נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הגיש היום (שלישי) לקונגרס את התוכנית שלו לסגירת מתקן המעצר לחשודים בטרור במפרץ גואנטנמו, שהפך לאחד הסמלים המובהקים והשנויים במחלוקת של המלחמה בטרור שעליה הכריז הנשיא הקודם, ג'ורג' בוש, אחרי מתקפת ה־11 בספטמבר. המתקן פועל בבסיס חיל הים האמריקאי במפרץ גואנטנמו, שטח שחוכרת ארה"ב מקובה מאז 1903. הוא הוקם בהוראתו של בוש, שדרש אתר שבו אפשר יהיה להחזיק ולחקור את החשודים המסוכנים ביותר בפעילות טרור נגד ארה"ב, וזאת מחוץ למערכת המשפט הפלילית. "הוא לא תורם לביטחוננו ולמאבק שלנו בטרוריסטים", אמר אובמה בנאום מהבית הלבן.



יומיים אחרי השבעתו הראשונה בינואר 2009, חתם אובמה על צו נשיאותי במטרה לסגור בתוך שנה את מתקן הכליאה שהוקם בבסיס אמריקאי בקובה שבע שנים קודם לכן ואשר הפך לאחד הסמלים המובהקים של המלחמה בטרור. אולם הרפובליקנים בקונגרס סיכלו את הניסיונות ליישם את ההחלטה.



היום, כשנה לפני שהוא מסיים את כהונתו השנייה, הגיש אובמה לקונגרס את התוכנית הרשמית שגיבש משרד ההגנה. לפי התוכנית, מתוך 91 העצירים שמוחזקים כיום במתקן – לעומת 242 בתחילת נשיאותו של אובמה – יועברו 35 עצירים למדינות אחרות במהלך השנה. יתר העצירים, בהם חאלד שיח' מוחמד, שהיה מפקד המבצעים של אל-קאעידה והמתכנן של מתקפת ה-11.9, יועברו לבית כלא מאובטח בתוך ארצות הברית שמיקומו עדיין לא נקבע.



בנאום שנשא אובמה, הוא הביע את תקוותו כי הקונגרס יסכים לקדם את התוכנית על אף שמדובר בשנת בחירות. "אני מחויב לסגור את מתקן הכליאה בגואנטנמו. אני מתכוון להמשיך ולעשות את זה כל עוד אני בתפקיד", אמר. "כאשר ברור שמשהו לא עובד כפי שצריך בכל הנוגע לקידום הביטחון שלנו, עלינו לשנות כיוון. מתקן הכליאה לא מקדם את הביטחון הלאומי שלנו. הוא מערער אותו. הוא לא תורם למאבק שלנו בטרוריסטים".



הרפובליקנים מיהרו להבהיר כי אינם מתכוונים לשנות את החוק הנוכחי שאוסר על העברת העצירים מגואנטנמו לתוך ארצות הברית. "ההצעה שלו מנוגדת לחוק – והיא תישאר מנוגדת לחוק – להעברת חשודים בטרור לאדמה אמריקאית", אמר יו"ר בית הנבחרים, פול ריאן. "לא נסכם את הביטחון הלאומי בשביל הבטחת בחירות".