"בחיי", סיפרה נדיה בזרה, 42, על הרגע שבו אמרו לה הרופאים בחודש השביעי להריונה כי בדיקת האולטרסאונד שערכה הראתה שהראש והמוח של העובר לא התפתחו כמו שצריך. לפני חודשיים, לאחר שילדה את בתה אליס, נאלצה בזרה, אמא לילד בן 15, לעזוב את עבודתה על מנת להקדיש את זמנה לטיפול בתינוקת, וכעת מסתמכת המשפחה על משכורתו של האב ז'ואו שמנקה מטוסים תמורת 173 דולר בלבד לחודש. "אני מפחדת מאוד", היא הודתה.

גם פרננדה דה סילבה קיבלה בשורה דומה בעת שעשתה בדיקה בחודש השמיני להריונה, וכשבתה איזבלה נולדה, אכן היה לה ראש קטן יותר - תופעה רפואית המוכרת בשם מיקרוצפליה, שלעתים מסתיימת במוות של התינוק, וברוב המקרים גורמת לבעיות התפתחויות ובריאותיות בשנים הבאות. "ברור שאני מפחדת, אבל אני מוכנה", היא אומרת. "נאמר לי על זה עוד לפני שהיא נולדה. אבל אני כל הזמן שואלת את עצמי: למה זה קרה לנו?". 
 
בזרה ודה סילבה אינן לבד. כ־4,000 אמהות ברחבי ברזיל גילו מאז אוקטובר האחרון בסקירות שערכו במהלך ההריון או מיד אחרי הלידה כי הילדים שלהן סובלים ממיקרוצפליה. הרופאים התקשו להבין את התופעה בהתחשב בכך שב־2014 נרשמו רק 147 מקרים דומים בכל המדינה. "אני רופאה של מחלות זיהומיות כבר 43 שנה, 
 

ומעולם לא ראיתי דבר כזה", הודתה ד"ר אנג'לה רושה, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות בבית החולים של אוניברסיטת אוסוולדו קרוז בסאו פאולו. "הרופאים לחוצים, ההורים בפאניקה".
 
בדיקות שערכו הרופאים גילו כי מרבית האמהות סבלו במהלך ההריון מסימפטומים של נגיף הזיקה, מחלה טרופית אשר נחשבה קלה למדי עם תופעות של חום, פריחה, כאבי פרקים ושרירים ואודם בעיניים, שבדרך כלל נעלמות תוך שבוע ולא מותירות סיבוכים. בארגון הבריאות העולמי הדגישו כי לא היו ראיות שהנגיף אכן גורם למיקרוצפליה, אולם העלייה במקרים בברזיל מרמזת על חשד לקשר נסיבתי, והבדיקה עוד נמשכת.
 
בינתיים, הפאניקה כבר יצאה מעבר לגבולות ברזיל, ולפי הדיווחים, הנגיף כבר התפשט ללפחות 23 מדינות וטריטוריות באמריקה הלטינית, ובהן בוליביה, קולומביה, מקסיקו, פרגוואי, ונצואלה, אקוודור, פנמה, גואטמלה, האיטי, פוארטו ריקו, סורינאם, אל־סלבדור, ברבדוס, קייפ ורדה, גינאה הצרפתית, גויאנה ומרטיניק.
 
יתושת האדס, המעבירה את הנגיף. צילום: רויטרס
יתושת האדס, המעבירה את הנגיף. צילום: רויטרס

 
בקולומביה, שבה התגלו עד כה יותר מ־13,500 מקרי הידבקות, ג'מייקה ואל־סלבדור כבר המליצו לנשים להימנע מכניסה להריון. באל־סלבדור, שם יש איסור בחוק על הפלות ונשים צפויות לעונש של עד שמונה שנות מאסר אם הן מפסיקות את ההריון, החליטה הממשלה לנקוט צעד חריג וחסר תקדים וקראה לנשים במדינה להימנע מכניסה להריון עד שנת 2018. מומחי רפואה הודו כי מעולם לא ראו קריאה רשמית כזו, וגם בארגון הבריאות העולמי רמזו שמדובר בצעד מוגזם, אך בינתיים לא נראה שהנשים במדינה המרכז־אמריקאית ממהרות להיענות להפצרות השלטונות. "זה לא תלוי בממשלה, זה תלוי באלוהים", אמרה ואנסה אירהטה, 30, שנמצאת בחודש השביעי להריונה. "אני לא חושבת שהנשים הצעירות יפסיקו ללדת".
 
בישראל אובחן לפני כשבוע וחצי מקרה ראשון של הידבקות בנגיף בפעוטה בת שנתיים ששבה עם משפחתה מביקור בקולומביה. בינתיים כבר דווח כי ככל הנראה שלושה מבני משפחתה גם הם נדבקו. משרד הבריאות הישראלי המליץ לאחרונה לנשים בהריון או 
לנשים המתכננות להרות שלא לנסוע למדינות שבהן מתפשט הנגיף.

בגלל אל־ניניו

נגיף הזיקה, שמופץ על ידי יתושים מזן אדס מצרי שעוקצים בשעות היום ואחראים גם לקדחת דנגי, התגלה לראשונה בקופים באוגנדה בשנת 1947. חמש שנים לאחר מכן נרשמו מקרי ההידבקות הראשונים של בני אדם באוגנדה ובטנזניה. בהמשך היו התפרצויות מקומיות של הנגיף בפקיסטן, מלזיה ואינדונזיה בשנים 1977 ו־1978, באיים יאפ ומיקרונזיה בשנת 2007 ובפולינזיה הצרפתית שבאוקיינוס השקט בשנת 2013.
 
בברזיל זוהה הנגיף לראשונה במדינת פרנמבוקו שבצפון־מזרח המדינה, ובעיקר בעיר רסיפה, במאי שעבר. אחת הסברות היא שתייר שהגיע למדינה במהלך המונדיאל שנערך בקיץ 2014 הוא שייבא את הזיקה למדינה. אולם רק באוקטובר האחרון, כאשר החל להיחשף הגידול במקרי המיקרוצפליה במדינה, הכריזו רשויות הבריאות על התפרצות הנגיף, שהתפשט עד כה בלפחות 21 מתוך 26 המדינות המרכיבות את ברזיל. החשש הוא שקרוב למיליון וחצי בני אדם עלולים להידבק בנגיף בברזיל. עד כה נרשמו 46 מקרי מוות של תינוקות כתוצאה מהידבקות בו ומפיתוח תסמונת המיקרוצפליה.
 
בארגון הבריאות העולמי הזהירו כי ההתפשטות באמריקה היא "נפיצה" וכי ההערכה היא שההתחממות העולמית, ובמיוחד תופעת אל־ניניו שמתרחשת באוקיינוס השקט בחודשים האחרונים, האיצו את ההתפשטות של הנגיף לאזורים חדשים. חשד נוסף שנבדק הוא שהנגיף מועבר גם באמצעות קיום יחסי מין, נתון שמגביר את הסיכון להתפשטות נרחבת. מקרי הידבקות, בעיקר של תיירים שחזרו מביקור במדינות דרום אמריקה, התגלו בנוסף לישראל גם בארצות הברית, בריטניה, שווייץ, דנמרק וספרד, אולם כל החולים החלימו במהרה. כמו משרד הבריאות הישראלי, רשויות הבריאות במדינות רבות יצאו בהמלצה לנשים בהריון או לנשים שמתכננות הריון שלא להגיע למדינות שבהן הופיע הנגיף, ומי שצריכות להגיע לאותם אזורים התבקשו להתייעץ עם רופא מומחה ולהקפיד על צעדים למניעת עקיצות יתושים. חברות תעופה וספנות כבר הבטיחו כי יעניקו פיצוי לנשים שיחליטו לבטל את הנסיעות שלהן. 
 
ריסוס נגד יתושים באל סלבדור. צילום: רויטרס
ריסוס נגד יתושים באל סלבדור. צילום: רויטרס
"זה סיכון משמעותי ביותר", אמר פרופ' סקוט ויבר, מנהל המכון לזיהומים בבני אדם במרכז להגנה ביולוגית ומחלות זיהומיות בטקסס. "אם העובר נחשף לזיהום ומפתח מיקרוצפליה, אין לנו יכולת לשנות את זה. ההידבקות בנגיף היא לעתים קטלנית ועלולה להותיר ילדים עם נכות שכלית לשארית חייהם".
אם זה לא מספיק, המומחים בודקים חשד שהנגיף גורם לתסמונת גיליאן־בארה, וזאת בשל עלייה מקבילה במספר המקרים בברזיל ובאל־סלבדור. מדובר בהפרעה עצבית קשה שגורמת לחולשת שרירים, תחילה ברגליים ולאחר מכן בידיים ובפנים, ויכולה לגרום גם לבעיות הליכה, חוסר תחושה ובמקרים קיצוניים גם לשיתוק ריאתי.
 
שנתיים אחרי מגפת האבולה במערב אפריקה, שעוררה ביקורת נוקבת על ההתנהלות האטית של ארגון הבריאות העולמי, נראה כי הפעם מנסים בסוכנות האו"ם לספק תגובה מהירה יותר, וכבר מחר תתכנס ועדת החירום של הארגון לצורך בחינת צעדי פעולה מידיים לנוכח ההערכות שעלולים להיות לפחות שלושה מיליון חולים בנגיף. "רמת הדאגה גבוהה ביותר", אמרה מנכ"ל הסוכנות, ד"ר מרגרט צ'אן. "המספר הגדל והולך של מקרי מיקרוצפליה מדאיג ביותר, מאחר שהוא מטיל משא שובר לב על משפחות ועל קהילות".
 
"בניגוד לאבולה, המחלה צריכה נשא", הסביר ד"ר מרקוס אספינל, שעומד בראש המרכז האזורי של ארגון הבריאות ביבשות אמריקה. "נגיף הזיקה יגיע לכל מקום שבו נמצא היתוש, אנחנו צריכים להניח את זה. אסור לנו לחכות עד שהנגיף יתפשט".

אתגר האולימפיאדה

עבור ברזיל, נגיף הזיקה התפרץ בעיתוי דרמטי במיוחד. בחודש הבא צפויות לצאת לדרכן מסיבות הקרנבל המסורתיות, שבהן בולט הקרנבל הענק של ריו דה ז'ניירו, ורשויות הבריאות לא הסתירו את חששן כי השילוב של מיליוני חוגגים, הימצאות היתושים ועונת הקיץ שנמצאת בשיאה יביאו לעלייה דרמטית במספר ההידבקויות. "אני מודאג מכך שקבוצה גדולה של אנשים רגישים יגיעו לקרנבל", אמר יוריקו ארודה, פרופסור לווירולוגיה באוניברסיטת סאו פאולו. "הם ייחשפו, וסביר להניח שמספר המקרים יגדל".
 

תינוקת הסובלת ממיקרוצפליה, כתוצאה מנגיף הזיקה בברזיל. צילום: רויטרס
תינוקת הסובלת ממיקרוצפליה, כתוצאה מנגיף הזיקה בברזיל. צילום: רויטרס



 
אבל בברזיל, וברחבי העולם, מסתכלים גם חצי שנה קדימה, לעבר המשחקים האולימפיים שייערכו בריו דה ז'ניירו באוגוסט הקרוב והמשחקים הפראלימפיים שיתקיימו חודש לאחר מכן. המשחקים האלה אמורים למשוך למדינה מאות אלפי תיירים שעלולים להידבק בנגיף. מארגני המשחקים הביעו תקווה כי העובדה שהאולימפיאדה תתקיים בעונת החורף, שבה היתושים כמעט אינם פעילים, תעזור למנוע התפרצות נרחבת, אולם ציינו כי בכוונתם לערוך בדיקות יומיומיות בכל המתקנים ולספק הדרכה למבקרים כיצד להתגונן. 
 
בינתיים, החלו הרשויות בברזיל בפעולות מנע שכוללות משלוח של 220 אלף חיילים שיעברו בין הבתים במטרה לסייע בהעלמת מקורות הגידול של היתושים הנגועים. בנוסף, יש כוונה לזווג את היתושים שעברו שינוי גנטי עם נקבות על מנת שיולידו צאצאים שאינם נושאים את הנגיף.
 
למרות זאת, צוטט שר הבריאות של ברזיל, מרסלו קסטרו, בהכרזה שנויה במחלוקת, כאשר אמר כי "אנחנו מפסידים בקרב נגד היתוש". "הוא לא כשיר למלא את תפקידו", הגיב בעל הטור ברשת גלובו, הליו גורוביץ. "כדי להוכיח שקסטרו אינו מסוגל למלא תפקיד חשוב כזה, ברגע רגיש כל כך עם התפשטות המגפה, צריך רק לבחור כמה התבטאויות כאלה". 
 
נכון להיום, לנגיף הזיקה אין תרופה או חיסון, וההמלצות היחידות הן לנקוט צעדי הגנה מפני היתושים. נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הפציר בשבוע שעבר במדענים האמריקאים להאיץ את המאמצים לפתח חיסונים וטיפולים שיאפשר התמודדות עם הנגיף, אף שבבית הלבן הדגישו כי לא מדובר באיום זהה לנגיף האבולה.
 
אולם פרופ' ניקוס וסילאקיס מהמחלקה לפתולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת טקסס הודה כי גם אם יהיה חיסון ניסיוני בתוך שנה עד שנתיים, הוא יגיע לשוק רק בעשור הבא. "מה שייקח זמן זה התהליך של אישור חיסון כזה במינהל המזון והתרופות ובסוכנויות רגולטוריות אחרות על מנת לאפשר לו להגיע לשימוש הציבור", אמר ל־BBC. "זה יכול לקחת 10־12 שנה".