הפנטגון הודה לראשונה כי צבא ארצות הברית תוקף באמצעות נשק דיגיטלי את רשתות התקשורת של ארגון הטרור דאעש ולמעשה מנהל מולו מלחמת סייבר פעילה. אשטון קרטר, מזכיר ההגנה האמריקאי אמר היום (שני) במהלך מסיבת עיתונאים כי מפעילים של היחידה ללוחמת סייבר של ​​ארצות הברית הם מפקדים צעירים שצוותו לסוכנות לביטחון הלאומי והם ביצעו מתקפות על נקודות רשת כשהם מציפים אותן במידע.



קרטר אמר לכתבים כי ארצות הברית מעוניינת בהאצת מתקפות הסייבר שמשבשות את התקשורת של הכוחות הלוחמים של דאעש. המתקפות מבוצעות על ידי שיטות מוכרות של שיבוש אותות תדרי רדיו ומטרתן להנחיל הפסד מבחינת הביטחון והיעילות של התקשורת הפנימית של דאעש. אנליסטים שעוקבים אחר פיתוח הנשק הדיגיטלי בצבא ארצות הברית אמרו כי הצהרתו של קרטר מסמנת אבן דרך. "השפעת המלחמה הממוחשבת נחשפה באופן פומבי", אמר פיטר וו. זינגר, מהקרן של ארצות הברית החדשה. זינגר הוסיף כי "היה ברור שצבא ארצות הברית יכול היה לבצע פעולות סייבר התקפיות" והוסיף כי "כולם ידעו שאנחנו יכולים לעשות את זה, אבל זה עדיין קו גדול שנחצה".



מזכיר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר. צילום: רויטרס
מזכיר ההגנה האמריקאי אשטון קרטר. צילום: רויטרס



קרטר ויושב ראש המטות המשולבים, ג'וזף דנפורד, סירבו לפרט על קמפיין הסייבר, אך אמרו שהוא תרם לבידוד כוחות דאעש ממוסול בעיראק ומראקה בסוריה. ככל הנראה חוץ מפגיעה בקווי התקשורת הפנימיים של דאעש, היחידה ללוחמת סייבר מנסה למנוע הפצת תעמולה ברשתות החברתיות ובאינטרנט.



בתוך כך, בצל הפסקת האש בסוריה, אותה דאעש לא מכבד, התקדמו לוחמיו באזור הספר סמוך לעיר סאלמיה במחוז חמה במערב סוריה. הכפרים והעיירות שנכבשו על ידי חמושי הארגון מיושבים בעיקר בבני המיעוט האיסמעילי, זרם של האסלאם השיעי וכעת עולה חשש גדול לגורלם של התושבים. "לאחר עימותים בין כוחות הנאמנים למשטר אסד ולוחמי ארגון דאעש, הצליחו הטרוריסטים לכבוש מספר כפרים ועיירות בהן העיירות טייבה וסאלם", אמר אדיב בארזי, פעיל זכויות אדם מהעיר חמה בסוריה.



"ההתקדמות האחרונה של לוחמי דאעש עוררה פחד בקרב בני המיעוט האיסמעילי באזור", אמר בארזי, "האנשים מפחדים שיגמרו כמו הכורדים בני הדת היזידית בעיראק אם יצליחו לוחמי הארגון לכבוש את העיר סאלמיה", הוסיף בארזי, כשהוא מתייחס לטבח שערכו אנשי דאעש בבני המיעוט היזידי בהרי סינג'אר בקיץ של שנת 2014.



מנזר שלוחמי דאעש החריבו בסוריה. צילום: רויטרס
מנזר שלוחמי דאעש החריבו בסוריה. צילום: רויטרס



מפקדת ארגון דאעש במחוז חמה בסוריה הוציאה הצהרה, בה היא קראה ללוחמים בני העדה האיסמעילית להיכנע או "לשאת את הצדק של אללה". הארגון הקיצוני רואה באיסמעילים, ביזידים ובדרוזים ככופרים שעליהם להתאסלם או למות.