תוצאות ראשוניות בבחירות באיראן: הרפורמיסטים מובילים בבחירות לפרלמנט באיראן וצפויים לגרוף 30 מושבים בפרלמנט של בירת איראן, טהראן, זאת על פי תוצאות ראשוניות שפרסם היום (ראשון) משרד הפנים במדינה.



מיליוני איראנים הצביעו ביום שישי הצביעו ביום שישי לבחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים, הגוף שיבחר את המנהיג העליון הבא. תוצאות סופיות בימים הקרובים.



כזכור, אמש התייחס נשיא איראן, חסן רוחאני, לתוצאות הראשוניות של הבחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים שנערכו בטהרן, ואמר כי "הסתיימה התחרות. הגיע זמן לפתוח פרק חדש בפיתוח הכלכלי של איראן ולבסס יכולותינו המקומיות וההזדמנויות הבינלאומיות". לפי פרסום בסוכנות הידיעות הרשמית של איראן, אירנ"א, אמר רוחאני כי הממשלה "תשתף פעולה עם כל מי שייבחר לבנות את עתידה של איראן".



מתוצאות ראשוניות מסתמן כי המחנה המתון, המזוהה עם רוחאני, זכה לתמיכה נרחבת. סוכנות הידיעות אירנ"א, דיווחה כי מספירת הקלפיות עולה עד כה, כי בראש רשימת מועצת המומחים צועדים הנשיא חסן רוחאני ופטרונו הפוליטי הנשיא לשעבר, יו"ר המועצה לקביעת האינטרס של המשטר, האשמי רפסנג'אני – מיריביו של האייתוללה חמינאי. אחריהם מוחסן קמי, מוחמד אקא-אמאמי ומוחמד עלי מוחדי. רוחאני עצמו יחד עם פעיליו, השתמשו במסרונים כדי לדחוק באיראנים לצאת ולהצביע, כדי להשפיע על פני המדינה.





שיטת הבחירות



מנכ"ל משרד הפנים, חוסין עלי אמירי, מסר כי למעלה מ-32 מיליון איש הצביעו בבחירות, שהם 58% מתוך כ-55 מיליון איראנים. הם בחרו 290 חברי פרלמנט לקדנציה בת ארבע שנים, ו-88 חברים במועצת המומחים לקדנציה בת שמונה שנים. מועצת המומחים היא זאת שבוחרת את המנהיג הרוחני העליון במדינה. יש להדגיש כי 16 מהמומחים נבחרים מהבירה, והם מהווים בעצם את המוסד השולט במדינה.



את הקלפיות אבטחו רבע מיליון שוטרים ובבחירות התמודדו 6,229 מועמדים, בהם 586 נשים. למועצת המומחים אושרו 161 חברים מתוך 800 נרשמים למועצה.



בחירות באיראן. צילום: רויטרס
בחירות באיראן. צילום: רויטרס





"לבחור בחכמה"



בבואו לקלפי אמר המנהיג העליון, עלי חמינאי, כי על העם באיראן "לבחור בחכמה". לדבריו, שיעור הצבעה גבוה יהיה אכזבה לאויביה של איראן. "כל מי שאוהב את איראן, עליו לצאת ולהצביע", אמר. הנשיא חסן רוחאני אמר לאחר שהצביע בבחירות לפרלמנט ולמועצת המומחים, כי צפוי שיעור הצבעה גבוה. "הבחירות הן סמל לעצמאות הפוליטית של ארצנו", הוסיף הנשיא. "בקלפיות האזרחים קובעים את גורל המדינה".



פעילים מרכזיים במחנה הרפורמיסטי באיראן צפו כבר ניצחון גורף של המחנה בבחירות לפרלמנט בטהרן. קרובת משפחתו של המנהיג העליון הראשון רוחוללה חומייני, אמרה כי הפסד בבחירות עלול להגביר את התסיסה, ולהשיב את ההמונים לרחובות, זאת בדומה למחאה לאחר הבחירות לפני שבע שנים. יש להדגיש, כי ייחוסו המשפחתי של חסן חומייני, נכדו של מייסד הרפובליקה האסלאמית, לא סייע לו והוא היה אחד הנפסלים מהתמודדות בבחירות.



בתקשורת האיראנית דווח כי סוגיית הכלכלה עמדה בראש סולם העדיפויות של המועמדים לפרלמנט. הצעירים הביעו תקווה גדולה לשינוי דרסטי במצב, עקב הסרת העיצומים ותחילת חזרתם של משקיעים זרים למדינה. למעלה מ-50% מהאזרחים באיראן הנם מתחת לגיל 35. "הרפורמיסטים הדגישו, כי מטרתם להביא יותר משקיעים זרים למדינה", סיפר כתב ה-BBC בפרסית עלי חמדאני. מנגד, השמרנים אומרים כי "הצמיחה תתאפשר באמצעות כלכלה מקומית. כלכלת ההתנגדות, שמבוססות על עקרונות המהפכה של 1979". יש לציין, כי כל מועמד שקיבל פחות מ-25% מהקולות ישוב ויתמודד שוב בסבב הבא באפריל הקרוב.