צרפת פתחה היום (ראשון) במתקפה על יעדי דאעש בסוריה, באחת התקיפות הגדולות ביותר שבצעה בשטחה. התקיפות התרכזו בראקה, יומיים לאחר שדעאש לקח אחריות על הפיגוע בפריז ביום שישי האחרון, בהן נהרגו למעלה מ-130 בני אדם.



"המתקפה שכללה 10 מטוסי קרב יצאה מירדן ומאיחוד האמירויות והתסכמה ב-20 פצצות", כך נכתב בהצהרה מטעם משרד הביטחון בצרפת. המבצע שנערך בתיאום עם הכוחות האמריקאים נועד לפגוע במרכזי פיקוד וגיוס, מחסני תחמושת ומחנה אימונים.



המתקפה בסוריה מגיעה לאחר הערכות כי המחבלים שביצעו את פיגועי הטרור ביום שישי ברחבי פריז, יצרו קשר עם חברי ארגון דאעש בסיני טרם המתקפה, כך פורסם היום בניו יורק טיימס. עוד דווח בטיימס כי ארגון המדינה האסלאמית ככל הנראה סייע בתיאום ובהוצאה לפועל של המתקפה ולא רק היווה מקור השראה.



נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, כינה את המתקפה בה נהרגו 132 בני אדם לפחות כ"אקט של המלחמה" שבוצע על ידי ארגון דאעש. בדבריו לא סיפק הולנד הסבר מדויק, אך עם זאת אתמול שחררה המדינה האסלאמית הצהרה כי היא נושאת באחריות למתקפת הטרור על אדמת צרפת, כהוכחה לכך שבאפשרותו של הארגון לבצע מתקפות מחוץ לשטח סוריה ועיראק.



"זהו מעשה שפירושו מלחמה, שתוכנן ואורגן בקפידה מחוץ לצרפת ובשיתוף פעולה עם גורמים בתוכה", אמר הולנד. למרות שטרם אומת המידע כי ישנו קשר ממשי בין המחבלים בפריז לארגון דאעש, ההערכות הן כי המפגעים לא פעלו לבדם. גורמים רשמיים בארה"ב ובצרפת טוענים כי המחבלים פעלו בצורה מתוחכמת מאוד מעבר למצופה מקבוצה שפעלה בהשראת בהשראת דאעש. דרך פעולתם קרובה יותר למי שאומנו על ידי המדינה האסלאמית.



בניו יורק טיימס הוסיפו כי המחבלים יצרו קשר עם ארגון דאעש באמצעות קודים מוצפנים, זאת על פי גורמים רשמיים באירופה המנועים מלהרחיב בנושא. טרם ברור אם נעשה שימוש גם במסרים בוואטסאפ, מסרים אותם ישנו קושי לאתר.



בתוך כך המתקפה בפריז הביאה את מדינות המערב להעריך מחדש את יכולותיו של דאעש, זאת לאחר שלקח הארגון אחריות על הפלתו של המטוס הרוסי בסיני בחודש שעבר, בה נהרגו 224 בני אדם. מוקדם יותר היום נשיא ארה"ב, ברק אובמה נפגש עם מנהיגים מהעולם בטורקיה ודן בין היתר בצורך להילחם במדינה האסלאמית.




פיגוע הטרור בפריז. צילום: רויטרס

מצוד בצרפת אחר החשוד



כזכור, בטוויטר של משטרת צרפת פרסמו היום את תמונתו של החשוד במעורבות בפיגועים בפריז וקראו לציבור לעדים לסייע בחיפוש אחראזרח בלגי בן 26, אותו היא כינתה"מסוכן". 



בהודעה נכתב: "פנייה לעדים - עבד אל סלאם סלאח, יליד 15 בספטמבר 1989, מבריסל (בלגיה). צור קשר אם יש לכם מידע שיעזור לאתרו. אנא התקשר ל-197 קו חירום. האדם מסוכן ואין ליצור עמו מגע".



מה שהוביל לפרסום התמונה הוא גילוי של רכב מילוט, שהצית את החשד כי לפחות מפגע אחד הצליח לברוח. שר הפנים הצרפתי ברנרד סזנב אמר כי החקירות מצביעות על כך שההתקפות "נערכו בחו"ל, על ידי קבוצת אינדיבידואלים המבוססת בבלגיה". עוד הוא אמר כי הקבוצה שיתפה פעולה עם גורמים בתוך צרפת.



ערוץ טלוויזיה צרפתי מדווח כי שלושה אחים, שזהותם ואזרחותם עדיין סודיות, ככל הנראה היו הטרוריסטים שתקפו את פריז ואת סנט-דניס בשישי אחרון. הערוץ מדווח כי האח הראשון מת במתקפה, וכי השני מוחזק בבלגיה, וכי לא ידוע אם לקח חלק בהתקפות. המשטרה מחפשת עתה אחר האח השלישי - עבד אל סלאם סלאח. יכול להיות כי הוא אחד מהמחבלים שפוצצו עצמם, או שהוא נמלט. מקור אחר אמר לאותו ערוץ כי סלאח מתגורר במחוז פריז.