היסטוריה בווינה: שרי החוץ של המעצמות התכנסו היום בצהריים (שלישי) כדי להכריז על חתימת הסכם עם איראן על תכנית הגרעין שלה. בסיום הפגישה יערכו השרים מסיבת עיתונאים בה יציגו את ההסכם.



שרת החוץ של האיחוד האירופי,
מוחמד זריף מברך על ההסכם
פדריקה מוגריני, אמרה: "כולם יושבים סביב השולחן הזה, ישבנו על זה יום ולילה. העניינים שנפתרו הם מעבר לעניין הגרעין האיראני. היינו צריכים להתגבר על עשורים של מתח. תודה רבה על המחוייבות הקשה שהשקעתם סביב השולחן הזה".

שר החוץ של איראן, מוחמד זריף, אמר: "אתחיל כשאביע את הערכתי למי שממשיך את התהליך הזה, על מנת להשיג מצב של ניצחון לשני הצדדים, ולפתוח אופקים חדשים להתמודד עם בעיות קשות משמעותיות. אני מאמין שזה רגע היסטורי, אנחנו משיגים הסכם שהוא לא מושלם לאף אחד. זה הישג חשוב. היום יכול היה להיות סוף התקווה, אבל עכשיו אנחנו מתחילים פרק חדש של תקווה. בואו נתייחס לזה כהישג של כולם ובואו נקרא לכל הקולגות, שעשו את מרבית העבודה, הסגנים והעוזרים. אני מבקש להודות להם וגם לנציגי החוץ של האיחוד האירופי, שהובילו את התהליך הזה.

נשיא איראן חסן רוחאני צייץ בטוויטר: "המשבר הבלתי דרוש הזה, שלא היה בו טעם, הוא סוף סוף נפתר".

על פי גורמים המעורים בהסכם הגרעין עם איראן, הוא יכלול גישה של פקחי או"ם לכלל אתרי הגרעין הצבאיים ואם יתבדו חששות המערב, הסנקציות נגד איראן יוסרו בשנת 2016. 

איראן תוכל לשמור את מרבית התשתית הגרעינית שלה, ולהעשיר אורניום על אדמתה. מנגד, ההסכם דורש מאיראן ללבלום את התפתחות התשתית ואף להחזירה לאחור לתקופה של 15-10 שנים.

על פי גורמים איראניים, כור הפלוטוניום באראק, שעל פי ההסכם מיועד לייצר פחות פלוטוניום, ונמצא באחריות סין, יימכר בשוק החופשי ולא יישאר באיראן.

בנושא אמברגו הנשק נראה כי איראן התקפלה. על פי מקור דיפלומטי, אמברגו הנשק שהוטל על טהרן יישאר על כנו למשך חמש שנים ואילו הסנקציות על טילים למשך שמונה שנים.

עוד אמר המקור, כי איראן הסכימה לתכנית לפיה הסנקציות יוחזרו בתוך 65 ימים אם תפר את הסכם הגרעין.