כוחות חיל האוויר הרוסי ביצעו היום (שני) שתי תקיפות קטלניות של אזרחים בסוריה, שבהן לפחות כ-20 בני אדם נהרגו. המתקפה הראשונה אירעה בבית חולים שמנהל הארגון הבינלאומי ללא מטרות רווח "רופאים ללא גבולות" במחוז הצפוני הסורי אידליב. בתקיפה זו נהרגו לפחות תשעה אזרחים, ובהם אנשי צוות רפואי ומטופל, כך לפי הצהרת הארגון. לפחות ארבעה טילים פגעו בבית החולים בעיירה מערת א-נועמאן. ראש משימת "רופאים ללא גבולות" בסוריה מסר כי "זה נראה כמו מתקפה מכוונת על מתקן רפואי. אנו מגנים אותה בכל תוקף".

ההפצצה השנייה היתה של בית ספר ובית חולים לילדים בסוריה, וכתוצאה ממנה נהרגו מעל 14 אזרחים. רוסיה הפציצה אתרים שונים במחוזות המוחזקים על ידי המורדים בעיירה הצפונית עזאז, הנמצאת ליד הגבול הטורקי, כך מסרו לסוכנות הידיעות "רויטרס" רופא הפועל המקום ושני תושבים, וכן בכיר טורקי.

הפצצה רוסית בעיירה מערת א-נועמאן בסוריה ב-12 בינואר. צילום: רויטרס
הפצצה רוסית בעיירה מערת א-נועמאן בסוריה ב-12 בינואר. צילום: רויטרס


ראש ממשלת טורקיה אהמט דבוטולו אישר את הדיווחים ומסר כי סוריה אכן תקפה בית ספר ובית חולים בעיירה עזאז, ולדבריו אזרחים רבים הרוגים, כולל ילדים. לפי הדיווחים, לפחות חמישה טילים רוסים פגעו בבית החולים הנמצא במרכז העיירה ובבית ספר סמוך, שבו חסו פליטים שברחו מהתקפה של הצבא הרוסי. תושב מקומי סיפר כי מקלט לפליטים מדרום לעיירה גם הופצץ על ידי מטוסים, שככל הנראה היו רוסים.
איגוד ללא מטרות רווח של רופאים עצמאיים בסוריה המנהל בית חולים בבאב אל-סלמה שליד הגבול הטורקי, מסר כי לפחות 30 בני אדם נפצעו במתקפה.

כזכור, צבא רוסיה מנהל בימים אלה מתקפה גדולה נגד מתנגדיו של אסד בסוריה וסייע למשטרו לכבוש מחדש שטחים רבים שאותם איבד בשנים האחרונות. גורמים בינלאומיים טוענים כי הצבא הרוסי הורג אזרחים רבים בהפצצותיו. בימים אלה מתמקדת המתקפה של צבאות רוסיה וסוריה באזור העיר הצפונית חלב, אך ההפצצה הקטלנית היום פגעה במרפאה במחוז אידליב הסמוך.

"אין כל עדות לכך שאנו מפציצים אזרחים"


רק לפני יומיים, ראש הממשלה הרוסי דימיטרי מדבדב דחה האשמות כי כוחות רוסיים הפציצו אזרחים בסוריה, כשלדבריו, "זה פשוט לא נכון". מדבדב הוסיף כי "אין כל עדות לכך שאנו מפציצים אזרחים, למרות שכולם מאשימים אותנו בכך". כך אמר ראש הממשלה הרוסי בוועידת ביטחון במינכן - רגעים לאחר שראש הממשלה הצרפתי מנואל ואל אמר כי ההפצצה הרוסית של אזרחים חייבת להפסיק.

ראש ממשלת רוסיה דימיטרי מדבדב. צילום: רויטרס
ראש ממשלת רוסיה דימיטרי מדבדב. צילום: רויטרס

בימים אלה שוררת מתיחות שיא בין סוריה, רוסיה וטורקיה. לאחר שכוחותיו של נשיא סוריה בשאר אל אסד פרצו במהלך סוף השבוע האחרון בסדרת ניצחונות בצפון סוריה, בסיוע חיל האוויר הרוסי, הודיע שר החוץ הטורקי, מבלוט צ'אוושולו, ביום שבת כי ארצו שוקלת לפתוח במבצע קרקעי בצפון סוריה, בשיתוף כוחות סעודיים.  
 
צ'אוושולו אמר בראיון לכלי תקשורת בטורקיה, לאחר שובו מוועידת השלום במינכן, כי "בהינתן אסטרטגיה כוללת נגד ארגון דאעש, טורקיה עשויה להיכנס לפעולה קרקעית בצפון סוריה". שר החוץ הוסיף כי "יש כאלו שאומרים שטורקיה נמנעת מלקחת חלק במלחמה בדאעש, אך בינתיים טורקיה היא זו שמציעה הצעות קונקרטיות לפתרון המשבר".

כזכור, תותחים של צבא טורקיה הפגיזו אתמול עמדות של המיליציה הכורדית, ה-YPG. על פי ארגון משקיפים לזכויות אדם בסוריה,  שני לוחמים כורדים נהרגו בהפגזה. הטורקים דורשים כי הלוחמים הכורדים ייסגו מהעמדות שאותם כבשו מידי המורדים הסורים בשבוע שעבר.