בארצות הברית נערכים לשחרורו של המרגל הישראלי הנמצא בכלא האמריקאי, יונתן פולארד, כך לפי דיווח הערב (שישי) במגזין הוול סטריט ג'ורנל.



בכיר בממשל אובמה מסר למגזין כי הממשל החל בהכנות לשחרורו כבר בעוד מספר שבועות, אולם גורמים אחרים מעריכים שהתהליך יימשך חודשים. 



פקידי הממשל מקווים כי שחרורו של המרגל יטיב עם היחסים בין ארצות הברית לישראל, אשר התערערו בעקבות הסכם הגרעין עם איראן. בניגוד לכך, גורמים אחרים בממשל הכחישו בתוקף קשר בין שחרורו הצפוי של פולארד לביקורת שהפנתה ישראל כלפיי ארצות הברית בשל ההסכם עם טהרן.



הבית הלבן סירב להתייחס לדיווח, כמו כן, במשרד המשפטים סרבו להגיב, כיוון שעניינו של פולארד יובא רק בחודש נובמבר לוועדת החנינות.



קריאה לשחרר את פולארד בשל מצבו הבריאותי



בחודש דצמבר האחרון, התגברו הקריאות לשחרורו של המרגל הישראלי בן ה-61 שמרצה מאסר עולם, לאחר שהוא איבד את הכרתו ואושפז


בעבר הוא אושפז מספר פעמים עקב מצבו הבריאותי הרופף, אולם זאת הפעם הראשונה שבה דווח על כך שאיבד את הכרתו.



אסתר פולארד, רעייתו, התעדכנה על מצבו ונמסר לה כי יונתן יוחזר להשגחת מרפאת הכלא וכי יזדקק ככל הנראה לניתוח בקרוב. בעקבות האירוע, כאמור, ארגון הגג של הארגונים היהודיים באמריקה פרסם הודעה דחופה בקריאה לשחרורו המידי של פולארד.




פולארד. צילום: רויטרס


כמו כן, הארגונים היהודים הודיעו כי הם מצטרפים לדבריהם של בכירים אמריקנים בעלי היכרות אישית עם המידע המסווג בפרשה, אשר קבעו במכתב לנשיא אובמה כי דחיית בקשת השחרור של פולארד נעשתה על סמך טענה שקרית, מוטעית ובלתי מתקבלת על הדעת.



גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששוחח באותה התקופה עם מזכיר המדינה האמריקני ג׳ון קרי בנושא, אמר במהלך השיחה אמר לקרי: "חייו של פולארד בסכנה, והגיע הזמן שהוא ישוחרר ויחיה את שאר שנותיו כאדם חופשי".



הריגול, החשדות והמשפט



פולארד, יהודי אזרח ארצות הברית, שעבד באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון כמנתח חומרי גלם מודיעיניים, נמצא כבר 30 שנה בכלא האמריקאי. הוא הורשע בשנת 1987 לאחר שהעביר מאות אלפי מסמכים לידי גורם בחיל האוויר הישראלי ששהה אז בארצות הברית. המידע שהעביר שימש רבות את ישראל, בין היתר להיערכות הגנתית מפני נשק להשמדה המונית של ארצות ערב.



שנה לאחר מכן, הממונים עליו חשדו בו לאחר שגילו במשרדו מסמכים שלא קשורים למסגרת תפקידו. לאחר שה-FBI עורב בחקירה, פשטו סוכנים על ביתו של פולארד.



לאחר שהועמד לדין, הוא הורשע בריגול עבור מדינה ידידותית ללא כוונה לגרום נזק לארצות הברית, אך בעקבות מסמך ששלח מזכיר ההגנה האמריקני באותה התקופה, קספר ויינברגר, אודות הנזקים שגרם פולארד, נגזר עליו מאסר עולם עם המלצה לא לשחררו לעולם.