על פי תוצאות ראשונות של הבחירות לפרלמנט באיראן, מסתמן הישג בטהרן למחנה הרפורמיסטי המזוהה עם הנשיא רוחאני. פרופסור עוזי רבי, ראש החוג למזרח תיכון באוניברסיטת תל אביב, אמר הבוקר לניסים משעל ב"רדיו ללא הפסקה 103FM": "מדובר בתוצאות של טהרן, לא של כל איראן, וטהרן זה 'תל אביב של איראן'. אלה האנשים שרוצים שינוי כלכלי, הזדמנויות בתעסוקה. יש כאן רוח גבית לנשיא רוחאני, אבל אם התוצאות הללו יהפכו לצנינים בעיניהם של הקיצונים, יכול להיות שהם יתחילו לשחק במספרים, עד התוצאות הסופיות ביום שלישי. כשיורדים לפריפריה יש להם קצת יותר כוח ויותר שליטה. זה אמור להיגמר 60% לשמרנים, 30% לרפורמיסטים ואולי 10% לעצמאיים, זאת אומרת סוג של צמצום פער".



"יש כאן שינוי", הדגיש פרופ' רבי, "אנשים, רובם צעירים, שאומרים תנו לנו כלכלה. המשוואה הסוציו-דמוגרפית אומרת ש-65% הם בגילאי 30 ומטה, ובהחלט יש כאן איזו נהייה אחר איזושהי תקווה. תהיה מערכת פוליטית איראנית יותר אינטנסיבית, יותר מקוטבת. יהיה יותר מעניין, כי יהיו קולות מקולות שונים, גם בפרלמנט, אבל לא מן הנמנע שגם מחוצה לו. אבל בכל זאת מדובר בשינוי במשטר ולא שינוי של משטר. רוחאני בסופו של דבר עובד אצל חמינאי. אולי בתוך איראן יש פתיחה למשבי רוח אווריריים יותר, אבל לדברים אין משמעות גורפת בזירה האזורית. לא מדובר כאן בשינוי דפוס פעולה של איראן במזרח התיכון, כי התיקים של סוריה וחיזבאללה אינם בידיים של רוחאני וזריף, אלא של משמרות המהפכה".

"הנשיא רוחאני זוכה לתמיכת הצעירים והרוצים בשינוי, ומצד שני מחויב להנהגה", ציין משעל, והפרופ' רבי השיב: "לכן אמרתי שנקבל מערכת יותר סוערת, יותר מקוטבת, יותר אינטנסיבית, כי חובת ההוכחה תמשיך ותרבוץ על הכתפיים של רוחאני. מן הסתם יגיע איזשהו צומת בו נראה סתירה בין הערכים של המהפכה, לבין מה שגורס רוחאני וגורסים ציבורים אחרים באיראן. 2016 בנושא הזה תהיה הרבה יותר מעניינת ומסקרנת, כי בתוך הפרלמנט יישמעו קולות מקולות שונים".

"חייבים לעקוב גם אחרי 'משמרות המהפכה', שיש להם יד ברזל על הכלכלה והפוליטיקה באיראן, כי הם ירצו לנצל כל הזדמנות כדי להראות שאיראן עדיין אנטי ארצות הברית וישראל ועדיין נאמנה לערכי המהפכה", הדגיש פרופ' רבי. "צריך לזכור שאנשי המפלגה הירוקה בראשות חוסיין מוסאווי עדיין במעצר בית", ציין משעל, והפרופ' אישר: "הם עדיין במעצר בית, והרבה מאוד עיתונאים מהשנה האחרונה. אף אחד לא מניח שחמינאי ופמלייתו ילכו הביתה. הם יילחמו על המשטר ויחכו לרוחאני ואחרים בפינה".

ערך: אסף נבו

"משעל על הבוקר", כל יום ב-9:00 ב"רדיו ללא הפסקה 103FM"