דיווח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) לגבי עמידתה של איראן בהתחייבויות ההסכם הגרעין עם המעצמות שנחתם בשנה שעברה ככל הנראה ייצא לאור מחר (שבת), מה שעלול לסלול את הדרך לכיוון הקלה בסנקציות על איראן, כך אמר מקור דיפלומטי. הבית הלבן אמר היום (שישי) כי התקדמותה של איראן במילוי התנאים של הסכם הגרעין צריכה להיות מדווחת ומאושרת על ידי הסכמה בינלאומית רחבה, וזאת כדי שתוגבל תוכנית הגרעין שלה.



כמו כן, נמסר כי כל פעולותיה של איראן חייבות להיות גם מבוררות עצמאית על ידה. ג'וש ארנסט, דובר הבית הלבן, אמר בתדרוך לכתבים כי "אנחנו רוצים לוודא שהם לא מעגלים פינות" והוסיף כי ישנן סיבות שלא לבטוח באיראן. עוד לדבריו, איראן לא תוכל לקבל הקלה בסנקציות עד שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תאשר כי איראן עמדה בכל ההסכמים עמה. ארנסט הוסיף כי עדיין לא קיבל עדכון מהסוכנות על לוח הזמנים של הביצוע של הסכם הגרעין בין המעצמות לאיראן.



אלו עיקרי הדברים בסיכום שנחתם בין המעצמות: "יכולת ההעשרה תוגבל לזמן מוגבל ורק לאתר בנתאנז. הצנטריפוגות האחרות יוצאו מאיראן וינוטרלו. האתר בפורדו יהפוך מכור להעשרה לכור מחקר. לא יהיה חומר מועשר בפורדו. המערב יסייע לאיראן לבנות כור מים כבדים שלא ישמש לייצור נשק במקום זה באראק".



מטרות אזרחיות


כבר במעמד חתימת ההסכם הובהר כי המערב יוודא שתכנית הגרעין האיראנית היא למטרות אזרחיות. שרת החוץ של האיחוד האירופי, פדריקה מוגריני, הודיעה אז כי האיחוד האירופי יסיר את הסנקציות שהטיל על הרפובליקה האיסלאמית, כמו גם ארצות הברית והסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית. לדבריה, הסכם הקבע יכלול תמיכה של מועצת הביטחון.



על פי ההסכם, הצדדים מסכימים שלמעלה משני שלישים מיכולת העשרת האורניום של איראן תושהה למשך עשר שנים, והיא תשמור על כ-5,000 סרכזות ברשותה. בנוסף, רוב האורניום המועשר הקיים ברשות איראן ידולל או יועבר למדינה אחרת תחת הסכם הקבע.



נתניהו טען אז כי "מדובר בטעות בקנה מידה היסטורי", והוסיף כי בזכות ההסכם "איראן הולכת לקבל נתיב בטוח לנשק גרעיני. רבות מהמגבלות שהיו אמורות למנוע ממנה מלהגיע לשם הוסרו", אמר נתניהו בתחילת פגישה עם שר החוץ ההולנדי, ברט קונדרס בירושלים. נתניהו מתח ביקורת על המעצמות שגילו פשרנות והוסיף כי "כשמוכנים לעשות הסכם בכל מחיר - זאת התוצאה. בכל התחומים שהיו אמורים למנוע מאיראן את היכולת להתחמש בנשק גרעיני נעשו ויתורים מפליגים".