארגון הטרור הקיצוני. את ישראל ייצגו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שר הכלכלה, נפתלי בנט, וחבר הכנסת אלי ישי. פרנסואה הולנד התייחס לעצרת ולאלפים שהגיעו ואמר כי "היום, פריז היא בירת העולם". 
2,200 שוטרים וחיילים פיטרלו ברחובות פריז במטרה להגן על הצועדים מתוקפים אפשריים. צלפי משטרה יהיה על גגות הבתים הסמוכים, ובלשים בלבוש אזרחי התערבבו בקהל. הצעדה השקטה החלה בשעה 16:00 (שעון ישראל), במטרה לשקף הלם על התקיפה האיסלאמית הגרועה ביותר בעיר אירופאית מאז הפיגועים בלונדון לפני תשע שנים. האירועים בצרפת מעלים במדינה שאלות על חופש הביטוי, דת ואבטחה.

בתוך כך, משטרת פריז גילתה את הסליק של אמדי קוליבאלי, בדירה בעמק המארן בצרפת. החוקים מצאו כלי נשק אוטומטיים, נפצים, כסף מזומן ודגלים הנושאים את סמלה של ארגון ה"המדינה האיסלאמית". המחבוא נסרק על ידי מז"פ.


מנהיגי העולם צועדים יד ביד בעצרת. צילום: רויטרס

 
סוף השבוע האיום של צרפת
זו היתה מתקפת הטרור מהגדולות שידעה פריז בעשורים האחרונים: 17 בני אדם נרצחו בתוך שלושה ימים, בפיגועי שהפכו את צרפת כולה לזירת קרב. שניים מתוך שלושת הפיגועים בוצעו שלשום, ממש באותה עת. ביום שישי אחר הצהריים נשמעו ארבעה פיצוצים חזקים ליד המרכול הכשר "היפרמרקט כשר" של רשת מישל אמסלם בשדרת פורט דה ונסן במזרח פריז.
לאחר הפסקה קצרה נשמע ירי מנשק אוטומטי, ובתוך דקות הוצף המקום באמבולנסים מייללים, שהסיעו פצועים אל בתי החולים. המחזה היה מצמרר: כמויות גדולות של דם בכל מקום, ועל הקרקע שכבו גופות  הנרצחים והמחבלים. הפריצה של "ראד" - היחידה ללוחמה בטרור של משטרת צרפת, ארכה פחות מדקה. היחידה, שהוקמה בשנת 1973 כלקח מרצח 11 הספורטאים הישראלים באולימפיאדת מינכן, מתמחה בדיוק באירועים כאלה. תחילה הם השליכו רימוני הלם לכניסה הימנית של החנות, הרימו את תריס הברזל ובני ערובה מבוהלים החלו לצאת החוצה. קבוצה שנייה פרצה משמאל ונתקלה בפתח בגופה של גבר. אמדי קוליבאלי יצא מולם, יורה בקלצ'ניקוב. 
15 בני ערובה המומים יצאו בריצה, אחד מהם החזיק בילד קטן וגונן עליו כנושא אוצר יקר. אישה מבוהלת רצה לכיוון ההפוך עד שנאספה בזרועותיו המרגיעות של לוחם לבוש מדי קרב. בפנים גילו השוטרים ארבע גופות. כמה שעות קודם לכן התקשר המחבל קוליבאלי וסיפר שהרג ארבעה יהודים. "בחרתי בחנות משום שהיא של יהודים", הסביר. "אני רוצה לנקום את נקמתם של המוסלמים המדוכאים בפלסטין". הוא טען שתיאם את פעולותיו עם האחים קואשי, שבאותה עת התבצרו במפעל המרוחק פחות משעה נסיעה משם. "כשהם תקפו בשבועון  'שרלי הבדו', אני יצאתי להרוג שוטרים", אמר. ל"מעריב השבוע" נודע כי לפני שנכנס למרכול "היפר כשר" הוא נכנס לבית קפה ומעדנייה סמוכה, ראה שהמקום "קטן מדי" ולכן בחר את היעד המתאים יותר לפיגוע. 
 

מאות אלפי אנשים בעצרת ההזדהות בפריז. צילום: רויטרס
 
הטלפון הפתוח סייע לפורצים 
רעייתו של בעל החנות הצליחה להתקשר עם כניסתו של המחבל לחנות והשאירה את הטלפון שלא במקומה. לפי גרסה אחרת, המחבל עצמו התקשר לידיד ולא החזיר את השפופרת למקומה. כך יכלו השוטרים לעקוב אחר המתרחש וכששמעו את קולות התפילה של המחבל הבינו שזוהי שעת כושר, ואז הוחלט על פריצה. יואל ווליד, אחיו של בעל המרכול, סיפר בבית החולים שקוליבאלי כבר ביקר בעבר בחנות כדי להכין את הפיגוע. כשנכנס שלשום בצהריים ואחיו זיהה אותו, הוא ירה בו. "הוא ריסק לו את זרוע שמאל", סיפר האח, "אבל ברוך השם, הרופאים הוציאו את הכדור". סיריל, אחד העובדים, הצליח לעלות במעלית שירות לקומה העליונה ואיתו לקוחות רבים  שהיו בחנות. הם הסתתרו היכן שיכלו.
סיריל, נער שחור, הצליח להימלט החוצה. תחילה נאסר ונחקר ואחר כך הדריך את השוטרים לקראת הפריצה.  מרים, עובדת אחרת, הסתתרה מתחת לקופה. "צעיר אחד ניסה לחטוף מהמחבל את הנשק, אבל הוא ירה לו בראש והניח לו לגסוס 45 דקות", סיפרה. יוהאן כהן היה אחד העובדים במרכול. לפי עדויות, קוליבאלי הורה לו להכין לו כריך. לאחר שהכין, ירה המחבל בראשו. "חשבתי שלא נישאר בחיים", הוסיפה וסיפרה מרים, "אבל אז שמעתי בום בום. התריס החל לעלות. 
השוטרים פרצו פנימה והרגו את המחבל". פרט למצבור נשק מרשים גילו חבלני המשטרה בחנות 15 מקלות דינמיט שפיזר במקום אבל לא הספיק להפעיל את פתיל ההצתה. עשר דקות קודם לכן, במרחק של 50 ק"מ משם, השליכו אנשי יחידת העילית של הז'נדרמריה הצבאית רימוני הלם לעבר סעיד ושריף קואשי, האחים שביצעו את הטבח במערכת "שרלי הבדו", שהסתתרו בבית דפוס באזור התעשייה של העיירה דמרטן אן גואל. הם פרצו פנימה ובתום קרב יריות קצר הרגו את האחים, שברשותם נמצא מאגר נשק מרשים. 
בניגוד לדיווחים שנמסרו קודם לכן, התברר שלא היו בידיהם בני ערובה. הם נתקלו בבעל הדפוס מישל קטלנו, שטיפל בפציעה קלה שהיתה לסעיד בצווארו, ושחררו אותו. הם לא ידעו שבמקום נמצא המעצב הגרפי ליליאן לפר, שהסתתר בתוך קופסת קרטון לאחר שקטלנו אמר לו להתחבא כשזיהה את הטרוריסטים. לאורך שעות ההתבצרות שלח לפר מסרונים לכוחות המשטרה וסיפק להם פרטים על מיקומם של המחבלים ועל מבנה בית הדפוס - מידע שהתברר כחיוני לקראת הפריצה פנימה, שאכן הגיעה. 




נתניהו והולנד בעצרת. צילום: רויטרס
 
מצוד אחר המחבלת
כוחות הביטחון הצרפתייים ממשיכים במצוד אחרי היאט בומדיין, בת זוגו של המחבל חמדי קוליבאלי. להערכת החוקרים, היא חמושה ומסוכנת.  ברחבי פריז שוררים פחד ועצבנות. פארק השעשועים יורו דיסני נסגר למבקרים לאחר שאחת המבקרות אמרה שהיא בומדיין. היא נעצרה מיד. אחר כך דהרו ניידות לבית כנסת ברובע ה 19- , בעקבות דיווח שווא כי הותקף ביריות. לפי חלק מהעדויות, בומדיין היתה עם קוליבאלי בחנות "היפר כשר" אבל מקורות במשטרת הגבול מסרו כי אישה הנושאת תעודת זהות על שמה עזבה את צרפת כבר ב 2- בינואר, בטיסה לאיסטנבול, ומשם עברה כנראה את הגבול לסוריה. ב 8- בינואר נרשם מטען על שמה בטיסה למדריד. מניחים שגם מישהו אחר היה יכול לשלוח אותו בשמה, מה שמחזק את הקשר שנמצא בין זוג המחבלים לדאע"ש, ומהווה פגיעה קשה יותר ביוקרתם של שירותי הביטחון.



הולנד ומרקל בעצרת. צילום: רויטרס


הולנד ואבו-מאזן. צילום: רויטרס