בצל הפסקת האש בסוריה, אותה ארגון המדינה האסלאמית לא מכבד, התקדמו היום (ראשון) לוחמי דאעש באזור הספר סמוך לעיר סאלמיה במחוז חמה במערב סוריה.הכפרים והעיירות שנכבשו על ידי חמושי הארגון מיושבות בעיקר בבני המיעוט האיסמעילי, זרם של האסלאם השיעי, וכעת עולה חשש גדול לגורלם של התושבים. "לאחר עימותים בין כוחות הנאמנים למשטר אסד ולוחמי ארגון דאעש, הצליחו הטרוריסטים לכבוש מספר כפרים ועיירות בהן העיירות טייבה וסאלם", אמר אדיב בארזי, פעיל זכויות אדם מהעיר חמה בסוריה. 

"ההתקדמות האחרונה של לוחמי דאעש עוררה פחד בקרב בני המיעוט האיסמעילי באזור", אמר בארזי, "האנשים מפחדים שיגמרו כמו הכורדים בני הדת היזידית בעיראק אם יצליחו לוחמי הארגון לכבוש את העיר סאלמיה", הוסיף בארזי, כשהוא מתייחס לטבח שערכו אנשי דאעש בבני המיעוט היזידי בהרי סינג'אר בקיץ של שנת 2014. 
מפקדת ארגון דאעש במחוז חמה בסוריה הוציאה הצהרה, בה היא קראה ללוחמים בני העדה האיסמעילית להיכנע או "לשאת את הצדק של אללה". הארגון הקיצוני רואה באיסמעילים, ביזידים ובדרוזים ככופרים שעליהם להתאסלם או למות.


"מקווים שהסיוט לא יהפוך מציאות"


איש הדת האיסמעילי המתגורר בסאלמיה, חאידר אל-סאלח, אמר לסוכנות הידיעות הכורדית בצפון סוריה: "אנו מיעוט שוחר שלום ומאז שנת 2011 נקטנו בעמדה ניטרלית לסכסוך בסוריה. האיסמעילים מנסים להימנע מעימותים עם הקבוצות החמושות. אנו מודעים להתקדמות של ארגון דאעש באזורינו ואנו מודאגים מאוד מהאפשרות שארגון דאעש יצליח לכבוש את העיר". 
איש הדת האיסמעילי פנה לקהילה הבין לאומית להגן על בני קהילתו מהאפשרות של מעשי טבח בידי ארגון דאעש. "כשארגון המדינה האסלאמית מתקדם במחוז חמה, המיעוטים באזור זוכרים את מעשי הזוועה שבצע הארגון נגד המיעוט היזידי. אנו מקווים שהסיוט הזה לא יהפוך למציאות עבורנו", אמר איש הדת.
 
פליטים יזידים בעיראק. צילום: רויטרס
פליטים יזידים בעיראק. צילום: רויטרס

 
באוגוסט של שנת 2014 פרצו כוחות של ארגון דאעש למחוז סינג'אר בצפון מזרח עיראק, מחוז שרוב תשוביו הם בני ההמיעוט היזידי. במהלך תקופת הכיבוש שערה כמעט שנה נרצחו למעלה מ-3,000 בני המיעוט, 400 אלף נאלצו לברוח ואלפי נשים יזידיות נמכרו לעבדות ונאנסו.
המיעוט האיסמעילי בסוריה הוא פלג קטן יחסית של הזרם השיעי באסלאם. הם אינם מזוהים עם השלטונות באיראן המשתייכים לזרם הג'עפרי של האסלאם הישעי ואינם מעורבים באופן מובהק במלחמת האזרחים המתחוללת במדינה. כעת צפויה התמונה להשתנות.