אסון בחג: יורש העצר הסעודי מוחמד בן נאיף הורה להקים ועדת חקירה לאסון מינא, במהלכו נספו מאות, רובם נשים וזקנים, ביום הראשון של חג הקורבן.

האסון שהתרחש באזור מכה הוא השני מאז תחילת עונת העלייה לרגל. לפני שבועיים נהרגו 107 בני אדם ועוד 230 נפצעו באסון קריסת העגורן על מסגד הגדול במכה, בעת עבודות לקראת קבלת העולים לרגל. גם במקרה זה, לא ידוע על פצועים מקרב ערביי ישראל.
 
באסון אתר מינא נספו לפחות 717 בני אדם, כאשר מהומה נוצרה בשל דוחק רב של עולי רגל באתר הסמוך לעיר מכה. לפחות 863 בני אדם נפצעו באסון.
 
במינא משתתפים עולי הרגל בטקס של "סקילת השטן". מדובר במנהג בו, על פי המסורת המוסלמית, אוספים 21 אבנים מאזור מוזדלפה ומטילים 21 אבנים לעבר שלושה עמודים: הראשון והגדול ביותר מציין את המקום בו השטן פיתה את אברהם שלא להקריב את ישמעאל, השני הוא במקום בו הוא פיתה את הגר למנוע ממנו את ההקרבה, והשלישי הוא היכן שהוא פיתה את ישמעאל שלא יוקרב.

השטן הושב ריקם וננזף בכל שלושת הפעמים, וזריקת האבנים מסמלת נזיפה זו. בשל רצון המוסלמים לסיים את הטקס מייד לאחר שחיטת הכבש, גם בשנים עברו נמחצו למוות עולי רגל בגלל הצפיפות והדוחק שם.

 "האסון התרחש בשל התנהגות כמה עולי רגל מאפריקה" 

עשרות אמבולנסים הגיעו למקום ופינו את הפצועים וההרוגים מהאתר. במבצע החילוץ השתתפו 4000 אנשי צוותי הרפואה, ונעשה שימוש ב-220 אמבולנסים ואלונקות. הפצועים פונו לארבעה בתי חולים באזור מכה, ונמסר כי מצבם טוב.
 
אחד הפראמדיקים שהעביר את הפצועים לבתי החולים אמר, כי "רוב הפצועים סבלו מחבלות קלות ומקוצר נשימה בשל הדוחק במקום". מנהל בית חולים מינא מיהר לדווח שאין בכלל הרוגים באתר הקדוש, אך זמן קצר לאחר הודעתו הלך וטיפס מרגע לרגע מספר ההרוגים. 
 
פיקוד העורף הסעודי מסר בחשבון "הטוויטר" שלו, כי האסון התרחש בהצטלבות בין כביש 204 וכביש 223, המובילים אל האתר בו מתבצע טקס סקילת השטן. שר הבריאות הסעודי, פאלח אל-סאלח, טען כי "הגורם לאסון הם עולי הרגל שחזרו מהטקס ולא נענו לבקשת אנשי הביטחון לשמור על הסדר, ואף עברו לצד השני בו היו עולי הרגל בדרכם לטקס האבנים".

גורמים סעודים מסרו לערוץ "אל-ערביה", כי "האסון התרחש בשל התנהגות כמה עולי רגל מאפריקה, שלא התחשבו בעובדה שרוחב המסלול לשני הכיוונים הוא ארבעה מטרים בלבד". מדובר במסלול הנמצא בין שני הרים באורך 3 ק"מ.
 
על פי המקורות, היו שתי בעיות עיקריות שגרמו לאסון: הראשונה היא כניסת עולי רגל חוזרים למסלול עולי הרגל שעלו לטקס, ואילו הבעיה השניה והמסוכנת יותר היא סירובם של עולי רגל – בעיקר האפריקנים – להיענות להוראות אנשי הביטחון.
 
יש לציין, כי כבר משעות הבוקר הראשונות הייתה תנועה צפופה של עולי רגל באזור, ועם השעות הדוחק באזור רק התעצם. גם מזג האוויר החם מאוד במקום, הביא למתיחות בין עולי הרגל, שחלקם לא התחשב בעובדה שישנם ילדים, זקנים ונשים רבים בין כשני מיליון העולים לרגל שמבצעים השנה את מצוות החאג'.
 
אחד מעולי הרגל הצעירים, שניצל באסון, אמר: "ראיתי איך העולים לרגל עלו אחד על השני, וחלקם מתו מול העיניים שלי". 
 
אסון רודף אסון
 
זהו האסון התשיעי בשל הדוחק והצפיפות באזור מינא. הראשון אירע ב-2 ביולי 1990 במהלכו נהרגו 1426 עולים לרגל – רובם מאסיה - בשל תקלה במערכת האוורור. ב-24 ביולי 1994 נהרגו 270 עולים לרגל, ב-9 באפריך 1998 נהרגו 118 ולמעלה מ-180 נפצעו. ב-5 במרץ 2001 נהרגו 35 עולים לרגל, ב-11 בפברואר 2003 נהרגו 14 עולים לרגל. ב-1 בפברואר 2004 נהרגו 251 עולים לרגל. ב-22 בינואר 2005 נהרגו שלושה עולים לרגל. ב-2006 נהרגו 360 עולים לרגל – מה שהביא את שלטונות סעודיה להתחיל בבניית גשר בן ארבע קומות, עם אפשרות ל-12 קומות, להקלה על העולים לרגל. 
 
איראן מאשימה את סעודיה באסון
 
בינתיים, איראן האשימה את השלטונות בסעודיה במחדלים שהביאו לאסון. סגן שר החוץ בטהרן, חוסין אמיר עבדלהיאן, אמר כי "המשטרה במכה חסמה את אחד מהצירים המרכזיים אל מינא וכך יצרה את הדוחק והבהלה".

הוא הוסיף, כי ארצו תקרא לאחראי על השגרירות הסעודית בטהרן כדי להביע את מחאתה נגד השלטונות בסעודיה, שלא דאגו לאבטח את העולים לרגל. "האחראים על ביטחון העולים לרגל אינם כשירים", אמר הגורם הבכיר.
 
יש לציין, כי בזמן שהאסון התרחש מיהרה סוכנות הידיעות הרשמית של בחריין, בנ"א, לברך את מלך סעודיה סלמאן על "הצלחת עונת החאג'". אולם, זמן קצר לאחר מכן הסירה הסוכנות את הידיעה מהאתר הרשמי.