הדרדרות מהירה ביחסים: שר הביטחון הרוסי הודיע כי המערכת הקרקעית להגנה נגד מטוסים S-400 הוצבה היום ומוכנה לתפעול מבצעי, בבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה שבסוריה. על פי הדובר, "המערכת נפרסה ונכנסה למצב קרבי כדי לספק הגנה מתקיפות אוויריות באזור".



רוסיה כבר משתמשת בסוריה במערכת טילי נ"מ מדגם אס־300 המוצבת על ספינות, העוגנות לפרקים בנמל טרטוס בצפון־מערב המדינה. להצבת הדגם המשופר, המערכת הקרקעית אס-400, יש השלכות גם מבחינת ישראל, משום שכל טיסה של חיל האוויר בשמי לבנון וסוריה תיקלט כעת במערכת החדשה. עוד קודם לכן היה ספק אם חיל האוויר הישראלי יוכל לתקוף במקרה הצורך יעדים בצפון סוריה, לנוכח הצבת המטוסים הרוסיים שם.

בתוך כך, ראש ממשלת רוסיה דמיטרי מדבדב הורה היום (חמישי) לממשלתו להקפיא פרויקטים משותפים עם טורקיה בתגובה להפלת מטוס הקרב הרוסי על ידי אנקרה ב-24 לנובמבר. מדבדב אמר היום בפגישה בנוכחות שרי הממשלה, שהסנקציות יכללו גם הגבלות על יבוא מזון מרוסיה. שר החוץ אף רמז לכך שטורקיה קונה נפט וגז מארגון המדינה האסלאמית, וכי יש לפעול למניעת הברחות של נפט וגז בגבול - מקור הכנסה עיקרי לדאעש.
בתוך כך, על פי דיווחים מסוכניות הידיעות, נשיא טורקיה רג'אב טייפ ארדואן זועם על התנהלות הרוסים ורומז כי הם לא רוצים לנסות ולפתור את המשבר וכי פוטין טוען כי הוא לא ענה לו לשיחות הטלפון מאז הפלת המטוס. גורמים טורקים בכירים אומרים כי במידה והיו יודעים שהמטוס הוא רוסי לא היו מיירטים אותו.

עוד נודע היום (חמישי) כי רוסיה תשהה את קשרי המודיעין ושיתופי הפעולה הצבאיים שלה עם טורקיה, כך הודיע היום שר הביטחון הרוסי. השר התייחס בדבריו גם להשהיית הקו החם המשמש את שתי המדינות למניעת אירועים ותקלות אוויריים.
אתמול נודע כי הטייס הרוסי שהוגדר כנעדר לאחר אירוע הפלת המטוס הרוסי ע"י טורקיה, אותר וחולץ ע"י צבא סוריה, כך נודע לפי השגריר הרוסי בצרפת אלכסנדר אורלוב. בדיווח שפורסם אתמול ברשת BBC, אמר אורבראיון לרדיו המקומי בצרפת שהטייס נלקח לבסיס רוסי. מוקדם יותר התייחס שר ההגנה הרוסי לגורלו של הטייס השני, ואמר כי הטייס וכוח החילוץ הימי שהיה מעורב בפעילות לשחרורו, נהרגו. 
בנאט"ו עמדו לצד טורקיה, אך קראו להרגעת הרוחות. מזכ"ל הארגון אמר כי הוא "הדיפלומטיה חשובה כדי לפתור את המצב הזה". גם הנשיא הטורקי רג'יפ טאיפ ארדואן אמר כי טורקיה לא מעוניינת בהסלמה והסביר כי פעולת הפלת המטוס נועדה כדי להגן על "זכויותיהם של אחינו" בסוריה ולשמירה על הביטחון.

רג'יפ טאיפ ארדואן. צילום: רויטרס
 
רוסיה ממשיכה לחמש את הבסיסים
שר ההגנה סרגיי שויגו אמר אתמול כי רוסיה תשלח את מערכות ההגנה האוויריות המתקדמות שלה (S-400), לבסיס חיל האוויר במחוז לטקיה שבסוריה. כאמור, המערכת הוצבה ומוכנה לתפקוד מבצעי. זאת לאחר שרק אתמול אמר נשיא סוריה ולדימיר פוטין, כי האירוע של הפלת המטוס הינו "תקיעת סכין בגב".
כזכור, רק שלשום נטען ע"י אחד מארגוני המורדים בצפון סוריה כי לוחמיו מחזיקים בגופת אחד משני הטייסים הרוסים שהיו במטוס. דובר הארגון אמר לרשת "אל-ג'זירה" כי גופת הטייס תשמש קלף מיקוח מול רוסיה, התוקפת את כוחות המורדים בסוריה. הוא הוסיף כי הטייס השני אינו מוחזק בידי ארגונו וציין כי אנשיו מחפשים אחריו באזור נפילת המטוס. 
בתקשורת הערבית דווח כי כוח חילוץ רוסי ניסה להגיע אל אחד משני הטייסים שצנחו מהמטוס שהופל, אך נתקל בהתנגדות עזה של המורדים הסורים ונאלץ לסגת. על פי הטענות, כמה חיילים רוסים נפגעו בעת חילופי האש. 
בתוך כך, צבא סוריה החופשי הודיע כי המורדים הפילו מסוק צבאי באזור הר א-נובה בפרברי לאטקייה, שעות לאחר הפלת המטוס על ידי מטוסי קרב טורקיים. עומר ג'בלאוי, פעיל סורי באזור, אמר לאתר "סוריה-נט", כי המסוק היה חלק ממסוקי קרב רוסיים שתקפו מוצבים של מורדים כנקמה על הפלת המטוס ונפילת אחד מטייסים בשבי. הוא הוסיף כי המורדים שיגרו טילים נ"ט למסוק והפילו אותו. הטייס נמלט והגיע למוצב של צבא סוריה, לא רחוק ממקום התרסקותו.
צבא סוריה החופשי הודיע שלשום: "הפלנו מסוק קרב רוסי"
בתוך כך, צבא סוריה החופשי הודיע אתמול כי המורדים הפילו מסוק צבאי באזור הר א-נובה בפרברי לאטקייה, שעות לאחר הפלת המטוס על ידי מטוסי קרב טורקיים. עומר ג'בלאוי, פעיל סורי באזור, אמר לאתר "סוריה-נט", כי המסוק היה חלק ממסוקי קרב רוסיים שתקפו מוצבים של מורדים כנקמה על הפלת המטוס ונפילת אחד מטייסים בשבי. הוא הוסיף כי המורדים שיגרו טילים נ"ט למסוק והפילו אותו. הטייס נמלט והגיע למוצב של צבא סוריה, לא רחוק ממקום התרסקותו. רשת "סקיי ניוז" הפיצה סרטון בון נראים מורדים סורים הטוענים כי הפילו את המסוק הרוסי.
משרד ההגנה הרוסי אכן אישר כי הופל מטוס רוסי בסוריה אך הכחיש כאמור כי המטוס יצא מהמרחב האווירי הסורי. נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, כינה את הפלת המטוס "תקיעת סכין בגב של משתפי פעולה עם טרור". עוד אמר פוטין כי המקרה יישא "השלכות רציניות" עבור יחסי מוסקבה-אנקרה. 
פוטין אמר את הדברים מכפר נופש סוצ'י אשר בים השחור, לפני פגישתו עם מלך ירדן עבדאללה. לדבריו, המטוס הותקף כשהוא בתוך השטח הסורי כקילומטר אחד מהגבול הטורקי, והוא נפל כארבעה קילומטרים בתוך השטח הסורי. דובר הקרמלין, דמיטרי פיסקוב, התייחס לעניין ואמר כי "מדובר בתקרית חמורה, אך זה מוקדם מדי לקפוץ למסקנות".


ולדימיר פוטין. צילום: רויטרס

יש לציין, כי מוסקבה העבירה מחאה חריפה מאוד לאנקרה, כאשר שר החוץ הרוסי, סרגיי לברוב, ביטל פגישה שתוכננה מבעוד מועד בטורקיה בעקבות הפלת המטוס. הפגישה היתה אמורה לדון במתיחויות הכלליות באזור בין שתי המדינות והמאבק המשותף מול דאעש.
תחילת הפרשה: הזהרנו 10 פעמים
כזכור, ב-24 בנובמבר הודיעה אנקרה כי שני מטוסים רוסיים התקרבו אל גבולה ואחד מהם הופל לאחר שהוזהר עשר פעמים בתוך חמש דקות, אך התעלם מהאזהרות. רוסיה הכחישה שהמטוס חדר למרחב האווירי של טורקיה, והודיעה כי "המכ"ם מוכיח שהוא טס כל העת מעל שטח סוריה". בניגוד לטענות הטורקים, הרוסים טענו כי המטוס הופל באמצעות טיל נ"מ מהקרקע.
ערוץ "אל-מיאדין" הלבנוני ציטט גורם בכיר, שביקש שלא לנקוב בשמו, שאמר כי "שני מטוסי הקרב הטורקיים הפילו את המטוס הרוסי בטיל אוויר-אוויר, כשמעליהם מטרייה אווירית". עוד אמר כי "המטוסים שבו אל שדה התעופה הצבאי אנג'רליק", הקרוב לגבולות סוריה ועיראק.
ערוץ הטלוויזיה הטורקי "חאבר טורק" שידר סרטון בו נראה המטוס עולה באש ומתרסק אל היער כאשר עשן מתיימר ממנו. בסרטון ששודר בסוכנות "אנטוליה" הטורקית, נראים שני הטייסים הרוסיים כשהם נוחתים במצנחים באזור העיירה ימאדי שבהר טורקמן בצפון סוריה, סמוך לגבול עם טורקיה. "אחד משני הטייסים נשבה בידי כוחות טורקמנים בסוריה", דיווח ערוץ "סי-אן-אן" הטורקי. 
אתרים המזוהים עם האופוזיציה פרסמו תמונה של אחד החיילים שנפל בשבי הכוחות הטורקמנים ובסרטון אחר נראה אחד הטייסים נתפס בידי המורדים הטורקמנים, לאחר שנחת עם מצנחו על עץ.