נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, הציע בנאום לכלי תקשורת במדינה לבנות עיר גדולה בצפון סוריה שתספק פתרון דיור עבור מיליוני פליטים שנאלצו לעזוב את בתיהם בעקבות מלחמת האזרחים הארוכה המתחוללת במדינה. בנאום שנשא באיסטנבול אמר הנשיא הטורקי כי העיר המתוכננת תיבנה בסמוך לגבול עם טורקיה. ארדואן אף הודה כי שוחח עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, על הרעיון. 

"אני אספר לכם משהו, מה יהיה נוסח הפתרון? אנחנו נבנה עיר גדולה בצפון סוריה", אמר ארדואן לסוכנות הידיעות אנטוליה. עוד אמר כי גודלה של העיר יהיה 4,500 קילומטרים רבועים וכי התשתית תיבנה בסיוע הקהילה הבין לאומית. השטח הבלתי שגרתי שהציע ארדואן עשוי להפוך את העיר החדשה לאחת הערים הגדולות בעולם. 
בטורקיה מתגוררים כעת למעלה מ-2.7 מיליון פליטים סורים, דבר שהופך את טורקיה למדינה שקלטה הכי הרבה פליטים מסוריה מאז פרוץ הקרבות במדינה בשנת 2011. איטליה חסמה בשבוע האחרון הצעה להעביר שלושה מיליארד יורו מהאיחוד האירופי לטורקיה במטרה לסייע לה להתמודד עם גל הפליטים המציף אותה ועל מנת למנוע את מעבר הפליטים הללו לאירופה.  

מנהל מערכה נגד האופוזיציה בתקשרות, ארדואן. צילום: רויטרס
מנהל מערכה נגד האופוזיציה בתקשרות, ארדואן. צילום: רויטרס

חזית מול התקשורת במדינה

בעוד ארדואן מנסה להתמודד עם משבר הפליטים הסורים שמגיעים למדינתו, יצא שלטונו למתקפה חסרת תקדים מול כלי התקשורת של האופוזיציה במדינה. במהלך הלילה השתלטו שלטונות המדינה בטורקיה על משרדי המערכת של העיתון הנפוץ ביותר במדינה, "זמאן". כוחות משטרה ירו גז מדמיע והשתמשו בתותחי מים כדי לפזר כמה אלפי תומכים שהתכנסו מחוץ לבניין המערכת שבאיסטנבול וקראו קריאות בעד חופש העיתונות. 

 את העיתון ינהלו לעת עתה פקידים מטעם המדינה, בהתאם לדרישה של התובע באיסטנבול. עיתון זמאן ידוע כביקורתי כלפי משטרו של ארדואן. "ידוע כבר מספר שנים שכל מי שמדבר נגד המדיניות של הממשלה שלנו יכול או להיכנע לשליטת הממשלה או למצוא את עצמו בכלא", אמר העורך הראשי של העיתון, עבדולהמיט בליצ'י. "זו תקופה שחורה לארצנו, לדמוקרטיה שלנו".

טורקיה מנהלת בימים אלו משפט נגד שני עיתונאים בכירים במדינה, אשר כתבו בעיתון האופוזיציוני Cumhuriyet. השניים עלולים להישפט למאסר עולם. זאת באישומים של פגיעה בביטחון המדינה, אחרי שפרסמו חומרים מהם עולה כי אנשי מודיעין טורקיים העבירו נשק לסוריה.