נשיא ארצות הברית ברק אובמה לא יתערב כדי לאפשר לג'ונתן פולארד, המרגל הישראלי שהורשע לפני שלושה עשורים בריגול לטובת ישראל, לעלות לארץ, כך לפי דיווח הבוקר (שלישי) ב"וושינגטון פוסט". על פי תנאי שחרורו של פולארד, הוא חייב להישאר תחת פיקוח בארצות הברית במשך חמש שנים. אך לפי גורמים בממשל אובמה לא יתערב בהליך המשפטי שיבטל את חמש השנים אליהן הוא מחויב לאחר שחרורו הצפוי בעוד עשרה ימים. 



תומכיו של המרגל הישראלי בארצות הברית ובישראל הציעו כי אובמה יאפשר לוותר על תנאי זה על מנת שפולארד ישוב לארץ. עוד דווח כי הדבר אולי יתאפשר בזכות ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית השבוע ופגישתו עם הנשיא אובמה. בן רודס, סגן היועץ לביטחון הלאומי של אובמה, אמר בשבוע שעבר כי הוא "לא יהיה מופתע" אם נתניהו יעלה את מקרה פולארד בפגישה בבית הלבן עם אובמה. לאחר הפגישה בין השניים אתמול, נתניהו לא הגיב לכתבים ששאלו על פולארד. 



פולארד על שחרורו הצפוי: "מצפה להתאחד עם אשתי האהובה אסתר"



פולארד, אזרח ארצות הברית, היה אנליסט אזרחי בצי האמריקאי כאשר הוא נעצר בשנת 1985. במסגרת עסקת טיעון הוא הורשע בעבירה אחת של קשירת קשר למסור מידע מסווג לישראל. תומכיו ביקרו בזמנו את המשפט ואת העונש שניתן לו כחמור לעומת עונשים שהוטלו על אחרים שהורשעו בריגול עבור מדינות ידידותיות.




הפגנה למען שחרורו של פולארד. צילום: רויטרס


בסוף חודש יולי הודיעה שרת המשפטים איילת שקד על שחרורו הצפוי של פולארד מהכלא האמריקאי. גם מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי התייחס לשחרורו ואמר בזמנו כי אין כל קשר בין שחרור המרגל שהורשע להסכם שנחתם עם איראן: "מעולם לא קיימתי דיון עם הישראלים על הנושא. מעולם לא". אמירה זו שיקפה את עמדתו הרשמית של ממשל אובמה כי עניינו של פולארד הוא עניין משפטי בלבד ולא קשור למדיניות ארצות הברית כלפי ישראל.



כבר עם ההודעה על שחרורו הודיע עורך דינו של פולארד כי על פי חוקי השחרור, הוא מחויב להישאר חמש שנים בארצות הברית, אך בכוחו של הנשיא אובמה לקצר את תקופת הזמן הזו כראות עיניו, ובכך לאפשר לפולארד לעלות לישראל. פעולה זו, כאמור, לא צפויה להתבצע, כך לפי הדיווחים. 




פולארד ואשתו. צילום ארכיון: רויטרס.