נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, נשא נאום היום (שלישי) בבירה אנקרה בעקבות הפיגוע שהתרחש באיסטנבול בו נהרגו 10 בני אדם ועוד 15 נפצעו. ארדואן תקף בחריפות את המחתרת הכורדית ואת תומכיה מבית ומחוץ. למרות שבכירים במערכת הביטחון הטורקית העריכו כי רוב הסיכויים הם שהמתקפה המזעזעת בליבה של הבירה כלכלית של טורקיה בוצעה דווקא ע"י ארגון דאעש, ארדואן תקף בחריפות את המחתרת הכורדית ואת תומכיה בקרב האופוזיציה במדינה. 




הנשיא הטורקי תקף בחריפות את החוגים השמאליים והאינטלקטואלים התומכים בהתקוממות הכורדית ומוחים נגד המבצע הצבאי שמנהל השלטון במזרח המדינה ושלח מסר מאיים: "או שאתם בצד שלנו, או בצד של הטרור". 



זירת הפיגוע באיסטנבול. צילום: רויטרס
זירת הפיגוע באיסטנבול. צילום: רויטרס


זירת הפיגוע באיסטנבול. צילום: רויטרס



"עלינו לפעול בדרך אפקטיבית הרבה יותר נגד ארגוני הטרור. אנחנו חווים כעת גישה צבועה בכל הקשור לטרור בחלקים נרחבים של העולם. אנו מודעים לאתגרים מצד קבוצה של אקדמאים שמנסה לבקר את מדינתו בזמן שאנו מגנים על עצמנו. הם טוענים שזכויות וחירויות מופרות בטורקיה. וזה נכון. זכויות של אזרחינו מופרות בקביעות, לא ע"י הממשלה הטורקית, אלא על ידי אנשי הטרור שמפוצצים בתי ספר ומסגדים וחוסמים דרכים. אלו ארגוני הטרור שיורים על אזרחים והופכים את חייהם לגיהינום" אמר ארדואן.



איפה היו האינטלקטואלים כשהמורדים זרקו גופות של חיילים מגגות?


ארדואן הוסיף: "ארגוני הטרור הם אלו שמפרים את זכויותיהם של בני עמנו אך האקדמאים וקבוצות במימון זרים מפנות את האצבע המאשימה אלינו. טורקיה התמודדה מול גישות כאלו לפני מאה שנה, גישה קולוניאליסטית כזאת היא לא חדשה בהיסטוריה שלנו. אך ארצנו זכתה בעצמאותה ונתנה לגישות אלו תשובה מוחצת. אך כעת אנו רואים שגישות אלו חוזרות. ארגונים בתוך טורקיה מקדמים גישות אלו ומקבלים מימון ממדינות זרות בשביל להתנהג בבוגדנות". 



ארדואן התייחס למבצע הצבאי הנרחב שמתרחש בתגובה להתקוממות הכורדית במזרח המדינה: "לטורקיה אין בעיה כורדית. יש בעיות מעטות שניתן לפטור אך לא בעיה כורדית. הבאנו למזרח את אותן תשתיות הקיימות במערב . אך אנו לא אנשים נאורים אלא חשוכים, כאלו חשוכים שאיננו מבינים את הבעיות במזרח טורקיה, כפי שטוענים האקדמאים. בנינו שדות תעופה ,דרכים, בתי ספר, מסגדים, במזרח ובדרום מזרח. זאת משום שאנו מעריכים את אחינו הכורדים. מה עשו ארגוני הטרור בתגובה? שרפו בתים, חפרו מנהרות מתחת לבתים. אך איש לא מדבר על כך.  איפה היו האינטלקטואלים כשהמורדים זרקו גופות של חיילים מגגות? האם הם אמרו משהו? האם הם חתמו על עצומות, האקדמאים הללו?".  



ארדואן פנה לאקדמאים זרים ולחברי האופוזיציה במדינה במסר מאיים ואמר: "יש לי הצעה לאקדמאים זרים שתומכים בהם מטורקיה נאורה. בואו לטורקיה ואנו נספר לכם מה באמת קרה בטורקיה והאם הבעיה של טורקיה היא הפרת החוק של המדינה או הפרת החוק והזכויות של אזרחינו על ידי הטרוריסטים. ניקח אותם לסיבוב במדינה שיראו במו עינייהם את התמונה המלאה. ולאזרחינו אומר, או שאתה לוקח את הצד שלנו, של המדינה, או את הצד של הטרור.  כל מי שמפלה בני אדם על בסיס זהותם הגזעית או הלאומית מסייע לארגוני הטרור. פעולותינו באזור מבוססות על השכנת שלום".