ראש עיריית ניו יורק לשעבר, מייקל בלומברג, שוקל לרוץ בבחירות לנשיאות ארצות הברית כמועמד עצמאי, ללא תמיכת אחת משתי המפלגות הגדולות, וכבר גייס סכום של כמיליארד דולר עבור הקמפיין. פרופסור איתן גלבוע, מומחה לארה"ב מאוניברסיטת בר אילן, הדגיש באוזניי ניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", שבלומברג יתמודד רק אם דונלד טראמפ ירוץ מטעם הרפובליקנים ואם ברני סנדרס ירוץ מטעם הדמוקרטים.



"יש אי שביעות רצון של מנהיגות המפלגות מהמועמדים הדמוקרטים והרפובליקנים לנשיאות כאחד", אמר פרופ' גלבוע. "המנהיגות הרפובליקנית לא חושבת שדונלד טראמפ יכול לייצג את המפלגה ולהיות נשיא טוב. בצד הדמוקרטי יש אי שביעות רצון מהילרי קלינטון, והנה ברני סנדרס בן ה-74 מוביל עליה כרגע בבחירות המוקדמות בניו המפשייר וסוגר את הפער מולה. ואז אומר מייקל בלומברג שאולי כדאי לנצל את הריק הזה במנהיגות בשתי המפלגות, ולהיכנס למרוץ בתור מועמד עצמאי".



האם יש לו סיכוי? תהה משעל, ופרופ' גלבוע השיב: "ההיסטוריה ודפוסי הבחירות בארצות הברית לא עובדים לטובת מועמד עצמאי. הנשיא האחרון שלא היה מזוהה עם אחת משתי המפלגות היה ג'ורג' וושינגטון, וזה היה ב-1789. מאז היו כמה מועמדים עצמאיים. האחרון היה המיליארדר הדי תמהוני רוס פרו, שניסה לרוץ במפלגה שהוא עצמו הקים. הוא ניסה לנצל מצב דומה שהיה בזמנו בין ג'ורג' בוש האב לביל קלינטון שאז לא היה ידוע. פרו לא ניצח באף מדינה, אבל קיבל 20 מיליון קולות. לפי ההיסטוריה אין הרבה סיכוי למועמד של מפלגה שלישית אבל יחד עם זאת לפי כל ההיסטוריה והתיאוריה של הבחירות לנשיאות, גם מועמד כמו טראמפ לא היה אמור להוביל על פני כל שאר המועמדים האחרים של המפלגה הרפובליקנית, כך שאנחנו בשנה משוגעת".



ערך: אסף נבו